רוסיה ממשיכה בלחימה שלה באוקראינה, אותה החלה בפברואר האחרון, ותנסה לנצל את החורף הקשה כדי לשבור את נחישותה של אירופה לתמוך באוקראינה בצל מלחמת האנרגיה שנותנת את אותותיה, כך עולה מדו"ח של המכון לחקר המלחמה שפורסם היום (שלישי).

הדו"ח מעריך שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין ינסה להמשיך בפעולות צבאיות באוקראינה כדי לשמור את המחוזות שהוא כבש בשליטתו, לכבוש שטחים חדשים ולהציב תנאים שיובילו להתמוטטות המערב שתומך באוקראינה.

המכון הציג את התחזית בעדכון היומי שלו וציין כי הוא לוקח בחשבון את לוחות הזמנים של רוסיה, תוכניות הפריסה, מזג האוויר ומלחמת האנרגיה של מוסקבה עם אירופה, לאחר שהטילים של רוסיה והמל"טים "המתאבדים" של איראן השמידו שליש ממגזר האנרגיה של אוקראינה.

על פי הדו"ח, פוטין ינקוט בגישה זו במקום להסלים את המצב באמצעות שימוש בנשק גרעיני, או הקרבת מטרותיו כדי לסיים את הסכסוך. הנשיא כנראה לא ויתר על תקוותיו להשיג את מטרותיו באוקראינה באמצעים צבאיים קונבנציונליים, שאותם הוא מחפש במקביל למאמצים לשבור את הרצון בלחימה של אוקראינה ואת רצון המערב להמשיך לתמוך בקייב.

עוד עולה מהדו"ח, כי פוטין לא צפוי להסלים את השימוש בנשק גרעיני טקטי, אלא אם הצבא הרוסי יתמוטט לפתע והכוחות האוקראינים יעשו התקדמות משמעותית.

 יש לציין כי מחירי האנרגיה עלו באופן דרמטי, בעיקר באירופה, מאז פרוץ המלחמה. רוסיה הייתה יצואנית הגז הטבעי הגדולה בעולם, אך הסנקציות הקשו מאוד על מדינות המערב לרכוש גז רוסי.

בעוד שאירופה במשך שנים רבות הסתמכה במידה רבה על נפט וגז רוסיים, כעת עליה להאיץ את גיוון השימוש באנרגיה שלה, כולל על ידי החייאת מכרות פחם והגדלת ההשקעות בפרויקטים של אנרגיה מתחדשת.