צילומי לווין של חברת MAXAR חשפו הערב (שישי) את ממדי הנזק לסכר נובה קחובקה שבדרום אוקראינה, בעקבות הנסיגה הרוסית מהעיר חרסון הסמוכה. על פי החברה האמריקאית, תמונות שצולמו מוקדם יותר היום תיעדו גם נזק למספר גשרים שחוצים את נהר הדנייפר. לדבריהם, ישנם נזקים משמעותיים לחלקים מההיקף הצפוני של הסכר. 

בעקבות הפצצות הרוסיות: תחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'יה נותקה מחשמל

מוקדם יותר טען סגן המועצה האזורית חרסון סריי ח'לן  כי הרוסים "פוצצו את גשר אנטוניבסקי המחבר את הגדה המערבית והמזרחית של הדנייפר לאחר נסיגה - והם גם פוצצו תחנת כוח".

נזק לגשר מעל נהר הדנייפר (צילום:  Maxar Technologies/Handout via REUTERS )
נזק לגשר מעל נהר הדנייפר (צילום: Maxar Technologies/Handout via REUTERS )

כזכור, זלנסקי הזהיר בחודש שעבר כי רוסיה מאיימת לפוצץ את הסכר ההידרואלקטרי המכיל אלפי ליטרים של מים. "אם הרוסים יפוצצו את הסכר הזה, יותר מ-80 יישובים, כולל חרסון, יוצפו. מאות אלפי אנשים עלולים לסבול. אספקת המים לחלק גדול מדרום אוקראינה עלולה להינזק. המתקפה הרוסית הזו עלולה להשאיר את תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה ללא מים לקירור", טען בשיחה עם המועצה האירופית.

לדברי זלנסקי, התקפות של רוסיה על תשתיות האנרגיה של אוקראינה נועדו ליצור גל חדש של פליטים. "ההנהגה הרוסית הנוכחית הורתה להפוך את מערכת האנרגיה לשדה קרב. ההשלכות מסוכנות מאוד, לכולנו באירופה", אמר בשיחה עם המועצה האירופית. ההתקפות רוסיות על תשתיות אנרגיה  גרמו לאוקראינה לאבד לפחות 40% מיכולת ייצור החשמל שלה. 

נזק לסכר קוחובה  (צילום: Maxar Technologies/Handout via REUTERS)
נזק לסכר קוחובה (צילום: Maxar Technologies/Handout via REUTERS)

מנגד, ראש המחוז האדמיניסטרטיבי נובה קחובקה שמונה על ידי רוסיה, ולדימיר לאונטייב, אמר לתקשורת הרוסית  כי אין זה הגיוני שרוסיה תהרוס את הסכר של תחנת הכוח. "מה הטעם שרוסיה תשמיד אותה עכשיו? גם מנקודת מבט פורמלית, מדובר בשטויות. זו שטות מוחלטת", אמר לאונטייב