סוכנות הידיעות "רויטרס" דיווחו היום (שבת) כי משרד החוץ בסין מאשים את ארה"ב, בכך שהיא מתכננת לשלם לספורטאים על מנת לחבל במשחקי החורף שעומדים להתקיים בבייג'ינג בחודש הבא. על פי טענות הסינים, האמריקאים ישלמו לספורטאים מכמה מדינות כדי שלא יתנו את התפוקה המלאה בתחרויות.

ההאשמות הועלו שבוע לפני תחילת המשחקים, על רקע המתיחות בין שתי המעצמות, שכללה גם חרם דיפלומטי על האירוע מצד ארה"ב, אליה הצטרפו בהמשך כמה מדינות נוספות. שגרירות ארה"ב בסין, חזרה על עמדת וושינגטון, כי אינה פועלת מטעם קמפיין עולמי המתנגד להשתתפות באולימפיאדה.

עיתון צ'יינה דיילי (China Daily) היוצא לאור בשפה האנגלית, ציטט ביום שישי האחרון מקורות עלומים, שתקפו את ארה"ב, ואמרו: "יש להם תכנית להסית ספורטאים ממדינות שונות, על מנת לגרום להם לחוסר שביעות רצון להגיע לסין, ולסרב לקחת חלק במשחקים האולימפיים". בתמורה נאמר, כי וושינגטון תספק סכום גדול של פיצויים ו"תגייס משאבים גלובליים" בהגנה על המוניטין של הספורטאים שבחרו להתחרות ללא התפוקה המלאה.

אולימפיאדת החורף בבייג'ינג  (צילום: REUTERS/Lisi Niesner)
אולימפיאדת החורף בבייג'ינג (צילום: REUTERS/Lisi Niesner)

דובר משרד החוץ הסיני אמר לרויטרס, כי הדו"ח חשף את הכוונה האמיתית של האמריקאים לעשות פוליטיזציה בספורט ולחבל במשחקים. הדובר גינה בחריפות את הניסיונות של האמריקאים והוסיף כי הן "נידונו לכישלון". בתגובה, דובר שגרירות ארה"ב, אמר כי "הספורטאים האמריקאים זכאים להתבטא באופן חופשי ובהתאם לרוח ולאמנה של האולימפיאדה, כוללת קידום זכויות אדם. 

כאמור, בחודש דצמבר האחרון, הצהירה דוברת הבית הלבן, ג'ן סאקי, כי "ממשל ביידן לא ישלח נציגות דיפלומטית או רשמית כלשהי לאולימפיאדת החורף בייג'ינג 2022 ולמשחקים הפראלימפיים בשל רצח העם המתמשך והפשעים נגד האנושות בשינג'יאנג והפרות נוספות של זכויות אדם".

עם זאת, סאקי הדגישה כי לא מדובר גם בחרם ספורטיבי, ואמרה: "לא הרגשנו שזה הצעד הנכון להעניש אתלטים שהתאמנו, שנערכים לרגע הזה, והרגשנו שאנחנו יכולים לשלוח מסר ברור בכך שלא נשלח משלחת אמריקאית רשמית". סין כאמור דוחה את ההאשמות על הפרת זכויות האדם, וממשיכה להאשים את האמריקאים בפוליטיזציה של הספורט.