הוריקן ״מילטון״ הפך בין לילה לאחד ההוריקנים ההרסניים ביותר שתועדו בארה״ב, הוא עושה כעת את דרכו לעבר מדינת פלורידה, שתושביה עדיין מתאוששים מהוריקן ״הלן״ שהכה במדינה לפני פחות משבועיים.

מחוזות השוכנים לאורך החוף המפרץ הורו לתושבים לעזוב במה שצפוי להיות הפינוי הגדול ביותר במדינה מאז הוריקן ״אירמה״ בשנת 2017. בשעות אחר הצהריים, נחשולי רכבים הציפו את הכבישים המהירים ויצרו פקקי ענק, תורים ארוכים נוצרו גם בתחנות הדלק. ביידן החליט לבטל את נסיעותיו לגרמניה ואנגוליה שתוכננו לשבוע הקרוב כדי להמשיך לעקוב אחרי הגעתו של ההוריקן.

השירות המטראולוגי הזהיר כי לא ברור היכן יפגע הוריקן ״מילטון״, אך התעורר החשש שפגיעתו הראשונית תהיה באזור טמפה ביי, שלא ספג פגיעה ישירה מהוריקן גדול מאז 1921. באזור חיים יותר מ-3 מיליון בני אדם והוא אחד האזורים המטרופולינים הפגיעים ביותר בארצות הברית לגל סערה.

הוריקן מילטון בפלורידה עלה לרמה 5; מאות אלפים תחת אזהרת פינוי

הוריקן ״הלן״ הגיע לחוף 100 קילומטרים צפונית לטמפה ביי בסוף ספטמבר, אך עדיין הביא גל סערה היסטורי לאזור. בתים רבים נהרסו, ויותר מתריסר בני אדם מתו. רבים מהם היו תושבים מבוגרים שלא התפנו. ״אנחנו עדיין מתלבטים״, אמרה ראש עיריית טמפה, ג׳יין קסטור. ״הייתי כאן כל חיי, הוריקן ׳הלן׳ הייתה הסופה הכי עוצמתית שחוויתי אי פעם. ועכשיו מילטון בדרכו אלינו״.

פלורידה שולחת אספקת דלק מהמאגרים שברשותה לתחנות באזור כדי לענות על הדרישה הגבוהה, כולל יותר מ-100,000 ליטרים של בנזין, שכן 1.2 מיליון ליטרים נוספים של בנזין ודיזל נמצאים בדרך למדינה, כך אמר מושל פלורידה, רון דה סנטיס, במסיבת עיתונאים ביום שלישי בבוקר. ״שיגרנו דלק במהלך 24 השעות האחרונות כשהדלק בתחנות אזל״, אמר דסנטיס. היום הודיע מושל פלורידה כי 8,000 חיילי המשמר הלאומי ו- 34 רכבי חילוץ והצלה יגוייסו לקראת הגעתו של הוריקן ״מילטון לאזור.

החורבות שהותיר אחריו הוריקן ״הלן״ עודן במקומן ברחובות. המושל דה סנטיס הורה למזבלות ואתרי איסוף פסולת להישאר פתוחים במשך הלילה והפציר ברשויות המקומיות לעשות כל שביכולתן כדי לנקות את ערימות האשפה לפני שחפצים כמו תנורים, לוחות בטון שבורים ומסמרים יהפכו למסוכנים כקליעים עם הגעתו של הוריקן ״מילטון״. ״יש סערה אחת ופחות משבועיים לאחר מכן, צפויה סערה נוספת. לא מדובר ברגע פשוט. זה יוצר המון אתגרים. אז מה שאנחנו צריכים לעשות זה פשוט לעבוד מסביב לשעון, עד הרגע בו לא נוכל עוד לעבוד״.

עבור משפחותיהם של הנעדרים מהוריקן ״הלן״, החדשות על סערה נוספת בדרכה היו אגרוף בבטן. תושבים רבים באזור טמפה ביי שלא התפנו במהלך הלן אמרו שהם מתכננים לעזוב. מנהל ניהול החירום של המדינה אמר שמאות אמבולנסים עמדו בתור כדי לסייע בפינוי בתי חולים ובתי אבות. בטמפה ביי מתגוררים מספר גדול יחסית של קשישים, מה שמוסיף למורכבות הפינוי.

וושינגטון עוקבת מקרוב אחר המתחולל בפלורידה, צוותו של הנשיא האמריקאי ג׳ו ביידן תוהה האם כדאי לבטל או לדחות פגישות חוץ לשתי מדינות התוכננות להתחיל ביום חמישי. ביידן תכנן פסגה גדולה ביום שבת בגרמניה, כאשר מנהיגי צרפת, בריטניה ומדינות אחרות באירופה מקדישים זמן לנסיעה לבסיס אווירי אמריקאי לשיחות על שמירה על התמיכה באוקראינה.

נכון לכתיבת שורות אלו, מקור גרמני אמר לרשת CNN האמריקאית כי טרם נודע להם שביידן יבטל את ביקורו. ובכל זאת, עוזרים בבית הלבן לא שללו שינוי בתוכניות. ביידן היה אמור לקבל תדרוך על הסופה בבוקר יום שלישי ולמסור הערות מחדר רוזוולט לאחר מכן. הנשיא ובכירי הבית הלבן מודאגים מאוד ממידע שגוי שמופץ על התגובה הפדרלית להוריקן ״הלן״ בשבוע שעבר, כולל שקרים שחזרו על עצמם על ידי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ.

תושבים נמלטים מפלורידה (צילום: רויטרס)
תושבים נמלטים מפלורידה (צילום: רויטרס)