שנתיים לפני הבחירות לנשיאות, יבחרו היום (שלישי) האמריקאים את נציגיהם בגבעת הקפיטול. הבחירות צפויות להיות בעלות השפעה דרמטית על המשך כהונתו של הנשיא ג'ו ביידן ועל המרוץ לנשיאות בשנת 2024.

"הדמוקרטיה נמצאת בסכנה": "קמפיין הגעוואלד" של ביידן נגד טראמפ
ביידן במתקפה חריפה: "תומכי טראמפ מערערים את הדמוקרטיה"

קונסול ישראל בלוס אנג'לס לשעבר, יקי דיין, שוחח הבוקר עם גדעון אוקו וענת דוידוב ב-103FM והתייחס לבחירות: "האופן שבו הדמוקרטיים החליטו לאפיין את בחירות האמצע - מאבק על הדמוקרטיה. בשעה שהרפובליקנים נכנסו לנושאים הבעייתיים עצמם. ככל הנראה המסגור הזה פחות עבד לו. הפחד הגדול שיש יותר מ־300 מועמדים בכל רחבי ארה"ב שחושבים שהבחירות ב־2020 נגנבו, וחלקם עשויים להיות במקומות מאוד משפיעים בבחירות ב־2024. כמו למשל בתפקידי מושלים, שהם יכולים להכריע האם עוד 17 אלף קולות או פחות 17 אלף קולות".

"אם אנחנו מדברים על הסנאט יש למעשה שמונה מרוצים מאוד צמודים שבהם תוכרע השליטה בסנאט, מרוצים באמת צמודים. בפנסילבניה יש מרוץ מאוד צמוד אבל יש עוד כמה מרוצים מאוד צמודים. יכול להיות שלא נדע בקרוב מי שולט בסנאט בגלל שהיום המצב הוא 50-50. יכול להיות שבמקום כמו בפנסילבניה יצטרכו להיות בחירות נוספות בדצמבר, ככה שמאוד יכול להיות שלא נדע. אבל, בבית הנבחרים ככל הנראה, סיכויים גבוהים, שהדמוקרטיים עומדים לאבד את הרוב שלהם", הוסיף.

לדבריו , "ב-75 השנים האחרונות כל נשיא שהיה לו פחות מחמישים אחוזי תמיכה הפסיד את בחירותה אמצע, זה נכון גם לגבי טראמפ ואובמה. צריך להזכיר שברגע שאתה מפסיד את אחד הבתים, ובטח את שני הבתים, היכולת למשול, אי אפשר להעביר חקיקות, מינויים".

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

בהמשך, התייחס לחזרתו של טראמפ למרוץ לנשיאות והעריך כי "יתחילו כל מיני תהליכי הדחה כלפי ביידן אם ישתלטו על הבתים אבל יש להם סיכויים מאוד נמוכים. יש עכשיו שמונה או תשע חקירות שמתנהלות כרגע נגד טראמפ, מהוועדה לגבי השישה בינואר ועד ענייני מיסוי וניפוח חברות שלו בניו יורק, כל החקירות מתנהלות והמסמכים הסודיים שהתגלו באחוזה שלו. כל הדברים האלה – אין ספק שהם מעיבים נגד טראמפ. אבל זו גם הסיבה שטראמפ יכריז על ריצה לנשיאות, בטח אם יהיו לו את הניצחונות הרפובליקניים, הוא רוצה להגיד 'הכול רדיפה נגדי'".

"זה הנרטיב שנראה בחודשים ובשנים הקרובות. טראמפ רץ לנשיאות ומערכת המשפט שמנסה להפיל אותו. צריך להגיד שיותר מ-41 מיליון איש כבר הצביעו. אגב, שם יש הרבה יותר דמוקרטיים שמצביעים מאשר רפובליקניים ולכן יכול להיות שבהתחלה נראה גם אדום של רפובליקניים מנצחים ואז יגידו המעטפות הכפולות, עוד סיבה להגיד 'הבחירות נגנבו מאיתנו'", סיכם. 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm