מינויו של הרמטכ"ל הרוסי ולרי גרסימוב למפקד על המלחמה באוקראינה הוא המינוי הדרמטי ביותר בסדרת המפקדים הבכירים שמונו לפקד על הפלישה לאוקראינה מאז החלה בפברואר בשנה שעברה. 

מבוכה נוספת לצבא רוסיה: המפקד על המלחמה באוקראינה הוחלף בפעם החמישית
בצל הדיווחים על המפלות בשדה הקרב: גנרל שנוי במחלוקת מונה לרמטכ"ל הצבא הרוסי

גרסימוב זכה לאחרונה לביקורת רבה גם בתוך רוסיה עצמה. רבים ממבקרי המלחמה הרוסיים שיש להם רישיון מהקרמלין לבקר את התנהלות המלחמה האשימו את גרסימוב בעובדה שצבא של מעצמת-על-כביכול, שעבר שדרוג ומודרניזציה וכן צויד מחדש ביוקר ב-15 השנים האחרונות - לא הצליח להכריע את המלחמה נגד השכנה האוקראינית הקטנה בהרבה. 

בחודשים האחרונים, לאחר כישלון מסע הגיוס בספטמבר להטות את כיוון המלחמה לטובתה של רוסיה, התרוצצו שמועות על כך שגרסימוב, שלרוב "בלתי נראה" לציבור, יודח.

גם יבגני פריגוז'ין, מייסד מיליציית החוזה של קבוצת וגנר, וגם רמזן קדירוב, מנהיג הרפובליקה הרוסית של צ'צ'ניה בדרום רוסיה, הביעו ביקורת מרומזת על גרסימוב תוך שהם טוענים בהפגנתיות להצלחות בשדה הקרב עבור הכוחות החצי-אוטונומיים שלהם, כביכול.

מנגד, תומכי משרד ההגנה אומרים שרוסיה מציגה ביצועים גרועים לעתים קרובות בתחילת מלחמות, ושהרבה מהבעיות שהתגלו באספקה, טכנולוגיה ובפיקוד במהלך 10 החודשים האחרונים נפתרו או נפתרות.

מה זה אומר עבור שדה הקרב?

ממשרד הביטחון הרוסי נמסר כי הוותק הצבאי של המפקד הממונה על "המבצע הצבאי המיוחד" משקף את הרחבת היקפו ואת הצורך בשיפור הארגון והפיקוד של המבצע באוקראינה. סגניו של גרסימוב יהיו גנרל הצבא סרגיי סורוביקין, מפקד המבצע הקודם, שמונה לפני שלושה חודשים וזכה לכינוי "גנרל ארמגדון"; גנרל הצבא אולג סאליוקוב; וסגן ראש המטה הכללי, אלוף-משנה אלכסיי קים. 

איגור קורוצ'נקו, מומחה צבאי שמקבל זמן מסך רב בטלוויזיה הרוסית הממלכתית, אמר כי החלטת פוטין למנות את גרסימוב הגיעה לאחר שאוקראינה קיבלה משלוח של נשק כבד לטווח ארוך יותר מהמערב, וכן הסיכוי שהיא תקבל בקרוב כלי לחימה משוריינים מערביים ואולי גם טנקי קרב.

לדבריו, הגעתו של גרסימוב הגדילה את הסבירות שרוסיה עלולה להשתמש בנשק גרעיני בשדה הקרב באוקראינה: "משמעות המינוי של גראסימוב היא שניתן להשתמש בכל אמצעי ההשמדה בארסנל הכוחות המזוינים של הפדרציה הרוסית - ללא יוצא מן הכלל".

נציין כי גרסימוב מחזיק באחד משלושת תיקי הגרעין שיכולים להזמין תקיפה גרעינית רוסית, לצד פוטין ושויגו. הוא מונה לראש המטה הכללי ולסגן שר ההגנה על ידי פוטין ב-9 בנובמבר 2012, שלושה ימים לאחר ששויגו, מונה לשר ההגנה.

מה עם הפוליטיקה?

על ידי מתן פיקוד ישיר של גראסימוב, פוטין יכול לשלוח איתות למערב על נחישותו לנצח במלחמה, לחזק את מעמדו של הצבא ביחס למיליציות של פריגוז'ין וקדירוב, ולא פחות מכך, להפוך את הגנרל הבכיר שלו לתת דין וחשבון רב יותר על היום- התנהלות הפלישה היום.

"כעת המטכ"ל אחראי באופן ישיר ובלתי מתפשר לכל דבר", אמר סמיון פגוב, בלוגר צבאי רוסי שמשתמש בשם וורגונזו. "'גנרל ארמגדון' נמצא עדיין במרכז קבלת ההחלטות, אבל בעמדה הרבה פחות פגיעה".

טטיאנה סטנובאיה, מייסדת חברת הניתוח R.Politik, לא הייתה משוכנעת שהשינוי יעשה הבדל רב. "גרסימוב קיבל את הפיקוד על המבצע הצבאי בגלל הכישלונות החמורים של סורוביקין", אמרה. "פוטין מחפש טקטיקות אפקטיביות על רקע תבוסה 'זוחלת'".

לדבריה, "הוא מנסה לערבב מחדש את החלקים ולכן נותן הזדמנויות למי שהוא מוצא משכנע. היום, גראסימוב התברר כמשכנע. מחר זה יכול להיות כל אחד אחר".