יעל עינב, מנכ"לית חברת Y China, שוחחה היום (שלישי) עם ענת דוידוב ב-103FM על התפרצות הקורונה המחודשת בסין, שהובילה למדיניות סגרים נוקשה שעלולה לטלטל את הכלכלה העולמית כולה. לדברי עינב, סין "כבר מטלטלת - זה אומר שתהיה עליית מחירים בכל העולם". 

במחאה על מדיניות הקורונה: הפגנות נרחבות פרצו ברחבי סין | צפו בתיעוד
אל תזרקו את המסכות: נגיף חדש הדומה לקורונה התגלה בעטלפים בסין

בפתח הדברים סיפרה עינב כיצד נראים הדברים משם: "אנחנו התרגלנו כבר לטרללת הזו שהחריפה קצת בחודש האחרון. אנחנו עושים לפעמים גם חמש בדיקות PCR בשבוע, זה לא מרגש אותנו. אנחנו תמיד יוצאים מהבית עם תיק ובו כמה דברים, למקרה שנתקע ויעבירו אותנו למקום אחר. גם הבית מצויד בהתאם. אל תשכחו שאנחנו בוגרי הסגר הגדול של שנחאי. אנחנו היינו בסגר של חודשיים וחצי, וכבר רגילים לזה". 

על מצבה הכלכלי של המדינה אמרה עינב כי "למרות הסנקציות האמריקאיות, הזדקנות האוכלוסייה, ועוד הרבה מאוד דברים שסין עוברת, היא בכל זאת המשיכה עם הצמיחה הכלכלית היחסית מרשימה. מה שקורה פה בחודשים האחרונים הוא שאנחנו רואים פה פגיעה כלכלית מתמשכת. זה התחיל באמת ובתמים משנחאי - שנתיים חיו טוב עם הקורונה, אבל בשנה האחרונה זה התחיל להידרדר ולפגוע בכלכלה בצורה ממשית.

"שיא השיאים היה שנחאי - הייתה פה פגיעה מוראלית, זה מקום שאחראי על התל"ג של סין, וזה מקום שאחראי על שרשראות האספקה העולמית שלא קיבלו חלקי חילוף. יש מאות מיליוני סינים שהם תחת השפעת מדיניות אפס קורונה. רבע מהאוכלוסייה הושפעה מזה ומעמד הביניים נפגע ואיתם העסקים הקטנים. מפעלים נסגרו על יושביהם. הייתה לנו סיבה לחשוב שיהיו הקלות בגלל המצב הכלכלי, ויתחילו להעדיף את הכלכלי על פני שיקולים אחרים".

"היה נראה שזה הולך לכיוון הזה, אבל מה שקרה זה שהקורונה והאומיקרון יצאו מכלל שליטה בשבועות האחרונים. ערים שלמות סגורות, ועכשיו זה מתחיל להיות יותר מדי כי זה פוגע בכיס של האזרח הקטן ובייצוא של סין. כרגע הייצוא בפגיעה משמעותית, והכל תקוע. הספק העיקרי זה בדיקות הPCR זו תעשייה שלמה".

"יש פה הרבה מאוד אלמנטים כתוצאה מהסגרים האחרונים והמדיניות שיצאה מכלל שליטה כבר לא מוכנים לקבל את זה. רואים שהפגיעה פה יותר גדולה מהתועלת. מה זה יעשה? יש לזה השפעה על הכלכלה העולמית בוודאי. לא צריך ללכת רחוק, מספיק מחירי הנפט שיורדים - ברור שזה נובע מירידת הביקוש מסין. מחירי התבואות, שרשרות אספקה בכל התחומים מושפעות מזה. זה אומר שתהיה עליית מחירים בכל העולם". 

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103FM