מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, הגיע הלילה (רביעי) לקאזאן שברוסיה להשתתפות בפסגת ארגון בריקס, שם צפוי להיפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין - המבוקש בבית הדין הבינלאומי בהאג בחשד לחטיפת ילדים אוקראינים.

התקשורת הרוסית דיווחה על אפשרות הגעתו של גוטרש כבר לפני מספר ימים, אך האו"ם נמנע מאישור רשמי עד הרגע האחרון. רק אמש אישרה סוכנות הידיעות הרוסית טאס את הגעתו, כשלשכתו נימקה זאת בכך ש"מדינות בריקס מייצגות כמחצית מאוכלוסיית העולם". מומחים מעריכים כי פוטין מנצל את אירוח הוועידה להדגיש את כישלון הניסיונות המערביים לבודד את רוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה. נוכחותו של מזכ"ל האו"ם מחזקת מסר זה.

הפסגה, המתמקדת בקידום פרויקטים כלכליים ללא מעורבות מערבית, מארחת כ-30 מנהיגים בכירים, בהם נשיא סין שי ג'ינפינג, ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, נשיא איראן ונשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי. גם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, שמדינתו אינה חברה בארגון, צפוי להשתתף באירוע.

ולדימיר פוטין (צילום: Alexander Nemenov/Pool via REUTERS)
ולדימיר פוטין (צילום: Alexander Nemenov/Pool via REUTERS)

באוקראינה מתחו ביקורת חריפה על הביקור. משרד החוץ האוקראיני הדגיש כי גוטרש נמנע מהשתתפות ב"ועידת השלום" שעסקה במלחמה באוקראינה, אך בחר להגיע לרוסיה - צעד ש"פוגע בתדמית האו"ם". המבקרים מציינים את הפרדוקס בכך שמזכ"ל האו"ם נפגש עם מי שבית הדין הבינלאומי בהאג הוציא נגדו צו מעצר בגין פשעי מלחמה.

יצוין כי פוטין הגיב לצו המעצר של בית הדין בהאג בהוצאת צו מעצר משלו וכתב אישום נגד התובע בבית הדין. עובדה זו לא מנעה ממזכ"ל האו"ם להגיע לרוסיה להשתתף בכנס שמארח פוטין, ואף על פי דיווחים במוסקבה להיפגש עמו באופן אישי.