סוכנות הידיעות רויטרס טוענת היום (רביעי) מפי שלושה מקורות אנונימיים בהנהגה הרוסית, כי בתחילת המלחמה בין אוקראינה לרוסיה, הודיע שליח הקרמלין לקייב לפוטין כי הוא הצליח להשיג הסכם עם ההנהגה האוקראינית שעונה על דרישותיה של רוסיה להותיר את קייב מחוץ לנאט"ו. חרף ההישג, פוטין בחר לדחות את העסקה.

"הרוסים ברחו, השאירו הכל מאחור": אוקראינה ממשיכה לכבוש מחדש שטחים במדינה

בלגן במוסקבה: גוברת הביקורת ברוסיה על כישלון הצבא באוקראינה

השליח הראשי של ולדימיר פוטין באוקראינה אמר למנהיג הרוסי עם תחילת המלחמה כי הוא חתם על עסקה זמנית עם קייב שתענה על דרישתה של רוסיה מאוקראינה להישאר מחוץ לנאט"ו, אך פוטין דחה אותה, כך דווח היום (רביעי) בסוכנות הידיעות רויטרס מפי שלושה מקורבים להנהגה הרוסית.

על פי הדיווח, השליח ששמו דמיטרי קוזאק, טען  בפני הנשיא הרוסי כי העסקה שנרקמה בין הצדדים מסירה את הצורך של רוסיה להמשיך בכיבוש הנרחב של אוקראינה. אולם, פוטין הבהיר שהוויתורים שעליהם ניהל עוזרו לא הרחיק לכת ושהוא הרחיב את מטרותיו לכלול סיפוח חלקים משטח אוקראינה. בעקבות כך, העסקה בוטלה והמלחמה נמשכה במלוא עוזה.

עוד דווח כי קוזאק האמין כי יש בידיו הסכמה אוקראינית להשגת התנאים העיקריים שחיפשה רוסיה והמליץ לפוטין לחתום. "אחרי 24 בפברואר, השליח קיבל יד חופשית, נתנו לו אור ירוק; הוא קיבל את העסקה. אבל לפתע הכל בוטל, פוטין פשוט שינה את התוכנית". אמר אחד המקורות המקורבים להנהגה הרוסית.

המקורות מציינים כי גם אם פוטין היה מסכים לתוכנית, עדיין לא ברור אם המלחמה הייתה מסתיימת. השליח בן ה-63, נחשב לאדם המקורב מאוד לפוטין מאז שעבד איתו בשנות ה-90 בלשכת ראש עיריית סנט פטרסבורג. אולם, על פי הדיווחים השליח אמנם נותר בתפקידו גם כסגן הרמטכ"ל, אך מנוע מלעסוק בכל הנושא במלחמה אוקראינה. 

דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב הכחיש ומסר: "אין לזה שום קשר למציאות. דבר כזה לא קרה מעולם. זה מידע שגוי לחלוטין". השליח סרב להגיב. מיכאילו פודוליאק, יועץ לנשיא אוקראינה, אמר כי רוסיה השתמשה במשא ומתן כמסך עשן כדי להתכונן לפלישה שלה, אך הוא לא הגיב לשאלות על מהות השיחות ולא אישר כי הושגה הסכם ראשוני. "היום, אנו מבינים בבירור שהצד הרוסי מעולם לא היה מעוניין בהסדר שליו", אמר פודוליאק.