לאחר שספגה צרפת ביקורת נוקבת על ההחלטה לאסור על חברות ישראליות להציג את מוצריהן בתערוכת הנשק הגדולה בעולם - יורוסיטי, היא ממשיכה באותו קו ומודיעה שלא תאפשר לחברות ישראליות להציג את תוצריהן בתערוכת הנשק הימי החשובה יורונייבל - Euronaval, שתתקיים בתחילת נובמבר, כך דווח ב"ג'רוזלם פוסט". 

הפעם, טוענת צרפת שהיא לא אוסרת על חברות ישראליות להשתתף בתחרות. אך למעשה, היא משתמשת במחסום חדש - האיסור הוא לא על כל החברות הישראליות אלא על חברות ישראליות שכלי הנשק שלהן לקחו חלק במלחמה בעזה או בלבנון. מובן שנשקים של כלל החברות הישראליות נמצאים בשימוש במלחמה וכך למעשה נאסרה שוב השתתפותן של כלל החברות הישראליות. 

ספינות חיל הים (צילום: דובר צה''ל)
ספינות חיל הים (צילום: דובר צה''ל)

נדגיש, לא נאסרה השתתפות של חברות זרות שכלי הנשק שלהם היו בשימוש במלחמה בעזה או בלבנון. כך ששוב מדובר למעשה בהפליה מכוונת כלפי החברות הישראליות בלבד. לפי דיווחים שונים, לפחות 12 חברות ישראליות הביעו עניין בהשתתפות בתערוכה. כעת נראה שלא יוכלו לעשות זאת. 

בהודעה שפורסמה בתאר התערוכה נכתב: "מארגני התערוכה מכירים בהחלטת המועצה הלאומית להגנה וביטחון, הקובעת כי חברות ישראליות המעוניינות להשתתף בתערוכת Euronaval רשאיות לעשות כן. ייתכן שיהיה להן דוכן בתערוכה, בתנאי שהמוצרים שלהן לא שימשו במבצע הצבאי בעזה ובלבנון".

בשל כך, מספנות ישראל מתכוונת לעתור בימים הקרובים לבית משפט בצרפת כנגד ההחלטה. מספנות ישראל הייתה צפויה להשיק בתערוכה ביתן על שטח של עשרות מטרים וכן להציג כלי שייט מתקדמים אותן מפתחת המספנה, ומשווקת בעולם. בכלל זה דגם הייצוא של הספינה מסוג "רשף 80S", דגם שדומה לו אמור להיכנס לחיל הים הישראלי בשנים הקרובות.

איתן צוקר, מנכ"ל מספנות ישראל:  "זו הפעם השניה השנה בה נאסר על חברות ביטחוניות ישראליות להשתתף בתערוכות בינ"ל. זאת בנוסף לאמברגו הנשק לו אנו עדים וכן לחרם הזוחל, והשקט, על רכש כלי נשק מתוצרת ישראל. הדבר מחייב את מקבלי ההחלטות להבין כי על ישראל להסתמך, בעיקר, על יכולותיה הגבוהות ולהגביר את השימוש בכלי נשק מתוצרת מקומית. במיוחד בכל הקשור לפלטפורמות מרכזיות. כמו כן, על ישראל לפתח תעשיה יציבה ומתקדמת.  לדברי צוקר, על מקבלי ההחלטות בישראל להבין כי החרמות על תעשיית הנשק והאמברגו על משלוחי נשק הן חזית נוספת שנפתחה מולנו בעולם, ועליהם לעשות ככל האפשר לעצור כדור שלג זה".

ספינת דבורה של חיל הים (צילום: דובר צה''ל)
ספינת דבורה של חיל הים (צילום: דובר צה''ל)

התפתחויות אלו באות על רקע התקררות ביחסי ישראל-צרפת, ביחס לאמירות שונות של נשיא צרפת עמנואל מקרון, ביניהן תזכורת לישראל שאת עצמאותה קיבלה מהאו"ם.

שר הביטחון יואב גלנט כתב בחשבון ה-X (לשעבר טוויטר) שלו בשבוע שעבר: "התנהגותו של נשיא צרפת מקרון היא בושה לעם הצרפתי ולערכים שהוא מתיימר לקיים - ההחלטה להדיר תעשיות ביטחוניות ישראליות מצרפת פירושה סיוע לאויבי ישראל בשעת מלחמה. צרפת מאמצת מדיניות עוינת כלפי העם היהודי ולא בפעם הראשונה בהיסטוריה. נמשיך להלחם על קיומנו ועתידנו, איתם או בלעדיהם". 

שר החוץ ישראל כ"ץ כתב בחשבון ה-X (לשעבר טוויטר) שלו בנושא היום: "הוריתי לאנשי משרד החוץ לסייע בנקיטת הליכים משפטיים ובפעילות מדינית נגד החלטת נשיא צרפת מקרון שלא לאפשר לחברות ישראליות להציג את מוצריהם בתערוכת הנשק הימי יורונייבל שתיפתח בפריז בחודש הבא".

עוד הוסיף כ"ץ: "החרמת החברות הישראליות זו הפעם השנייה, או התניית תנאי סף בלתי קבילים, הם צעדים בלתי דמוקרטים שלא מקובלים בין מדינות ידידות ואני קורא לנשיא צרפת מקרון לבטל אותם לחלוטין. ישראל עומדת לבדה בחזית המאבק מול ציר הרשע האיראני והאיסלאם הקיצוני ועל צרפת וכל העולם החופשי להתייצב לצידה - ולא לפעול נגדה".