מלחמת רוסיה-אוקראינהנשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, תקף בחריפות את מנכ"ל טוויטר, המיליארדר אילון מאסק, וקרא לו לבקר בארצו "השקועה במלחמה כדי לראות את המצב בשטח". זאת, לאחר שמאסק עורר סערה, וצייץ בחשבונו בטוויטר את הצעתו ל"תכנית השלום" בין רוסיה לאוקראינה.

מאסק הציג בפני עוקביו שתי תוכניות אפשריות לסיום המלחמה באוקראינה. אחד הרעיונות שלו, כלל קיום בחירות בפיקוח האו"ם בארבעת המחוזות שסופחו לרוסיה, לאחר ביצוע של "משאל עם"- והדגיש כי "רוסיה תצא מהאזורים הללו במידה וזה יהיה רצון העם". הרעיון השני, כלל בין היתר את הפיכת חצי האי קרים לאזור הנמצא באופן רשמי בשליטת רוסיה, הבטחה של אספקת מים למקום והישארות אוקראינה "נייטרלית".

אילון מאסק (צילום: REUTERS/James Glover II//File Photo)
אילון מאסק (צילום: REUTERS/James Glover II//File Photo)

בעקבות כך, הנשיא האוקראיני הגיב לרעיון בפסגה שערך "הניו יורק טיימס" ואמר: "לפני שאתה מציע דרכים לסיום המלחמה, אני מזמין אותך לראות את הנזק העצום שגרמה רוסיה באוקראינה". זלנסקי הוסיף כי "אני תמיד אומר בגלוי מאוד, אם אתה רוצה להבין מה שרוסיה עשתה, תבוא תראה בעצמך. אתה לא תגיד לנו איך לסיים את המלחמה ומתי נוכח לסיים אותה". 

ההצעות הללו עוררו ביקורת רבה ברחבי העולם, כאשר זלנסקי תקף אותו זמן קצר לאחר הציוץ, וכתב: "איזה אילון מאסק אתה אוהב יותר - זה שתומך באוקראינה או זה שתומך ברוסיה". נשיא ליטא גיטנאס נאוסדה צייץ: "אילון מאסק היקר, כאשר מישהו מנסה לגנוב את הגלגלים של הטסלה שלך - זה לא הופך אותו לבעלים החוקיים שלה או של הגלגלים, אפילו שנטען כי שניהם הצביעו בעד". במקביל, השגריר היוצא של אוקראינה בגרמניה שיגר תגובה פחות דיפלומטית, כשכתב "לך לעזאזל, זו התשובה המאוד דיפלומטית שלי אליך אילון מאסק".

צבא אוקראינה (צילום: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi)
צבא אוקראינה (צילום: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi)

המלחמה באוקראינה (צילום: רויטרס)
המלחמה באוקראינה (צילום: רויטרס)

מאסק מעורב כבר תקופה ארוכה בסיוע לאזרחי אוקראינה. שירות לוויני ה-Starlink של חברת SpaceX הנמצאת בבעלות המיליארד, מכסה אזורים רבים ברחבי העולם, ומאפשר נגישות לאינטרנט מהיר, פועלת גם במדינה שנמצאת תחת המלחמה. זאת כיוזמה לאחר שרוסיה חסמה את האינטרנט במדינה מראשית פלישתה.

לאחר שנראה כי הפרויקט יגיע לסיומו, מאסק הצהיר בחשבון הטוויטר שלו כי "לעזאזל עם זה. אפילו שפרויקט Starlink ממשיך להפסיד כסף, וחברות אחרות מרוויחות מיליארדי דולרים מכספי משלם המיסים, אנחנו נמשיך לממן את הממשל האוקראיני בחינם", כתב. אחד המגיבים לו הזכיר כי "הדרך לגיהנום רצופה כוונות טובות", ומאסק השיב: "למרות זאת, אנחנו עדיין זקוקים למעשים טובים".