מלחמת רוסיה-אוקראינההפלישה הרוסית לאוקראינה נראית רחוקה מסיום, כאשר הצבא הרוסי ממשיך לתקוף יעדים רבים במדינה, ובהם גם תשתיות אזרחיות. במקביל למתקפות הטילים, ישנם דיווחים כי על הקרקע, הצבא הרוסי מתקשה להגיע להישגים, כאשר הצבא האוקראיני ממשיך לשחרר יישובים ושטחים רבים שנכבשו בידי הצבא הרוסי.

בתוך כך, דוח המודיעין הבריטי שפורסם הבוקר (ראשון) מעיד על המורל השברירי שנמצא אצל חיילי הצבא הרוסי, ועל התכנון של גורמים בצבא הרוסי לשפר אותו. על פי הדוח, המורל הירוד פוגע משמעותית ביכולות הצבא בשדה הקרב מול הצבא האוקראיני, וזאת בעקבות הפצועים הרבים, המנהיגות הלקויה, בעיות השכר, המחסור בציוד, חוסר הבהירות סביב מטרות "המבצע המיוחד".

צבא רוסיה באוקראינה (צילום: רויטרס)
צבא רוסיה באוקראינה (צילום: רויטרס)

על פי הדוח, משרד ההגנה הרוסי הודיע על הקמת יחידה מיוחדת שתפקידה להעלות את המורד בקו החזית בקרב חיילי הצבא הרוסי. כלי תקשורת במדינה דיווחו כי בפעילות המיוחדת, יקחו חלק זמרי אופרה, שחקנים ואמני קרקס מקצועיים. זאת, בעקבות קמפיין מיוחד שנערך לאחרונה על ידי משרד הבריאות הרוסי לעודד את הציבור לתרום כלי נגינה לחיילים בשדה הקרב.

הדוח הבריטי מגיע על רקע דיווחים רבים כי חיילים בצבא הרוסי סובלים ממורל ירוד בעקבות חוסר הבהירות ממטרות המבצע. קצין רוסי שנטש לאחרונה את שדה הקרב באוקראינה, חשף את סיפורו בראיון מיוחד ל-CNN. הקצין (שזהותו נשמרה בעילום שם למען בטחונו האישי) מספר על השתלשלות העניינים, מהימים שלפני הפלישה הרוסית, ועד אשר הבין כי הוא לא רוצה להמשיך להיות חלק מהפלישה הרוסית.

צבא רוסיה (צילום: REUTERS/Sergey Pivovarov)
צבא רוסיה (צילום: REUTERS/Sergey Pivovarov)

לדבריו, בימים שלפני הפלישה, כאשר הצטברו כוחות צבאיים רוסים רבים על הגבול עם אוקראינה, הוא וחבריו לא באמת האמינו כי הם יפלשו לתוך שטח אוקראינה. נלקחו מהם הפלאפונים הפרטיים, והם נותקו מכל קשר עם העולם החיצון. "הרבה לא הבינו למען מה המלחמה, ומה אנחנו עושים פה", הוא מספר. הוא סיפר על רגשות האשם שחש עקב השתתפותו בפלישה, וכי הוא קיווה שהמדינות יגיעו ביניהן להסכם דיפלומטי. 

לאחר לבטים רבים, הכללו כאמור לא מעט רגשות אשם, החליט הקצין כי הוא איננו מוכן יותר לקחת חלק בלחימה. הוא הפנה את תשומת ליבו של מפקדו, כי ברצונו להתפטר ולעזוב את אוקראינה, אך בתחילה קיבל סירוב. מפקדו של הקצין התריע בפניו כי להתפטרותו יכולות להיות השלכות חמורות של "תיק פלילי, ומשמעות של בגידה במולדת", אך איומים אלו לא שינו את דעתו, והוא התעקש על סיום ההשתתפות שלו בפלישה הרוסית.