"שני הצדדים משקרים, אנו לא ממש יודעים מה קורה במלחמה": תחום הפייק ניוז רלוונטי ביותר בימינו, וביתר שאת כאשר מנהלים קרב תודעתי בינלאומי כמו במלחמת רוסיה-אוקראינה. האם ידוע לנו משהו באמת על המלחמה? ד"ר יניב לויתן, מומחה ללוחמת מידע מאוניברסיטת חיפה, סיפר הבוקר (חמישי) ליוסי מזרחי ברדיו צפון 104.5fm כיצד נערכת המלחמה באהדה הציבורית של שני צדי המתרס.

"אנו חיים בעידן שבו קשה מאוד לדעת מה אמיתי ומה לא, וכרגע כולם משקרים, כל הצדדים", קבע תחילה. "האוקראינים עושים פה בית ספר לשקרים ואין להם ברירה, הם חייבים לעשות זאת. היו לנו כמה דוגמאות מופלאות מאז ראשית המלחמה". הוא הוסיף: "זה עידן שבו השקר הוא חלק בלתי נפרד מהמציאות שלנו, זה עידן שבו קשה לדעת מה אמיתי ומה לא. למעשה אנו לא ממש יודעים מה קורה במלחמה, כי יש שם כל כך הרבה אלמנטים של שקר, והמרכיבים הפסיכולוגיים מתבררים ככל כך חשובים". 

סיקור המלחמה באוקראינה ב-CNN (צילום: צילום מסך CNN)
סיקור המלחמה באוקראינה ב-CNN (צילום: צילום מסך CNN)

"מטרת האוקראינים היא לקנות את דעת הקהל העולמית", אמר עוד. "המלחמה היא דוגמה לחשיבות של תעמולה בשדה הקרב. המלחמה לא החלה היום, אלא ממזמן, הרבה לפני שהלהבות פרצו שני הצדדים האכילו את דעת הקהל. האוקראינים מנסים למסגר את הרוסים כסוג של מלחמת. המטרה שלהם היא לקנות את הלב של דעת הקהל העולמית, ואנו רואים תמונות ששוברות את הלב. מהצד השני, עיקר הפעילות של התעמולה הרוסית היא לשכנע את הציבור בבית שהמלחמה הזו היא הכרחית. זה אתגר אדיר".

בסיום דבריו, הבהיר ד"ר לויתן: "חיילים מתים, הציבור במוקדם או במאוחר יבין שמתנהל משהו שהוא לא כשורה. הרוסים ציפו שזה יהיה מהלך מהיר ומוצלח, אך הם נכנסו לבור מאוד מורכב. לא מספרים שם את האמת, גם ללוחמים הצעירים שנכנסו לאוקראינה".