נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי אמר היום (שבת) בהצהרה שנתן בווידאו כי הצבא הרוסי השמיד תשתיות קריטיות בעיר חרסון לפני שכוחותיו נסוגו ממנה, כגון תשתיות של תקשורת, אספקת מים, חימום וחשמל. עם זאת, ציין כי הכוחות האוקראינים השתלטו על 60 יישובים במחוז ומבצעים כעת צעדים לביסוס היציבות בעיר עצמה. 

"אין לנו חשמל, אבל יש תקווה": באוקראינה חוגגים את שחרור העיר חרסון

תשתיות שניזוקו בחרסון על ידי הצבא הרוסי (צילום: רויטרס,REUTERS/Valentyn Ogirenko/File Photo/File Photo)
תשתיות שניזוקו בחרסון על ידי הצבא הרוסי (צילום: רויטרס,REUTERS/Valentyn Ogirenko/File Photo/File Photo)

בנוסף, צילומי לווין של חברת MAXAR חשפו אמש את ממדי הנזק לסכר נובה קחובקה, בעקבות הנסיגה הרוסית מחרסון הסמוכה אליו. כזכור, זלנסקי הזהיר בחודש שעבר כי רוסיה מאיימת לפוצץ את הסכר ההידרואלקטרי המכיל אלפי ליטרים של מים. "אם הרוסים יפוצצו את הסכר הזה, יותר מ-80 יישובים, כולל חרסון, יוצפו. מאות אלפי אנשים עלולים לסבול". לדברי זלנסקי, התקפות של רוסיה על תשתיות האנרגיה של אוקראינה נועדו ליצור גל חדש של פליטים. "ההנהגה הרוסית הנוכחית הורתה להפוך את מערכת האנרגיה לשדה קרב. ההשלכות מסוכנות מאוד, לכולנו באירופה", אמר בשיחה עם המועצה האירופית. ההתקפות רוסיות על תשתיות אנרגיה  גרמו לאוקראינה לאבד לפחות 40% מיכולת ייצור החשמל שלה. 

הנזק לסכר באזור חרסון, תמונות לווין (רויטרס)

עוד דיווחו האוקראינים כי ארבע משאיות שעשו את דרכן מחרסון ועליהן רכוש שנבזז על ידי הרוסים הגיעו לעיר סימפרופול שבקרים. בסך הכול, נגנבו 15,000 יצירות אומנות ממוזיאונים בעיר.

"תנועת ההתנגדות האוקראינית מוסרת כי לפחות 15,000 מוצגים נבזזו ממוזיאון לאמנות אלכסיי שובקונקו שבחרסון. האוסף של המוזיאון כולל איקונוגרפיה מהמאה ה-17 עד תחילת המאה ה-20, ואמנות אוקראינית מהמחצית השנייה של המאה ה-19 עד תחילת המאה ה-20. בתוך האוסף נכללו גם יצירות של אמנות מודרנית. בנוסף, נגנבו גם מוצגים ממוסדות תרבות אחרים בחרסון".

כזכור, יומיים בלבד לאחר ששר ההגנה הרוסי הורה לצבא לסגת מחרסון, הודיעו אמש הכוחות האוקראינים כי כיבוש העיר הושלם. בנוסף הודיעו כי גם כבשו בחזרה את העיירה סניחוריבקה הממוקמת 50 ק"מ מצפון לעיר. ההמונים בתגובה יצאו לרחובות, וחגגו את הנסיגה. "כולם בוכים מהבוקר, "הלב שלי מתפוצץ משמחה", אמר אחד מתושבי העיר.