שבוע לאחר המתקפה של חמאס בשבעה באוקטובר, נשאל נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, האם ארצו תוכל להתמודד הן עם המלחמה באוקראינה והן עם המשבר החדש במזרח התיכון. "אנחנו ארצות הברית של אמריקה למען השם", אמר ל-CBS News, "אנחנו יכולים לטפל בשני אלה ועדיין לשמור על ההגנה הבינלאומית הכוללת שלנו".

בפוליטיקו דווח כי פקידי ממשל בארה"ב אומרים בתקופה האחרונה כי הבית הלבן נאלץ להסיט את תשומת הלב והמשאבים מנושאי מדיניות חוץ אחרים מכיוון הוא מתמקד בסכסוך בין ישראל לחמאס ותמיכתו של ביידן בישראל סיבך גם את מאמצי ארה"ב לבנות מערכות יחסים בחלקים אחרים של העולם.

הוזהרו מראש? ההחלטה החריגה של שגרירות בריטניה בישראל
קאאני חי? באיראן טוענים: מפקד כוח קודס לא נפגע בתקיפה בביירות

"יותר מכל משבר אחר, הוא חשף את גבולות הכוח של ארה"ב", אמר קומפורט אירו, נשיא ומנכ"ל צוות החשיבה של קבוצת המשבר הבינלאומית. כפי שאמר בכיר בממשל על הסכסוך בין ישראל לחמאס: "זה הפך למדיניות החוץ העדיפה שלנו, בין אם נרצה ובין אם לא".

"שבעה באוקטובר שינה הכל", אמר בכיר אחר בממשל, "כמובן שהתכוונו לתמוך בישראל, זו לא שאלה. הנשיא מאמין בזה מאוד. אבל אז דברים החלו להשתנות, ביבי המשיך להתרחק מעסקת הפסקת אש והוצבנו במצב בלתי אפשרי שהסיח את דעתנו מכל השאר".

בית בבארי אחרי טבח השבעה באוקטובר (צילום: משה שי פלאש 90,ארכיון משה שי, פלאש 90)
בית בבארי אחרי טבח השבעה באוקטובר (צילום: משה שי פלאש 90,ארכיון משה שי, פלאש 90)

במקרים מסוימים, תשומת הלב והמשאבים של ארה"ב הוסטו מסדר העדיפויות של הממשל באסיה, אירופה ואפריקה. הגישה האמריקנית כלפי ישראל פגעה במעמדה מול מדינות שהיא מנסה להרחיק מהיריבות רוסיה וסין.

"התגובה שלנו לאוקראינה עזרה באמת להחזיר את האמינות הגלובלית שלנו אחרי טראמפ", אמר הבכיר בממשל, "ואני עדיין חושב שאנחנו יוצאים קדימה, גם אחרי מה שקרה בעזה. אבל אין ספק שזה נתפס כתמונה מבולבלת יותר עכשיו".

הפקיד אמר שהרבה מזה נובע מהכעס בחלקים מסוימים בעולם על תמיכתו של ממשל ביידן במתקפה של ישראל למרות העלייה במספר האבדות האזרחיות. לדבריו, "הנשיא ניהל את זה הכי טוב שכל אחד יכול, הוא גם תמך וגם ריסן את ישראל, אבל הוא שילם את המחיר על הבמה העולמית ופוליטית כאן בבית".