נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שלח מכתב לרגל השנה האזרחית החדשה לנשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, בו אמר כי מוסקבה מוכנה לקיים דיאלוג "רחב היקף", כך נמסר היום (ראשון) מהקרמלין. המכתב מגיע בתום שנה של מתיחות בין שתי המעצמות, במהלכן פרשה וושינגטון מהסכם בקרת הנשק הגרעיני ובוטלה פגישה מתוכננת בין שני המנהיגים.



במכתב נפרד לנשיא סוריה בשאר אל אסד, פוטין הבטיח את המשך הסיוע למשטר הסורי ב"מאבק בטרור". הנשיא הרוסי שלח ברכות לשנה החדשה למנהיגי עולם נוספים, בהם ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי, ראש ממשלת יפן שינזו אבה ונשיא סין ג'י שינפינג. 
 
כזכור, הנשיא טראמפ ביטל פגישה עם הנשיא הרוסי במהלך ועידת ה-G20 בארגנטינה בחודש נובמבר, וזאת בעקבות המתיחות בין מדינתו לאוקראינה. מוסקבה השתלטה על ספינות מלחמה אוקראיניות ששטו סמוך לחצי האי קרים ולקחו בשבי את המלחים שלהן. בתגובה הכריזה קייב על מצב חירום למשך 30 יום, ומשרד ההגנה הרוסי הודיע על הצבת מערכות טילי נ"ט מסוג S-400 בקרים, אותו כבשה וסיפחה רוסיה מאוקראינה לפני ארבע שנים. 

טיל טומהוק משוגר לסוריה מספינת טילים אמריקאית. צילום: רויטרס
טיל טומהוק משוגר לסוריה מספינת טילים אמריקאית. צילום: רויטרס

 

בחודש אוקטובר, טראמפ אמר כי ארצו תפרוש מהסכם בקרת הנשק הגרעיני מ-1987 בעקבות ההפרה הרוסית של ההסכם. ההסכם נועד להגביל את היכולות הגרעיניות של שתי המעצמות לטווח בינוני. פוטין אמר בתגובה כי במידה וארצות הברית תעביר טילים לאירופה, מדינתו תגיב "באופן מהיר ויעיל".

הנשיא הרוסי הזהיר אז: "אם ארצות הברית תיסוג מהאמנה, מה הם יעשו עם הטילים החדשים? אם הם מעבירים אותם לאירופה, נצטרך להגיב לכך. מדינות אירופה שיסכימו להצבת טילים צריכות להבין שהן יהיו תחת איום של תקיפת טילים אפשרית".
נשיא ארצות הברית נזף בפוטין בשיחה שנערכה במרץ, בעקבות סרטון תעמולה רוסי שהראה טילים גרעיניים "נופלים" על מדינת פלורידה, כך דווח בחודש יולי באתר "אקסיוס". בסרטון שהציג את כוחה הגרעיני של רוסיה, הוצגה הדמיה גרפית של טילים הנופלים על פלורידה, בה נמצא גם אתר הנופש מאר-א-לאגו שבבעלות הנשיא האמריקאי.

טראמפ תקף את הנשיא הרוסי בשיחה המתוחה שנערכה ב-20 במרץ, וכינה את הסרטון "שערורייה". השיחה התקיימה לאחר שטראמפ התקשר לברך את פוטין על ניצחונו בבחירות ברוסיה.  

בחודש אפריל, לאחר שהמשטר הסורי ביצע מתקפה כימית, אמר שגריר רוסיה בלבנון כי כל טיל אמריקאי שישוגר לעבר סוריה ייורט. הנשיא טראמפ השיב בטוויטר ואמר כי "רוסיה נשבעת ליירט את כל הטילים שישוגרו לעבר סוריה. תתכונני רוסיה, כי הם יבואו, חדשים ו'חכמים'". טראמפ הוסיף: "אתם לא צריכים להיות שותפים של חיה רוצחת בגז שהורג את בני עמו ונהנה מזה". מאוחר יותר באותו חודש תקפו ארצות הברית, בריטניה וצרפת מטרות של משטר אסד.