למרות הסיפוח של פוטין: כוחות אוקראינים נכנסו היום (שבת) לעיירה לימן במזרח המדינה, שנכבשה על ידי רוסיה בתחילת המלחמה. על פי דובר הצבא של קייב, במקום משתולל קרב קשה בין הכוחות.

לפני הכניסה לעיירה, כוחות אוקראינים כיתרו "אלפי חיילים רוסים" במחוז קרמטורסק בדונייצק, יממה בלבד לאחר שנשיא רוסיה הכריז על סיפוח האזור בנוסף לשלושה מחוזות נוספים.

אדמה חרוכה: איומיו של פוטין ב"נשק יום הדין" מנסים ליצור "תמונת ניצחון" פיקטיבית | הוכברג מרום

הצבא הרוסי יבצע תקיפות בחלל? האזהרה הדרמטית של המודיעין הבריטי

בתוך כך, סוכנות היהידועת הרוסית RIA מסרה כי כוחות צבא מוסקבה נסוגו מהעיירה בעקבות כניסת אוקראינה. בעקבות הדברים, נשיא צ'צ'ניה, רמזן קדירוב, אמר כי "מוסקבה צריכה לשקול שימוש בנשק גרעיני בעל תפוקה נמוכה באוקראינה".

צבא אוקראינה בלימן (צילום: רשתות חברתיות)
צבא אוקראינה בלימן (צילום: רשתות חברתיות)

צבא אוקראינה (צילום: רשתות חברתיות)
צבא אוקראינה (צילום: רשתות חברתיות)

גורם בצבא האוקראיני מסר לרשת CNN כי הכוחות הרוסים באזור העיר לימן הוקפו: "השחרור של לימן חשוב, כי זה צעד נוסף לקראת שחרור הדונבאס האוקראיני. זו הזדמנות ללכת רחוק יותר לקרמינה ולסברודוניצק. לכן, זה חשוב מאוד מבחינה פסיכולוגית", אמר.

הגורם הוסיף כי פעולות הצבא האוקראיני נותנות את הטון "לשבור את מהלך פעולות האיבה", וטען כי היו "הרבה הרוגים ופצועים", אך לא יכול היה לספק פרטים נוספים, וציין כי "המבצע עדיין לא הושלם".

חייל אוקראיני (צילום: רויטרס)
חייל אוקראיני (צילום: רויטרס)

צבא אוקראינה (צילום: רויטרס)
צבא אוקראינה (צילום: רויטרס)

רוסיה השתמשה בלימן כמרכז לוגיסטי לפעילותה באזור, נפילתו תסמן את הרווח המשמעותי ביותר של אוקראינה מאז מתקפת הנגד המוצלחת שלה באזור צפון מזרח חרקוב בחודש שעבר. ראש ממשל הצבא האזורי לוהנסק, סריי היידיי, חשף בשבת גם פרטים נוספים על מתקפת לימן, מה שמרמז שכוחות רוסים הציעו לסגת, אך ללא הועיל מהצד האוקראיני.

"הכובשים ביקשו אפשרות לסגת, והם סורבו. בהתאם לכך, עומדות בפניהם שתי אפשרויות. לא, למעשה יש להם שלוש אפשרויות. לנסות לפרוץ דרך, להיכנע, או שכולם שם ימותו", אמר היידיי. לטענתו, מעולם לא הייתה קבוצה כל כך גדולה בכיתור לפני כן, "כל הנתיבים לאספקת תחמושת או נסיגת הקבוצה חסומים לחלוטין".

במקביל לכך, באוקראינה דיווחו כי ראש תחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'יה נחטף על ידי כוחות רוסים. על פי הודעת החברה, איחור מוראשוב נחטף בדרכו מהמפעל הגרעיני הגדול באירופה לעיירה אנרהודאר ביום שישי אחר הצהריים. "הוא הוצא מהמכונית, ולקחו אותו בעינים מכוסות לכיוון לא ידוע", כתב נשיא אנרגואטום פטרו קוטין, והוסיף כי לא ידוע מה עלה בגורלו.

תחנת הכוח זפוריז'יה (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko )
תחנת הכוח זפוריז'יה (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko )

מורשוב "נושא באחריות העיקרית והבלעדית לבטיחות הגרעינית והקרינה" של המפעל, ומעצרו "מסכן את בטיחות הפעולה של אוקראינה ותחנת הכוח הגרעינית הגדולה באירופה", ציין קוטין. הוא קרא לכוחות הרוסיים "להפסיק לאלתר את פעולות הטרור הגרעיני כלפי ההנהלה והצוות" של המפעל ולשחרר את מורשוב.

בתוך כך, הרשויות ברוסיה הודיעו לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית כי ראש תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה הכבושה באוקראינה מוחזק לחקירה. "סבא"א ביקשה הבהרות מהרשויות ברוסיה והודיעו לה כי המנהל הכללי של תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה נעצר זמנית כדי לענות על שאלות", אמר דובר מבלי לפרט.