איראן הזהירה כי חיי החיילים האמריקאים שנשלחו להגן על ישראל "בסכנה" בעקבות התקפותיה. הפנטגון אישר ביום ראשון כי ישלח כוח צבאי להפעלת סוללת הגנה מפני טילים באזור, על רקע החשש מחילופי מהלומות נוספים.

שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, פרסם את האזהרה בעקבות דיווחים על כוונת ארה"ב לשלוח סוללת טילי THAAD ומפעילים לישראל כדי להגן מפני התקפות טילים נוספות. בציוץ בטוויטר, אמר עראקצ'י כי הנשיא ביידן "מסכן את חיי חייליו על ידי שליחתם להפעיל מערכות טילים אמריקאיות בישראל", והוסיף: "אין לנו קווים אדומים בהגנה על עמנו ועל האינטרסים שלנו".

הדברים נאמרו לאחר שהפנטגון אישר את שליחת הסוללה לחיזוק ההגנה של ישראל לקראת מטח נוסף צפוי מאיראן. כשנשאל ביום ראשון מדוע קיבל את ההחלטה, השיב ביידן: "כדי להגן על ישראל".

ג'ו ביידן באו''ם (צילום: REUTERS/Shannon Stapleton)
ג'ו ביידן באו''ם (צילום: REUTERS/Shannon Stapleton)

כזכור, ב-1 באוקטובר ירתה איראן 180 טילים בליסטיים לעבר ישראל, כשחלקם הצליחו לחדור את מערכת כיפת ברזל. דובר הפנטגון, פאט ריידר, אמר כי הסוללה "מדגישה את מחויבותה הבלתי מעורערת של ארצות הברית להגנת ישראל, ולהגנה על אמריקאים בישראל, מפני כל התקפת טילים בליסטיים נוספת מצד איראן".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בעוד כוחות אמריקאיים נפרסו בעזה למשימות סיוע הומניטרי ובמדינות שכנות להגנה על ישראל מפני התקפות טילים, המהלך מסמן את הפעם הראשונה שכוחות לחימה אמריקאיים יפעלו בישראל מאז תחילת העימות האחרון בשנה שעברה.

צפוי כי ישראל תבצע תקיפה באיראן בימים הקרובים, בתגובה להתקפת הטילים מוקדם יותר החודש. סביר להניח כי איראן תגיב במתקפה נוספת, מה שמעורר חשש לגבי יכולות ההגנה של ישראל. בעוד שתי המדינות הצהירו כי הן מבקשות להימנע מהסלמה נוספת, כל אחת מהן נשבעה להגן על כוחותיה ולהגיב בהתאם להתקפות מהצד השני.

חמינאי בטקס האשכבה של הנייה (צילום: רשתות ערביות)
חמינאי בטקס האשכבה של הנייה (צילום: רשתות ערביות)

"איראן אינה מחפשת מלחמה, אך אנו מוכנים למלחמה", אמר עראקצ'י במסיבת עיתונאים בבגדאד ביום ראשון, לאחר פגישה עם עמיתו העיראקי. בפוסט שלו ברשת X, הוסיף: "ארה"ב סיפקה כמות שיא של נשק לישראל. כעת היא גם מסכנת את חיי חייליה על ידי שליחתם להפעיל מערכות טילים אמריקאיות בישראל".

"בעוד שעשינו מאמצים עצומים בימים האחרונים למנוע מלחמה כוללת באזורנו, אני אומר בבירור שאין לנו קווים אדומים בהגנה על עמנו ועל האינטרסים שלנו".

דובר צה"ל מתייחס לאירוע פגיעת כטב"מ בבסיס צבאי (צילום :דובר צה"ל)

סוללת ה-THAAD ששלחה ארה"ב מסוגלת לירות קליעים קינטיים מהקרקע במהירות של עד 6,000 מייל לשעה כדי ליירט טילים בליסטיים איראניים. ארה"ב פרסה סוללת THAAD במזרח התיכון בשנה שעברה כדי להגן על כוחותיה בעיראק ובסוריה מפני התקפות של קבוצות אסלאמיסטיות הקשורות לאיראן.