ריצ'ארד קמפ, גנרל בריטי לשעבר שהיה מפקד הכוחות באפגניסטן, כתב טור ב"טלגרף" לאחר התקיפה של ישראל באיראן שם הוא טוען: "נתניהו צריך נשיא אמריקאי שיאפשר לו לסיים את העבודה באיראן". לטענתו, התקיפה הייתה הרסנית עבור איראן, אך ניכרות המגבלות ששמה ארה"ב על ישראל ומונעות ממנה לתת את מכת המחץ.

מעבר להישגים הצבאיים שהביאה התקיפה, טוען קמפ כי ישנם שני הישגים חשובים נוספים. הראשון, הרתעת משטר האייתולות, שמראש חששו מלחימה פעילה מול כוח חזק יותר, וכעת אולי ישקלו את צעדיהן שוב, לפני תקיפה נוספת. ההישג השני, השבת הפוקוס האיראני למאפיין ראשון בסדר העדיפויות: שימור כוחו ויציבותו של המשטר עצמו. ההתנגדות האיראנית למשטר כידוע גוברת, והתקיפות המשמעותיות יכולות לעודד את המתנגדים לנסות להפיל את המשטר. 

חמינאי משתתף בפגישה בטהרן (צילום: רויטרס)
חמינאי משתתף בפגישה בטהרן (צילום: רויטרס)

קמפ טוען שראש הממשלה בנימין נתניהו יודע היטב שיש צורך במכה ניצחת, אך הוא גם יודע שעליו לכייל את פעולותיו הצבאיות ביחס למה שיכול הממשל בוושינגטון להכיל. שהרי, לישראל יש שבע זירות פעילות של לוחמה צבאית, ועוד זירה דיפלומטית חשובה שצריך לנהל. לפי קמפ, ניכר שארה"ב מספקת לישראל את כל המשאבים הדרושים כדי להגן על עצמה. אבל כשזה מגיע לפעולות התקפיות - המצב שונה. בנוסף, טוען קמפ, הממשל היה מרוסן יחסית בזירה הדיפלומטית . הוא לא שש לגבות את פעולותיה הצבאיות של ישראל בזירה הבינלאומית, לא ביחס לטענות הנוגעות לרצח עם ולא ביחס לצווי המעצר שהוגשו בבית הדין הפלילי הבינלאומי. 

המוטיבציה העיקרית של ביידן והאריס לאורך המלחמה, טוען קמפ, היא להביא לפיוס ולסיום הסכסוך בכל החזיתות. ביחס לקהל הפנימי שלהם בארה"ב, הם הבינו שהציבוא האנטי-ציוני שתופס תאוצה במפלגתם יוכל להכיל את הדאגה להגנה של ישראל על עצמה, אך ככל הנראה לא יצליח להכיל גיבוי גלוי של פעולה התקפית. 

ג'ו ביידן נואם לצד קמלה האריס במהלך חגיגות ראש השנה היהודי בוושינגטון (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן נואם לצד קמלה האריס במהלך חגיגות ראש השנה היהודי בוושינגטון (צילום: רויטרס)

ברמה הבינלאומית, טוען קמפ, מדיניות הממשל האמריקאי במזרח התיכון נשלטת על ידי "העצמה מסוכנת של איראן תוך ניסיון נואש לשחזר את הסכם הגרעין של אובמה, שהיה פגום מיסודו ותחזק את התוקפנות האזורית במימון כלכלי אדיר". לפיכך הוא טוען - ברור שהבית הלבן התעלה על עצמו הבוקר במטרה להתנער מכל קשר לתקיפה הישראלית באיראן. 

מה שנשאר לנתניהו לעשות, טוען קמפ בסופו של דבר, הוא פשוט לספור את הדקות עד שהשלטון יתחלף. הוא לא יוכל להכות את איראן מכה מכרעת לפני כן. "למרות ההצלחה המדהימה של צה"ל במלחמתו נגד חמאס וחיזבאללה, את 'טבעת האש' של שלוחי הטרור שנועדה לחנוק את מדינת היהודים, ניתן לכבות רק על ידי כדור בראש ששולט וממן את האסטרטגיה המזיקה".

התקיפה באיראן (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
התקיפה באיראן (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

ישראל, הוא מזכיר, לא מגנה על עצמה, אלא כל האזור כולו ועל העולם. שהרי, סיסמתה של איראן היא לא רק "מוות לישראל" אלא גם "מוות לאמריקה". 

לפי קמפ, "הודות למדיניות של ביידן בארבע השנים האחרונות - איראן עומדת על סף הפיכה למעצמה גרעינית, ויש למנוע זאת בכל מחיר. ישראל", הוא אומר, "תמתין לנשיא שיהיה לו די אומץ להצטרף, או לפחות לגבות, את הפעולה הצבאית הדרושה לכך". תם ולא נשלם.