היומון הצרפתי "לה פריזיאן" חשף אתמול כי נשיא צרפת, עמנואל מקרון, התבטא בישיבת ממשלה סגורה באומרו כי על ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, לזכור שמדינתו הוקמה מכוח החלטת האו"ם, ועל כן אין ביכולתו להתעלם מהחלטות הארגון הבינלאומי. בתגובה חריפה, פרסמה לשכת ראש הממשלה הודעה רשמית: "תזכורת לנשיא צרפת: לא החלטת האו"ם הקימה את מדינת ישראל, אלא הניצחון שהושג במלחמת העצמאות בדמם של לוחמים גיבורים, שרבים מהם היו ניצולי שואה - כולל ממשטר וישי בצרפת".

דבריו של מקרון עוררו סערה בקרב הציבור הצרפתי, כאשר רבים הביעו זעזוע ומורת רוח מהתבטאויותיו של הנשיא. ברשתות החברתיות נרשמה תסיסה רבה, עם שורה של תגובות נוקבות מצד אזרחים צרפתים. אחד המגיבים הבולטים טען: "ישראל אינה יציר כפיו של האו"ם. מדובר בציביליזציה בת שלושת אלפים שנה, כאשר החלטת העצרת הכללית מה-29 בנובמבר 1947 הייתה בגדר המלצה בלבד. לאו"ם אין סמכות 'ליצור' מדינות. מן הראוי ללמוד היסטוריה ומשפט בינלאומי".

גולש אחר התבטא בחריפות יתרה: "ישראל קמה על אפרם של שישה מיליון קורבנות השואה, אשר צרפת שלחה חלק ניכר מהם להישרף ולהיות מוגז במחנות ההשמדה של הברברים הנאצים, עמם בחרתם לשתף פעולה". אדם נוסף הוסיף: "זוהי ברית של בורות ושפלות. ישראל נוצרה הודות להתנגדות הנחושה של עמה החמוש לפלישתן של חמש מדינות ערביות שזממו להשמיד את האוכלוסייה היהודית. רמיזתו של מקרון מעלה חשש כי אי-ציות ישראלי להחלטות או"ם עוינות עלול לערער את הלגיטימיות של המדינה".

קרולין יאדאן, חברת הפרלמנט הצרפתי המייצגת את האזרחים הצרפתים בחו"ל, יצאה גם היא בביקורת חריפה נגד התבטאויותיו האחרונות של הנשיא מקרון בנוגע למדינת ישראל. יאדאן הגדירה את דבריו כ"בלתי ראויים" וטענה כי הם מערערים על הלגיטימיות של מדינת ישראל.

היא הדגישה כי הקשר בין העם היהודי לארץ ישראל קדם לאו"ם ואינו תלוי בהחלטותיו, וכי הציונות היא חלום בן אלפי שנים. יאדאן הזהירה כי צמצום הלגיטימיות של ישראל להחלטת האו"ם מתעלם מההיסטוריה היהודית ומהזיקה ההיסטורית לארץ, ועלול להעניק לגיטימציה לטבח של ה-7 באוקטובר ולתמוך בעמדות אנטי-ישראליות. היא הביעה זעזוע מ"חוסר האחריות, הכניעה והיעדר ראייה רחבה" בעמדתו של מקרון, וקראה לשינוי מיידי בגישה הצרפתית כלפי ישראל והסכסוך במזרח התיכון, במיוחד לנוכח התמיכה המתחזקת של גרמניה בישראל.