המלחמה באירופההפלישה הרוסית לאוקראינה מלווה באיומים מתמשכים מצד מוסקבה כי תעשה שימוש בנשק גרעיני. במקביל, גורמים המעורים בפרטים, דיווחו השבוע כי ארה"ב האיצה את העברתה של הפצצה המשודרגת B61-12 לבסיסי נאט"ו באירופה, שתוכננה במקור לאביב הבא, אך היא תועבר כבר בחודש דצמבר הקרוב. כעת, נחשפים פרטים חדשים על הפצצה המשודרגת שמדאיגה את הדרג הבכיר בקרמלין ובצבא הרוסי.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

ה-B61 פותח לראשונה בשנות ה-60 וכלל עשרות גרסאות, שרובן כלל לא היו בשימוש. עם זאת, תוכנית שדרוג הפצצה עלתה לאמריקאים כ-10 מיליארד דולר ונוהלה על ידי משרד האנרגיה האמריקאי, כאשר היא אושרה בתקופתו של הנשיא לשעבר, ברק אובאמה. התוכנית שאפה להחליף כמאה פצצות המאוחסנות בבסיסי חיל האוויר בגרמניה, איטליה, בלגיה, הולנד וטורקיה. אורכה של הפצצה הוא 3.6 מטרים, נושאת ראש נפץ גרעיני פחות משמעותי בהשוואה לגרסאות הקודמות, אך השדרוג האחרון הפך את הפצצה להרבה יותר מדויקת. כמו כן, הגרסה החדשה תחליף את הדגמים הישנים יותר, מוד 3, מוד 4 ומוד 7.

צבא רוסיה באוקראינה (צילום: רויטרס)
צבא רוסיה באוקראינה (צילום: רויטרס)

בתוך כך, נס כריסטנסן, מנהל פרויקט המידע הגרעיני בארגון המדענים האמריקאים, צייץ בטוויטר שלו וכתב כי "מוזר לזרז את פריסת הפצצה. הפצצותה גרעיניות הנוכחיות יוחלפו בפצצה גרעינית משופרת של ה-B61-12, והצפי הוא כי בקרוב יחל ייצור של כ-480 פצצות. סביב להניח שהראשונה מבין הפצצות הללו, תגיעה לבסיסים באירופה בסוף 2023 או 2024. תוכנית המודרניזציה האמריקאית כוללת גם שילוב של מטוסי קרב כמו ה-F-16 ומטוסים דומים לשאת פצצות מסוג זה".

כאמור, גורמים דיפלומטים דיווחו כי ארצות הברית האיצה את העברתה של פצצה גרעינית מדויקת יותר לבסיסי נאט"ו באירופה. עוד נטען בדיווח, כי הגעתה של הפצצת המשודרגת B61-12, תוכננה במקור לאביב הבא, אך גורמים אמריקאים עידכנו את בעלות בריתם בנאט"ו כי הפצצה תועבר כבר בחודש דצמבר הקרוב. הפגישה המדוברת התרחשה במהלך פגישה שהתקיימה החודש, בדלתיים סגורות בבריסל.

הצעד האמריקאי כולל החלפת נשק ישן המאוחסן במתקנים שונים ברחבי אירופה, לשימוש פוטנציאלי של מפציצים ומטוסי קרב של ארצות הברית ובעלות בריתה, בגרסאות ממתקדמות יותר. הדבר צפוי להתרחש ברקע המתיחות מול רוסיה, והאיומים התכופים של מוסקבה בשימוש בנשק גרעיני, לצד הדאגה והחשש לפיו מדינות המערב לא עושות מספיק כדי להרתיע את מוסקבה מלעשות זאת.