גורלו של מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה אסמאעיל קא׳אני לוט בערפל, והידוע על מקום הימצאו הוא בגדר שמועות בלבד. אלו שטפו את הרשתות החברתיות באיראן ובעולם בימים האחרונים בעקבות האפשרות שהדמות הבכירה חוסלה במתקפה ישראלית.

"מפעל תעמולה": הפגנות ענק בהונגריה נגד התקשורת הממלכתית
אילון מאסק, דקת דומייה ו-30 ימים לבחירות: טראמפ חזר למקום ההתנקשות וככה זה נראה

קא׳אני, נחשב לאחת הדמויות המשפיעות ביותר באיראן ובציר השיעי באזור. העיתון האמריקני ״הניו יורק טיימס״ פרסם הבוקר (ראשון) כי שלושה גורמים איראניים יודעי דבר אמרו שקא׳אני אכן נסע לביירות בשבוע שעבר במטרה להיפגש עם בכירי חיזבאללה ולסייע להם בהתאוששות מגל התקיפות הישראלי בלבנון.

אסמאעיל קאאני (צילום: רשתות חברתיות)
אסמאעיל קאאני (צילום: רשתות חברתיות)


לדברי אחד מאנשי משמרות המהפכה המוצב בלבנון, השתיקה מצד בכירים איראנים לגבי מיקומו הנוכחי של קא׳אני, יצרה פאניקה בקרב אנשי הארגון.

דיווחים בכלי תקשורת ורשתות חברתיות מציינים כי הפעם האחרונה בה נראה קאאני בפומבי הייתה יומיים לאחר חיסול מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה, כאשר צולם מגיע למשרדי הארגון בטהרן וברשתות החברתיות הערביות אכן הופצו סרטונים ותמונות מהביקור המדובר, אך אין אפשרות לאמת בוודאות את תאריך צילומם.

כלי תקשורת באיראן החלו דורשים מההנהגה לספק מידע אודות מצבו של קא׳אני, זאת לאור דיווחים בתקשורת הערבית ובישראל על היעלמותו והאפשרות שנפגע או נהרג בתקיפה הישראלית בביירות.

חלק מהשמועות טוענות כי קאאני נהרג באחת התקיפות בדאחייה. לפי דיווחים אחרים, המצב מסתורי אף יותר. מקורות מסרו לכלי התקשורת הסעודיים ״אל-חדת׳״ ו״אל-ערביה״ כי קא׳אני נמצא כעת ב״בידוד״ בעקבות החיסולים האחרונים שביצעה ישראל נגד מנהיגים איראנים בולטים.

על פי הדיווח, קאאני ביקר מספר פעמים בציר עיראק-סוריה-לבנון מאז השבעה באוקטובר, נועד עם נסראללה ופואד שוכר, שחוסלו בביירות. החשד התעצם לאחר שנודע כי היה אמור להשתתף בפגישת בכירי חיזבאללה שישראל תקפה בדאחייה שבביירות.

חסן נסראללה חוסל (צילום: מעריב אונליין)
חסן נסראללה חוסל (צילום: מעריב אונליין)

קא׳אני, שמונה לתפקידו לאחר חיסולו של קאסם סולימאני, הוא איש ביטחון ותיק בשירות המשטר האיראני. הוא נלחם ונפצע במלחמת איראן-עיראק, שימש כסגנו של סולימאני במשך שנים ארוכות, ואף נכלל ברשימת העיצומים של משרד האוצר האמריקני בגין מעורבות בטרור.

בעקבות הסערה, סוכנויות הידיעות באיראן החלו להכחיש את השמועות על פגיעה בו. סוכנות הידיעות האיראנית ״מהר״ דיווחה כי בשיחה עם ״מקורות מיודעים״ השמועות נפוצו מהיעדרותו של גנרל קאאני מתפילת יום השישי שהתקיימה בסוף השבוע האחרון בטהראן, הובלת המנהיג העליון של איראן, עלי ח׳מנאי. ועד כה לא ניתנה כל עמדה רשמית מצד משמרות המהפכה ושאר מוסדות הצבא במדינה.

מוחמד מהדי האמת, כתב בציוץ: ״חאג׳ אסמעיל קאאני היקר שלנו נמצא בבריאות מושלמת, אל תיפלו למשחקי התקשורת של האויב המעידים על חולשתם״. כלי התקשורת ״מידל איסט ניוז״ ציטט מקור צבאי בכיר שהכחיש את השמועות אודות מפקד כוח קודס, והודיע כי גנרל קאאני נמצא ב״בריאות מושלמת״.

לבסוף, כלי תקשורת איראני דיווח על הופעה אפשרית של גנרל קא׳אני בתוכנית ״אל האופק לפלסטין״. בתגובה, חשבון הטוויטר של הערוץ פרסם: ״האורחים והתוכניות של ערוץ אופק מוכרזים רק על ידי ערוצי התקשורת הרשמיים של הרשת, וידיעות ממקורות אחרים אינן אמינות״.