העיתון הכוויתי אל ג'רידה חשף אתמול (חמישי) את ההצעה החדשה לעסקה בין ישראל לחמאס. על פי הדיווח, ההצעה מתמקדת בשלושה שלבים שיסיימו את המלחמה הנמשכת כבר מעל שנה, ויובילו להסדר כמעט מוחלט ברצועת עזה הכולל נסיגה ישראלית מוחלטת מהרצועה.

השלב הראשון של העסקה המוצעת כולל הפסקת אש והוצאת הכוחות הישראלים ממעבר רפיח, במקביל לשחרור כל החטופים הישראלים החיים בעזה בתמורה לשחרור 3,000 אסירים פלסטינים מבתי הכלא בישראל, בהם 300 אסירים בכירים, שייקבעו על ידי ישראל.

הפגנה לשחרור החטופים מחוץ למשרד הביטחון בתל אביב, 19 באוקטובר 2024 (צילום: איתי רון, פלאש 90)
הפגנה לשחרור החטופים מחוץ למשרד הביטחון בתל אביב, 19 באוקטובר 2024 (צילום: איתי רון, פלאש 90)

השלב השני קובע את נסיגת הכוחות הישראלים מציר נצרים, חילופי מרבית גופות החטופים וגופות מנהיגי חמאס שנתפסו על ידי ישראל, ויציאת פעילי חמאס מעזה דרך מעבר רפיח לתוך מצרים, עם תחילת כניסת הכוחות מהרשות הפלסטינית, מתוגברת בכוחות ערביים ובינלאומיים לרצועה.

השלב השלישי כולל את נסיגת הכוחות הישראלים מציר פילדלפי ומצפון רצועת עזה, השלמת כניסת כוחות הרשות הפלסטינית לרצועה וחילופי שאר הגופות בין שני הצדדים, כולל הגופה של יחיא סינוואר, מנהיג חמאס לשעבר שחוסל לאחרונה על ידי ישראל בשכונת תל א-סולטן ברפיח במהלך חילופי אש.

ציר פילדלפי (צילום: אורן כהן, פלאש 90)
ציר פילדלפי (צילום: אורן כהן, פלאש 90)

עוד ציינו בעיתון הכוויתי כי מספר החטופים הישראלים החיים אינו עולה על 25, רובם אזרחים. מהמידע עולה כי קטאר ומצרים מקוות שחמאס יסכימו להצעה לסיים את המלחמה ולהציל את מה שניתן להציל ברצועת עזה, ובלבד שיבוא לאחר מכן שיקום בנוכחות הרשות הפלסטינית, זאת לאור העובדה כי חמאס הודיע ​​באופן עקרוני כי יקבל את כניסת הרשות וכוחותיה לניהול רצועת עזה לאחר המלחמה.

הביקור שערכה אתמול בקהיר משלחת חמאס בראשות חליל אל-חיה, הגיע לבקשת מצרים בעקבות שיחות טלפון בין מספר גורמים, כך דווח בעיתון הקטארי אל-ערבי אל-ג'דיד. הביקור נמשך כחמש שעות בלבד, ודן בהצעות אמריקאיות ומצריות לגבי הפסקת אש ברצועת עזה ועסקת חטופים.

חליל אל חייה (צילום: רויטרס)
חליל אל חייה (צילום: רויטרס)

עוד דווח כי בחמאס הדגישו את הצורך לעצור לאלתר את המלחמה בצפון רצועת עזה, לפני מעבר למשא ומתן. במקביל, בעיתון הקטארי פורסם כי מצרים הודיעה לגורמים רשמיים בממשל האמריקני על הבנתה המלאה של ההצעה שהציג לאחרונה שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן, הכוללת פריסת כוחות בינלאומיים בציר פילדלפי, בתמורה לכך שהכוחות הישראליים יעזבו את האזור.

בתוך כך, בכיר בחמאס מסר לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP: "הבענו את נכונותנו להפסיק את הלחימה, אך על ישראל לדבוק בהפסקת האש, לסגת מרצועת עזה, לאפשר את החזרת העקורים, להסכים לעסקת חילופי שבויים רצינית ולאפשר סיוע הומניטרי להיכנס לעזה".

עוד הוסיף, "שוחחנו עם גורמים מצריים בקהיר על רעיונות והצעות לגבי הפסקת אש בעזה. גורמים מצריים הודיעו לנו שאנו מוכנים להפסיק את הלחימה בעזה אם ישראל תעמוד בהסכם הפסקת האש".