בעוד שהסכם הגרעין בין מדינות המערב לאיראן נמצא במבוי סתום, הרפובליקה האסלאמית הצהירה בחודש נובמבר האחרון כי בכוונתה להתחיל להעשיר אורניום לרמה של 60% באתר הגרעין בפורדו, על ידי צנטריפוגות IR6. בעקבות כך, שר החוץ הסעודי, הנסיך פייסל בן פרחאן, הביע חשש ואמר: "אם איראן תשיג נשק גרעיני, לא ניתן לצפות למה שעלול לקרות. אנחנו נמצאים באזור מאוד מסוכן. אנחנו יכולים להיות עדים לפעילויות מסוכנות יותר ממנה".

במקביל, התייחס להסכם הגרעין והטיל ספק באפשרות שהחייאת ההסכם תגרום לכך שאיראן לא תשיג נשק גרעיני. בוועידה שנערכה באיחוד האמירויות הדגיש כי "החייאת הסכם הגרעין האיראני צריכה להיות נקודת ההתחלה. האינדיקציות לתחייתו הנוכחית של ההסכם היא לא חיובית". עם זאת, אמר שבמידה ולא יושג הסכם - "ניכנס לתקופה מורכבת ומסוכנת באזור שלנו ואנחנו חייבים להימנע ממנה. גם אם יושג הסכם, זה לא הסוף, וחייבים לחפש הסכם חזק".

שיחות להצלת הסכם הגרעין בווינה (צילום: רויטרס)
שיחות להצלת הסכם הגרעין בווינה (צילום: רויטרס)

לאחר מכן, הנסיך בן פרחאן התייחס להצהרות של בכירים באיראן שהצהירו בעבר כי מדינתם אינה מעוניינת כלל בנשק גרעיני. לדבריו, "אנחנו שומעים מהאיראנים שאין להם עניין להשיג נשק גרעיני, אך אנחנו צריכים עוד ערבויות. מדינות האזור לא ירצו להיחשף לאיום הזה ללא תגובה, ולכן ניתן לצפות שמדינות האזור יחפשו כיצד להבטיח את ביטחונן".

כזכור, מנכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, רפאל גרוסי, הצהיר בחודש נובמבר האחרון כי "לאיראן יש מספיק מאגרי אורניום מועשר לייצר יותר מפצצה גרעינית אחת". בראיון לתוכנית "60 דקות" ברשת CBS האמריקאית, הדגיש כי "איראן תוכל לייצר יותר מפצצה אחת אם תרצה בכך". עם זאת, אמר כי "לסוכנות אין מידע המעיד על קיומה של תוכנית כזאת בידי הרפובליקה האסלאמית.

עוד הוסיף גרוסי, כי "התקדמות תוכנית הגרעין של איראן עדיין לא עומדת בנקודת האל חזור, הסוכנות עובדת קשה כדי למנוע ממנה להגיע לנקודה זו". זאת, לאחר שדובר משרד החוץ האיראני, נאסר כנעי, אמר אמש כי "בשל אישור ההחלטה שהציגה ארה"ב ומדינות שונות באירופה, טהרן מתכוונת לשקול מחדש את ביקורות של גרוסי במדינה". ראש הארגון לאנרגיה אטומית של איראן, מוחמד אסלאמי, כבר רמז לאחרונה כי "ביקורו של גרוסי יערך בתקופה שבה הסוכנות לא תשתמש בפוליטיקה של לחץ על איראן".