ישראל דחתה את מתקפת התגובה שלה נגד איראן בגלל הדלפת מסמכי הפנטגון בשבוע שעבר, כך לפי פרסום של ה״טיימס״ הבריטי היום (חמישי). ההדלפה חשפה את תוכניותיה של ישראל להגיב למתקפה האיראנית שהתרחשה באחד באוקטובר. המסמך הסודי ביותר פורסם בערוץ טלגרם פרו־איראני בשישי שעבר, ונראה כהערכה אמריקאית לתגובה הצפויה של ישראל, המבוססת על תצלומי לוויין ומודיעין נוסף.

לפי המסמך, ישראל מתכננת להשתמש בטילי "גולדן הוריזון" ו"רוקס", שני טילים בליסטיים ישראליים המשוגרים מהאוויר. לפי הדיווח ב״טיימס״, בישראל מודאגים מכך שההדלפה עלולה לסייע לאיראן לחזות דפוסי תקיפה מסוימים, ולכן נאלצים לפתח תוכנית חלופית.

שרידי טיל בליסטי מהמתקפה האיראנית ב-1.10.24, סמוך לערד (צילום: רויטרס)
שרידי טיל בליסטי מהמתקפה האיראנית ב-1.10.24, סמוך לערד (צילום: רויטרס)

"הדלפת המסמכים האמריקאיים עיכבה את התקיפה בשל הצורך לשנות את האסטרטגיה המבצעית מול איראן", אמר מקור מודיעיני המכיר את הדיונים הישראליים. "תהיה תגובה, אבל זה ייקח יותר זמן ממה שהיה אמור לקחת".

ההדלפה לא הזכירה יעדים איראניים פוטנציאליים, אך ארה"ב הזהירה את ישראל שלא לפגוע בתשתית הגרעינית או בתעשיית הנפט של איראן. לפי ה״וושינגטון פוסט״, ראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח לארה"ב שהתגמול יתמקד באתרים צבאיים, ככל הנראה מפקדותיהם של משמרות המהפכה האיסלאמית.

שר הביטחון יואב גלנט ביקר אתמול בבסיס חצרים, שם הוא אמר לטייסים: "אחרי שנתקוף באיראן, כולם יבינו מה עשיתם בתהליך ההכנה והאימונים״. במקביל, אנתוני בלינקן, מזכיר המדינה האמריקאי, הגיע לישראל השבוע לאחר ההדלפה, שנחקרת על ידי ה־FBI.

הפנטגון הכחיש דיווחים שעובדת ממוצא איראני, אריאן טבטבאי, ראש המטה של עוזר שר ההגנה לפעולות מיוחדות, היא החשודה המרכזית בחקירת ההדלפה.

ההדלפה גרמה למבוכה להנהגה הצבאית האמריקאית, וזו לא הפעם הראשונה. בשנה שעברה, חייל אוויר אמריקאי צעיר בן 21 פרסם הערכות מפורטות על קשיי הקרב של אוקראינה נגד רוסיה בפלטפורמת המסרים ״דיסקורד״.

במהלך פגישה של שעתיים וחצי בישראל, נתניהו אמר לבלינקן כי כטב"ם של חיזבאללה שפגע בסמוך למעונו בקיסריה הוא "סוגיה בעלת משמעות דרמטית שלא ניתן להתעלם ממנה". עוד אמר כי שיש צורך שארה"ב וישראל "יחברו כוחות נגד איראן״. בלינקן מצדו לחץ על נתניהו לרסן את התגובה הישראלית, כך נמסר ל"טיימס".

"אנחנו עומדים לצד ישראל, ותמיד נעמוד לצד ישראל״, אמר בלינקן לאחר הפגישה. "חשוב גם מאוד שישראל תגיב באופן שלא יוצר הסלמה גדולה יותר ולא מסכן את התפשטות הסכסוך״.

שר הביטחון, יואב גלנט ומזכיר המדינה האמריאי, אנתוני בלינקן (צילום: אריאל חרמוני משרד הביטחון)
שר הביטחון, יואב גלנט ומזכיר המדינה האמריאי, אנתוני בלינקן (צילום: אריאל חרמוני משרד הביטחון)

ארה"ב חיזקה את ההגנה האווירית של בעלת בריתה על ידי שליחת מערכת THAAD (הגנה אזורית בגובה רב) לישראל כדי ליירט טילים בליסטיים במקרה של התקפה איראנית נוספת. הסוללה מופעלת על ידי כ-100 חיילים אמריקאים המוצבים כעת בישראל.

במהלך ההתקפה האיראנית ב-1 באוקטובר, טהרן הצליחה לפחות חלקית לפגוע בבסיס חיל האוויר נבטים בדרום ישראל, כך עולה מתצלומי לוויין, למרות שרוב רובם של הטילים יורטו.

באפריל, ישראל הגיבה למטח קודם של טילים בליסטיים איראניים, טילי שיוט וכטב"מים על ידי השמדת תחנת מכ"ם מחוץ לאיספהאן במרכז איראן. כלי הנשק שהוזכרו בהדלפה האמריקאית רמזו שישראל יכלה הייתה לתכנן התקפה דומה. "רוקס" הוא טיל אוויר־קרקע ארוך טווח שניתן לשגר ממטוסי F-16 או F-35 ומיוצר על ידי רפאל, יצרנית הנשק הישראלית. "גולדן הוריזון" עשוי להתייחס ל״אנקור כחול", טיל בליסטי המשוגר מהאוויר שיש לו טווח של כ־1,200 מייל.

היתרון בשימוש במטוסי קרב ישראליים לירי טילים ארוכי טווח כאלה על איראן הוא שהטייסים לא יצטרכו לחצות את המרחב האווירי של מדינות אחרות במזרח התיכון.

עבאס עראקצ'י, שר החוץ האיראני, מסייר במזרח התיכון בציפייה להתקפה, ומבקר במדינות כולל ירדן, עיראק ומדינות המפרץ, בתקווה לשכנע אותן לסגור את המרחב האווירי שלהן למטוסים ישראליים.

איימן ספדי, שר החוץ של ירדן, בעלת ברית מערבית מרכזית, אמר לעמיתו האיראני בשבוע שעבר שארצו "לא תהיה שדה קרב עבור אף אחד ולא תאפשר לאף צד להפר את ריבונותה ואת המרחב האווירי שלה״.