האוטוביוגרפיה של הנסיך הארי, שיצאה אתמול לאור בבריטניה, היא רק עוד חלק בסאגה הנמשכת בשנים האחרונות סביב הנסיך הארי ורעייתו, שחקנית העבר האמריקאית מייגן מרקל. כזכור, הדוכס והדוכסית מסאסקס, שפרשו מבית המלוכה בתחילת 2020 לטובת "חיי חופש ופרטיות" בעיירת היוקרה מונטסיטו בקליפורניה, לא מפסיקים מאז להתבטא נגד משפחת המלוכה.

משפחת המלוכה נגד הספר של הנסיך הארי: "לא הוא כתב אותו, אלא מייגן"

הספר הנוכחי הוא למעשה חלק ראשון מתוך ארבעה ספרים שצפויים לצאת בהוצאת "פינגווין רנדום האוס". שם הספר, Spare, הוא הכינוי השכיח והבלתי רשמי בבית מלוכה ליורש נוסף, רזרבי, בנוסף ליורש הרשמי. בספרו בן 416 העמודים, שחלקים ממנו דלפו בימים האחרונים ל"גרדיאן" הבריטי, מעלה האב לשניים האשמות מרובות נגד בית המלוכה שבו גדל.

קדמו לספר סדרת דוקו בת שישה פרקים בנטפליקס, ושורה ארוכה של ראיונות קידום, בין היתר ב"60 דקות" וב"גוד מורנינג אמריקה", אבל הנסיך עדיין מצליח בספר להעלות טענות חדשות ומפתיעות נגד משפחתו.

כך למשל, למרות שיחסיו של הנסיך הארי עם חומרים אסורים לאורך השנים היו ידועים, הארי מספר שכילד "אומלל מאוד" בן 17, הוא היה מוכן לנסות "כל דבר ששינה את הסדר שנקבע מראש". לדבריו, הוא עישן קנאביס ולקח כדורי מסיבות פסיכדליים, ניסה קוקאין כנער ומאז "עשה עוד כמה שורות". סמים, הוא כותב, אפשרו לו לראות "עולם אחר". בין היתר, הוא נזכר בטיול לקליפורניה בינואר 2016, שם השתכר מטקילה ולקח פטריות קסם, מה שגרם לו לראות, לטענתו, פח אשפה זז, נפתח ובוהה בו, ואסלה שהחלה לדבר אליו.

הנסיך וויליאם, הנסיך הארי (צילום: רויטרס)
הנסיך וויליאם, הנסיך הארי (צילום: רויטרס)

אחד הסיפורים החושפניים יותר שהנסיך הארי מביא בספרו החדש הוא "הפרק המשפיל" שבו איבד את בתוליו ל"אישה מבוגרת שהתייחסה אליו כמו אל סוס הרבעה צעיר". האירוע התקיים בשדה מאחורי פאב עמוס, והארי סבור שמישהו ללא ספק ראה אותם. לטענתו, כשהמפגש הסתיים, האישה "חבטה לו בישבן ושלחה אותו".

בין היתר, הארי גם מספר בספר על שירותו הצבאי באפגניסטן ועל כך שהרג 25 בני אדם במהלכו. "זה לא היה משהו שמילא אותי בגאווה אבל גם לא התביישתי בזה", הוא כותב. "כשמצאתי את עצמי שקוע בחום ובבלבול של הקרב, לא חשבתי על ה־25 האלה כאנשים. הם היו כלי שח מחוץ ללוח, אנשים רעים שחוסלו לפני שהצליחו להרוג אנשים טובים".

בעקבות ההודאה הזו, הארי ספג ביקורת; והובע חשש לביטחונו האישי ולביטחון משפחת המלוכה. כמו כן, נטען שבכירי צבא בריטים שהיו מעורבים במלחמה באפגניסטן עלולים למצוא עצמם מואשמים בפשעי מלחמה.

הדמיון התפוגג
הארי נזכר בספר באחת הסנסציות התקשורתיות הגדולות שהתחוללו סביבו, כאשר בשנת 2005, בגיל 21, צולם במסיבה במדים של נאצי. כעת הוא מסביר כי התלבט בין תחפושת טייס לבין תחפושת נאצי לפני המסיבה, שהייתה בנושא "ילידים וקולוניאליים", והתייעץ עם אחיו הנסיך וויליאם ועם קייט, אז חברתו של וויליאם. "התקשרתי לווילי וקייט ושאלתי מה הם חושבים", הוא כותב.

