הנשיא הנוכחי, איש המרכז עמנואל מקרון, ומועמדת מפלגת הימין הקיצוני האיחוד הלאומי מרין לה פן, מתמודדים היום (ראשון) בסיבוב השני של הבחירות לנשיאות צרפת,  כאשר לפי ההערכות מקרון צפוי לנצח בהפרש קטן. לפי הדיווחים, אחוז ההצבעה בשעה זו נמוך יחסית לפעם הקודמת. 

מנתונים שפרסם משרד הפנים במדינה עולה כי נכון לשעה 12:00 זמן מקומי, 26.4% מבעלי זכות ההצבעה הצביעו - נתון נמוך בשני אחוזים מהבחירות הקודמות ב-2017, אז עמד שיעור ההצבעה על 28.2%. 

עם זאת, רבים התייצבו בקלפיות כבר בשעות המוקדמות של הבוקר. מצביע צעיר אמר ל-FRANCE 24: "הדור שלי הוא זה שייקח את השליטה על המדינה הזו, ואנחנו צריכים לקחת חלק בתהליך הזה כבר מגיל צעיר". 

מצביע אחר סיפר: "כל כך הרבה אנשים נלחמו עבור הדמוקרטיה, שזה פשוט חובה מבחינתי להצביע". "הגעתי מוקדם מאוד כי לפני שבועיים נאלצתי להמתין שעתיים בתור", הוסיפה מצביעה נוספת.

גם בישראל מצביעים בבחירות לנשיאות צרפת (צילום: מרק ישראל סלם)
גם בישראל מצביעים בבחירות לנשיאות צרפת (צילום: מרק ישראל סלם)

מקרון ולה פן מתמודדים שוב לאחר שהתמודדו בבחירות הקודמות שנערכו בשנת 2017, אבל אז השיג מקרון יותר מ־66% מקולות הבוחרים ועתה הסקרים האחרונים מעניקים לו לכל היותר 57% מול יריבתו, מה שמצביע, לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה, על תמיכה של קרוב למחצית הציבור הצרפתי בעמדות הימין הקיצוני.

שיעור ההימנעות הגבוה הצפוי – בין 25% ל־30% - עשוי לשחק לטובתה של לה פן, הטוענת כי בכוחה להכות את תחזיות הסקרים. בעצרות הבחירות האחרונות האשים מקרון את לה פן בכך שהיא מנסה להסתיר את מצע הימין הקיצוני, המתכחש לעקרונות האיחוד האירופי ואשר עלול לגרום למלחמת אזרחים, אם היא תעמוד, למשל, בהבטחתה לפגוע בזכויות המוסלמים ותאסור על נשים לחבוש רעלות במקומות ציבוריים. לדבריו, לה פן מרמה את מיליוני מצביעיה כשהיא מבטיחה להגביר את כוח הקנייה שלהם באמצעות הפחתת מסים דרסטית.

לה פן לא נשארת חייבת ומאשימה את מקרון בהטלת פחד על הציבור תוך ניצול המלחמה באוקראינה ומגיפת הקורונה. לפי מרבית ההערכות, בעימות הטלוויזיוני ביניהם, שבו נשבר שיא שלילי של צפייה – קצת יותר מ־15 מיליון צרפתים צפו בו – ניצח מקרון “בנקודות”, אך לא הצליח להציג את יריבתו כחובבנית חמומת מוח, כפי שעשה לפני חמש שנים.

עמנואל מקרון  (צילום: רויטרס)
עמנואל מקרון (צילום: רויטרס)


מארין לה פן (צילום: רויטרס)
מארין לה פן (צילום: רויטרס)


בניגוד לעימות הקודם, הפעם מקרון הוא שתקף את יריבתו וטען, בין היתר, שהיא תלויה מבחינה כספית בקרמלין, וש”פוטין הוא הבנקאי שלה” בגלל חוב של 9 מיליון יורו בשל הלוואה, שאותה לקחה מבנק ממלכתי רוסי במערכת הבחירות הקודמת וטרם החזירה.

מקרון ומנהיגים פוליטיים רבים - ובהם הנשיאים לשעבר ניקולא סרקוזי מימין, ופרנסואה הולנד משמאל - קראו להציב “חזית רפובליקנית” של תמיכה במקרון. לפי פרשנים, רבים מהבוחרים יצביעו הפעם נגד אחד המועמדים יותר מאשר בעד יריבו. 

הגורם המכריע בהצבעה היום יהיו קולותיהם של המועמדים שנשרו בסיבוב הראשון, ובראשם של מנהיג השמאל הקיצוני ז’אן לוק מלנשון, שאומנם קרא לא להצביע עבור לה פן, אך לא הביע תמיכה מפורשת במקרון. על פי הסקרים, לא יותר מ־40% ממצביעיו יבחרו במקרון. מלנשון אמר כי ברצונו לעמוד בראש ממשלה שתתנגד לנשיא אחרי הבחירות לפרלמנט הצפויות בחודש יוני. קרבתן של בחירות אלה תביא את מקרון, אם ינצח, למינוי ממשלה זמנית, למעשה, עד שייערכו.