נזקי המלחמה: יותר מ-10 מיליון אזרחים אוקראינים מנותקים מרשת החשמל בעקבות מתקפות הטילים הרוסיות על אוקראינה בשבועות האחרונים. זאת, בעוד הטמפרטורות במדינה צונחות ויורדות אל מתחת לאפס ושלג כבד החל לרדת ביממה האחרונה בקייב. האוקראינים עדכנו כי "כמעט מחצית ממערכת האנרגיה שלנו מושבתת". בעקבות הפסקות החשמל, באו"ם מזהירים מפני אסון הומניטרי באוקראינה. 

האוקראינים טוענים: איתרנו בחרסון מתחם עינויים בו עשו הרוסים שימוש | צפו בתיעוד

הפסקת חשמל בקייב בעקבות הטילים הרוסים (צילום: רויטרס)
הפסקת חשמל בקייב בעקבות הטילים הרוסים (צילום: רויטרס)

בתוך כך, מוקדם יותר היום טען משרד ההגנה הרוסי כי אוקראינה הוציאה להורג יותר מ-10 שבויי מלחמה רוסים, והאשים את קייב בביצוע פשעי מלחמה "שהמערב מתעלם מהם", לטענת מוסקבה.

הטענה הרוסית הגיעה בתגובה לסרטון שהופץ ברשתות החברתיות הרוסיות שלדבריהם הראה את הוצאתם להורג של שבויי מלחמה רוסים. רויטרס לא הצליחה לאמת מיד את הסרטון או את הטענה של משרד הביטחון.

לפי חלק מהדיווחים, החיילים הרוסים נהרגו לאחר שנכנעו בעקבות חייל רוסי שפתח בירי לעבר הכוחות האוקראינים - למרות שחבריו ליחידה כאמור כבר נכנעו.  

הסרטון מציג מה שנראה כחיילים רוסים שוכבים על הקרקע במקייבקה, באזור לוהנסק שבמזרח אוקראינה, לאחר שנכנעו לגברים חמושים עם רצועות צהובות על זרועותיהם. נשמעים צרורות של ירי מנשק אוטומטי ולאחר מכן מוצגות בערך 12 גופות. לא ברור מתי הסרטון צולם ומי צילם אותו.

משרד ההגנה הרוסי טען כי הסרטון הראה "רצח מכוון ושיטתי של יותר מ-10 אנשי שירות רוסים משוחררים על ידי חיילים אוקראינים מנוונים".

"הרצח האכזרי הזה של אנשי שירות רוסים הוא לא פשע המלחמה הראשון וגם לא היחיד", אמר משרד ההגנה הרוסי. "זהו נוהג מקובל בכוחות המזוינים של אוקראינה שנתמכים באופן פעיל על ידי משטר קייב ומתעלמים בוטה על ידי פטרוניו המערביים".

במוסקבה הוסיפו וטענו כיח הסרטון הוא סימן ל"טבעו הנורא" של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ו"משטרו" בקייב, ואמר כי הוא "יענה בפני בית המשפט של ההיסטוריה ועם רוסיה ואוקראינה".

ועדת החקירה של רוסיה, שחוקרת פשעים חמורים, אמרה מאוחר יותר כי היא פתחה תיק פלילי על הוצאתם להורג של "לפחות 11 חיילים רוסים לא חמושים". בהצהרה נאמר כי החוקרים פועלים לזהות את האנשים שצילמו את הסרטון.

מקייב לא התקבלה תגובה מיידית לטענות מוסקבה. כזכור, אוקראינה האשימה שוב ושוב את רוסיה בפשעי מלחמה, בטענה שרוסיה הכחישה.