ד"ר בני סבתי, מומחה בכיר לענייני איראן, טוען כי פרשת אריאן טבטבאי, החשודה בהדלפת מסמכי הפנטגון, היא רק קצה הקרחון של תופעה מדאיגה הרבה יותר. "בקהילה האיראנית מזהירים מפניה כבר משנת 2008-2009. תמיד השם שלה מופיע כחשודה וכמי שקשורה למערכת האיראנית", אומר סבטי בראיון למעריב.

"יש פה כשל עמוק במערכת האמריקאית", קובע סבתי. "למפלגה הדמוקרטית יש איזה קטע של לא להאמין לאמת. היא נכנסה לשם בתקופה של אובמה, שזו הייתה תקופה של פריחת המרגלים והמוסדות האיראניים בארצות הברית. זו פשוט בושה וחרפה".

חדירה למוסדות האקדמיה

סבטי חושף דוגמה מטרידה במיוחד מעולם האקדמיה: "יש מלא מרצים איראנים שהם ממש קשורים למשטר. אחד מהם, מוסוויאן, היה סגן המשא ומתן האיראני, והיום הוא מרצה בפרינסטון. הוא ממש עושה סיבובים בארצות הברית ומשכנע אותם שאיראן היא מדינה טובה".

"האיראנים זרקו רשת למשך 30, 35 שנה", מסביר סבתי. "עכשיו בשנתיים-שלוש שנים לבוא להוציא את זה - זה דבר מאוד מאוד קשה." לדבריו, השיטה האיראנית מתוחכמת במיוחד: "הם מטעים את האנשים, פועלים בשיטוי. מפעילים אותך בפוצי מוצי כזה בנחמדות ואז אתה אפילו לא יודע שאתה עובד בשביל איראן".

אריאן טבאטבאי, החשודה בהדלפת המסמכים לאיראן (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
אריאן טבאטבאי, החשודה בהדלפת המסמכים לאיראן (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

"אבא שלה הוא מראשי האוניברסיטה באיראן", חושף סבתי. "בשביל לקבל משרה כזאת באיראן אתה חייב להיות מקושר למשטר. זה כמו משרה במצרים, בסוריה, בסעודיה - אתה לא יכול להיות בעמדה בכירה באוניברסיטת איראן אם אתה לא מקושר למשטר".

סבטי מציין כי המשטר האיראני נוהג לנטוש את סוכניו כשהם נתפסים: "הם תמיד משתמשים וזורקים. אני מאמין שתוך כמה ימים יהיה איזה מאמר שיגיד 'זאתי בכלל מדביקים אותה אלינו, היא בכלל בוגדת'. לא כמו אצלנו שאומרים 'תמיד יש מדינה מאחוריך' - אצלם זה הפוך, הם זורקים אותך".

המומחה חושף גם שיטות פעולה יצירתיות של המודיעין האיראני: "ב-2017 נתפס איראני שהסתובב במוזיאונים אמריקאיים לתעופה. באמתלה של אספן, הוא קנה חלקי חילוף למטוסים אמריקאיים ישנים שנמצאים באיראן ושלח אותם לטהרן. האמריקאים יצאו להם קרניים, הם לא הבינו".

"צריך להבין", מסכם סבתי, "שטבטבאי היא חלק ממערכת שלמה. היא הייתה יחד עם רוברט מאלי, העוזר המיוחד לנושא איראן בבית הלבן, שגם הוא פתאום התברר שהדליף המון, בעיקר לאותו זריף. הם היו כמו רשת כזאת".