"'מדים נאציים', הם אמרו". זמן קצר לאחר מכן עלתה תמונה שלו במדים הללו לכותרות בעיתונים הבריטיים וברחבי העולם וספגה ביקורת רבה, בעיקר על רקע העובדה שהתקרית אירעה שבועיים לפני יום השנה ה־60 לשחרור מחנה הריכוז אושוויץ.

לנסיך הארי יש לא מעט טענות בספר נגד קמילה, רעייתו של אביו, המלך צ'רלס, ואמו החורגת. כזכור, קמילה סבלה במשך שנים רבות מתדמית שלילית כמי שנחשבה לגורם לפרידתם של צ'רלס ודיאנה, ועל רקע הקשרים שהיא טיפחה עם התקשורת הבריטית. הארי טוען בספר כי בדרכה לנישואים עם צ'רלס ובסופו של דבר לכס המלכות, קמילה "השאירה גופות בדרך, ואחת מהן עלולה הייתה להיות שלי". בין היתר, הוא מאשים את קמילה, ולעתים אף את אביו צ'רלס, בשימוש בו ובאחיו וויליאם לצורכי יחסי ציבור חיוביים לעצמם.

הנסיך הארי ומייגן מרקל  (צילום: REUTERS/Toby Melville)
הנסיך הארי ומייגן מרקל (צילום: REUTERS/Toby Melville)

בכל הנוגע ליחסים המתוקשרים בין וויליאם וקייט למייגן מרקל, הארי מספר בספר כי לפני שמרקל הצטרפה למשפחה, וויליאם וקייט היו צופים אדוקים של Suits, הדרמה המשפטית האמריקאית בכיכובה. הארי טוען שאחיו ורעייתו נדהמו כשהוא אמר להם שהוא יוצא עם אחת מכוכבות הסדרה ולא הצליחו לנחש מי זו. כשהוא גילה להם שמדובר במרקל, וויליאם התקשה להאמין ואמר לו: Fuck Off. הוא נזכר שהם הטיחו בו אינספור שאלות בעניין, והוא התחיל לדאוג ש"הם ירדפו אחרי מג בשביל חתימה".

הוא מספר עוד כי בתחילת הקשר עם מרקל, הוא "עשה טעות" וצפה בסצנות האהבה שלה בסדרה. "ראיתי אותה עם חבר לסדרה באיזה משרד או חדר ישיבות. לא הייתי צריך לראות דברים כאלה", הוא כותב, ומוסיף שהוא מצטער על כך ובטוח שנדרש שוק חשמלי כדי למחוק ממוחו את המראות הללו.

בכל מה שקשור למרקל, הארי מספר כי נקלע לעימות פיזי עם אחיו וויליאם בגללה. לטענת הארי, המריבה התרחשה בביתו בלונדון, לאחר שוויליאם כינה לכאורה את מייגן "קשה", "גסת רוח" ו"חסרת התחשבות באחרים", תיאורים שהארי הרגיש שהם "נרטיב של העיתונות" על אשתו. לפי התיאור בספר, המריבה הידרדרה כשוויליאם תפס אותו בצווארון חולצתו, קרע את השרשרת שלו והפיל אותו על הרצפה.

הוא נחת על הקערה של הכלב שנשברה מתחת לגבו, ולדבריו השברים פצעו אותו. אחיו, הוא אומר, דחק בו להכות בחזרה, אבל הוא בחר שלא. מאוחר יותר וויליאם חזר, התנצל וביקש ממנו לא לספר למרקל. אבל לפי הארי, היא שמה לב מיד ל"שפשופים והחבורות", מה שאילץ את הארי לספר לה הכל. היא לא כעסה ולא הייתה מופתעת, הוא מספר, אבל הייתה "נורא עצובה".

הארי מכיר בספר באמת המביכה של משפחת המלוכה - הנטייה הגנטית של הגברים להתקרחות. בעניין זה הארי מספר על רגע מתוח עם אחיו. "הסתכלתי על ווילי, באמת הסתכלתי עליו, אולי בפעם הראשונה מאז שהיינו קטנים: הזעף המוכר שלו, שתמיד היה הנורמה בהתנהלות שלו איתי", הוא כותב. "ההתקרחות שלו הייתה 'מדאיגה' ו'מתקדמת' יותר משלי, והדמיון שלו לאמא שלנו דיאנה התפוגג".

