מלחמת רוסיה-אוקראינה נכנסה הבוקר (חמישי) ליומה ה-15, כאשר היקף הנזק והאבידות ממשיך לעלות. האלוף במילואים איתן בן אליהו, מפקד חיל האוויר לשעבר, שוחח עם ניסים משעל וגיא פלג על ההתפתחויות האחרונות בזירה המדממת. בראשית השיחה ב-103FM, הבכיר לשעבר התייחס להצהרה של דוברת הבית הלבן, לפיה יש להתכונן לתרחיש בו רוסיה תעשה שימוש בנשק כימי או ביולוגי באוקראינה, והסביר: "יש פה מלחמת אזהרות ואנחנו שומעים את זה גם מהצד הרוסי".

"כל צד אומר - 'תגיעו להסכמות', כי אחרת זה עלול להגיע להיקפים של מלחמת עולם", ציין, "שני הצדדים רוצים לפרק את הפלונטר הזה - אבל לא יודעים איך. לכן, אנחנו שומעים על המון הצהרות – גם מהצד הרוסי שמזכירות את המילה גרעין, וגם מהצד האמריקאי". לדבריו, חוץ מהמלחמה בין רוסיה לאוקראינה, יש פה מלחמה קרה על רקע חם בין רוסיה לארה"ב ובין רוסיה למערב.

במערב חוששים שרוסיה תשתמש בנשק כימי; דיווח: שרתים מסווגים יועברו מאוקראינה

בהמשך הריאיון, בן אליהו הסביר על ההבדלים בין נשק ביולוגי לנשק כימי. "נשק ביולוגי גורם נזק משמעותי לשנים ארוכות ולפעמים לא ניתן להיפטר ממנו במשך זמן רק", הסביר, "נשק כימי מצליח להתנדב לפני הביולוגי, אם הם הוא לא מגיע בצורת גז. עם זאת, הוא גורם לפגיעה חמורה יותר - אך לטווח קצת יותר".

"אזהרות רבות לפיהן ישנה סכנה שהפלונטר ידרדר לכדי עימות - במידה ולא ייפתר - מתעופפות כל הזמן", ציין מפקד חיל האוויר לשעבר, "עימות כזה לא מסתכם במטוסים או במסוקים, אלא עלול להידרדר במהירות לעימות לא קונבנציונאלי. אם זה ימשך ולא תהיה להם ברירה - הם יצטרכו לבחור בכמה חלופות". לדבריו, מי עושה שימוש בנשק בלתי קונבנציונלי, מי שעלול חלילה להשתמש בנשק גרעיני, צריך לקחת בחשבון גם מה יהיה אחר כך.

הוא הדגיש כי "יכול להיות שבעימות הנוכחי פוטין ינצח את הקיפאון והמצב השיווני הזה, ויכריע את המערכה, אבל הוא יהיה זה שיפסיד לטווח הרחוק". בן אליהו ציין דוגמה למנהיג שמצא עצמו במצב כזה - נשיא סוריה בשאר אסד. "מישהו רואה אותו אסד מתארח באיזו מדינה בעולם מול המצלמות? מישהו רואה את אסד מתארח סביב שולחן אצל איזשהו מנהיג בעולם? גם אם זה קרה פעם - זה יותר לא יקרה לעולם. הכל בגלל מה שהוא עשה בסוריה ובגלל השימוש המוגבל, אומנם, שהוא עשה עם נשק כימי", הוסיף. 

המגישים תהו האם כעת, הרוסים מצאו עצמם תקועים בבוץ האוקראיני. בן אליהו השיב: "אני חושב שלא, נותן ריספקט לתכנון המהלכים שלו, ומאמין שכל השלבים נלקחו בחשבון". לדבריו, לא תהיה ברירה למי שנכנסים לכבוש עיר - אלא לפגוע באזרחים, אלא אם אלה יקבלו אותם בזרועות פתוחות.

תיעוד מבית שנפגע במתקפה כימית בסוריה, ארכיון (צילום: רויטרס)
תיעוד מבית שנפגע במתקפה כימית בסוריה, ארכיון (צילום: רויטרס)

בסיום הריאיון, בן אליהו נתבקש להעריך האם התקיפה הרוסית על בית החולים לילדים התרחשה בטעות - או שיש פה ניסיון לשבור את המתנגדים. "לרוסיה יש כמות נשק מוגבלת, והנשק המדויק שלהם - הוא לא כמו שיש לנו", סיכם, "לכן, פוטין משתמש כרגע בפצצות לא מדויקות, שגורמות לפגיעה סביבתית. אני מעריך שהם לא כיוונו לבית החולים, אלא לסביבה שלו". 

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי 103fm