בארה"ב מודאגים: רשת CBS דיווחה הערב (ראשון) כי למודיעין האמריקאי יש אינדיקציות לכך שמפקדי צבא רוסיה בשטח הורו לקדם את הפלישה לאוקראינה.

בנוסף, על פי הערכות עדכניות מפי המודיעין האמריקאי, רוסיה הציבה כ-75% מכלל כוחותיה סמוך לגבול עם אוקראינה, כך דיווח הערב גורם מודיעיני בכיר לרשת CNN. הגורם הבכיר טען כי בשל האופן החריג בו הוצבו הכוחות הרוסים בטווח פגיעה מאוקראינה – זו האינדיקציה לכך שרוסיה מוכנה לתקוף.

החשש מפלישת רוסיה לאוקראינה בשיאו; ארה"ב מזהירה: "רוסיה מתכוננת להתקפה על אוקראינה בימים הקרובים"(צילום: רויטרס)

לדבריו של הגורם הבכיר, הכוחות כוללים כ-120 מתוך 160 הגדודים הטקטיים של רוסיה, הממוקמים כעת כ-60 קילומטרים משטחה של אוקראינה. על פי הערכות מדובר בכ-75% מהיחידות הקרביות העיקריות של רוסיה, המהווים פחות ממחצית מכלל החיילים הרוסים.

עוד דווח כי כוחות רוסים, בשילוב עם הכוחות הבדלנים ממזרח אוקראינה, עשויים להגיע לכ-190 אלף חיילים הפרוסים בגבול. כ-35 מתוך 50 גדודי ההגנה האווירית כבר פרוסים, ועל פי הערכות, ישנם כ-500 מטוסי קרב ומפציצים הנמצאים סמוך לגבול גם כן. 

כמו כן, סוכנות הידיעות RIA, דיווחה כי שגרירות ארה"ב ברוסיה הוציאה הודעת אזהרה לאמריקאים, וקראה להם לחשוב על תוכניות כיצד לעזוב את רוסיה. "על פי דיווחים, ישנו חשש מפני פגיעה במרכזי קניות, תחנות רכבת ומטרו ומקומות הומי אדם נוספים", כך נוסחה אזהרת השגרירות. בהתאם לזאת, הומלץ לאזרחים אמריקאים לעקוב אחר ההתרחשויות בתקשורת ולהימנע מהתקהלויות. עוד נכתב: "עליכם לחשוב על תוכנית פינוי שלא נשענת על סיוע הממשל האמריקאי, ושאו תמיד דרכון עם ויזה עדכנית".

מקרון ופוטין יושבים בריחוק (צילום: רויטרס)
מקרון ופוטין יושבים בריחוק (צילום: רויטרס)


זאת ועוד, נשיא צרפת עמנואל מקרון, שוחח עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. מטעמו של מקרון נמסר כי פוטין הסכים לקיים שיחות עם אוקראינה כבר בשעות הקרובות, כאשר מטרת השיחה היא "לשמר את מחויבותן של שתי המדינות כלפי הפסקת האש". על פי הדיווח, שני המנהיגים הסכימו על הצורך להביא לפתרון דיפלומטי למשבר הנוכחי, ואף "לעשות כל שניתן כדי להשיגו".

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון שוחח עם מקרון, לאחר השיחה של האחרון עם פוטין. ג'ונסון אמר כי "ההתחייבויות של הנשיא פוטין לנשיא מקרון היו סימן מבורך לכך שהוא עדיין עשוי להיות מוכן לעסוק במציאת פתרון דיפלומטי". עוד נמסר מדאונינג 10: "ראש הממשלה הדגיש כי הקול של אוקראינה חייב להיות מרכזי בכל דיון".

הבוקר, אוקראינה סגרה את אחד המחסומים בכניסה למחוז דונבאס - המחוז בו נמצאים הבדלנים הפרו-רוסיים במדינה. בשבוע שעבר נרשמו כמה אירועים אלימים במקום בין הבדלנים לבין כוחות הצבא האוקראיני, ובאוקראינה חוששים ממצב בו אירוע שכזה יהווה עבור הרוסים עילה לפלישה. על רקע האירועים, סגנית נשיא ארה"ב, קמלה האריס, אמרה כי "אנו מאמינים שפוטין כבר קיבל את ההחלטה לתקוף את אוקראינה".