מסר מנמר
ומה באשר ליחסיו עם סבתו המלכה אליזבת, שהלכה לעולמה בספטמבר האחרון? הנסיך הארי מספר כי היה בלונדון כשהארמון הודיע שסבתו נמצאת בפיקוח רפואי בטירת בלמורל בסקוטלנד. לטענתו, כמה שעות אחר כך, כל בני משפחת המלוכה המורחבת עלו על מטוס לסקוטלנד, אבל לא הזמינו אותו. עד שהוא הגיע לבלמורל בכוחות עצמו, המלכה כבר החזירה את נשמתה לבורא. "הסתכלתי באתר של BBC וראיתי שסבתא שלי כבר מתה. אבא שלי היה מלך", הוא מספר. עם זאת, הוא מגלה כי כן הורשה לו להיפרד ממנה. "היא השלימה חיים שלמים ובעלה חיכה לה", הוא אומר.

המלכה אליזבת בפרלמנט (צילום: רויטרס)
המלכה אליזבת בפרלמנט (צילום: רויטרס)

לאחר שהארי ומרקל גרמו נזק ומבוכה למשפחת המלוכה כשאמרו בראיון אשתקד לאופרה ווינפרי ש"מישהו במשפחת המלוכה הביע דאגה לגבי הצבע שיהיה לבנם ארצ'י וכמה כהה הוא יהיה", הארי טוען כעת משהו אחר. "הם לא גזענים", הוא כותב. "לא אני ולא מייגן אמרנו שהם גזענים. התקשורת קבעה זאת. הם מוטים באופן בלתי מודע".

בנוגע לפרשת מותה הטרגי של אמו הנסיכה דיאנה, שנהרגה בתאונת דרכים בעת שברחה מצלמי פפרצי, הארי מספר בספר כי פנה למתקשרת עם "כוחות מיוחדים" במטרה ליצור קשר עם אמו. למרבה התרגשותו, הוא מספר שזה הצליח. אמו אמרה לו שהוא "חי היום את החיים שהיא לא יכלה לחיות". המתקשרת גם סיפרה לו שרוח הרפאים של אמו "הייתה עדה" לכך שבנו ארצ'י שבר קישוט עץ חג המולד עם תמונה של המלכה, נהנתה מהתקרית ואף צחקקה. הארי אף טען שלדעתו, מפגש קרוב שהיה לוויליאם ולו עם נמר בזמן חופשה בבוטסואנה הוא בעצם מסר מאמם.

עוד הוא מספר כי ב־2007, בזמן שהיה בפריז לקראת חצי גמר גביע העולם ברוגבי, הוא ביקש מהנהג שלו לקחת אותו למנהרה שבה מתה אמו בתאונת דרכים עשר שנים קודם יחד עם בן זוגה, דודי אל־פאיד. הארי ביקש מהנהג שלו לנסוע באותה מהירות כמו המכונית שבה נסעה הנסיכה ובאותו מסלול בדיוק.

"עברנו על הבליטה בפתח המנהרה שכביכול שלחה את המרצדס של אמא לסטות מהמסלול. אבל זה היה כלום. בקושי הרגשנו את זה", כתב הארי. הבקשה יוצאת הדופן לא הועילה לו, לדבריו, בחיפושיו אחר סגירת מעגל: "זה היה רעיון רע מאוד". הארי גם מספר בספר שאביו היה זה שהודיע לו על מותה של אמו, אך לא חיבק אותו. "הוא לא היה טוב בהבעת רגשות בנסיבות רגילות, איך אפשר לצפות שהוא יראה אותם במשבר כזה?", הוא כותב. "אבל הוא הניח את ידו על הברך שלי ואמר: 'יהיה בסדר'. זה היה די הרבה בשבילו. אבהי, מלא תקווה, אדיב".

הארי מצהיר בספר כי מרקל והוא לא מתכוונים לשוב לבריטניה בעתיד. "אני לא חושב שזה יתאפשר אי פעם", הוא כותב. "גם אם היה הסכם ביני ובין משפחתי, יש את אותו צד שלישי שיעשה כל שביכולתו כדי לוודא שזה לא יהיה אפשרי". על שאלת המשך השימוש בתארים שהוענקו להם הוא אמר: "איזה הבדל זה כבר יעשה?".