נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נשא הלילה (רביעי) את נאום "מצב האומה" השנתי בבניין הקפיטול בוושינגטון, בה הוא התייחס למספר נושאים, ובהם: היריבות הדו-מפלגתית בבית הנבחרים בשל יו"ר רפובליקני, המלחמה באוקראינה וכן למתיחות מול סין.

האמריקאים מודים: החיסרון הגדול שלנו מול הצבא של סין
בייג'ינג בשירות פוטין: כך סין מסייעת לצבא הרוסי במלחמה באוקראינה

"לפני שנתיים, הדמוקרטיה עמדה בפני האיום הגדול ביותר שלה מאז מלחמת האזרחים", אמר ביידן בפתח דבריו, "היום, למרות שהדמוקרטיה נחבלה, היא נותרה חזקה ובלתי ניתנת לשבירה".

נשיא ארה''ב ביידן בנאום מצב האומה (צילום: REUTERS/Leah Millis)
נשיא ארה''ב ביידן בנאום מצב האומה (צילום: REUTERS/Leah Millis)

 
"לחבריי הרפובליקנים, אם היינו יכולים לעבוד יחד בקונגרס האחרון, אין סיבה שלא נוכל לעבוד יחד ולמצוא קונצנזוס על דברים חשובים גם בקונגרס הזה", הוסיף ולאחר מכן פנה בברכות ליו"ר הבית הרפובליקני החדש, קווין מקארתי, ואמר כי "אני מצפה לעבוד איתך". הנשיא גם בירך את הנציג הדמוקרטי חאקים ג'פריס כמנהיג המיעוט הראשון האפרו-אמריקאי.

עם זאת, כאשר ביידן דיבר על העלאת תקרת החוב של ארה"ב, הרפובליקנים הגיבו בבוז כשהוא האשים חלק מהם ברצון "לקחת את הכלכלה כבת ערובה" ולקצץ בתוכניות רווחה פופולריות. חלק מהם צעקו לעברו "שקרן".

נציגי הרפובליקנים בקריאות בוז לביידן (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)
נציגי הרפובליקנים בקריאות בוז לביידן (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)

"היום, אנחנו בעמדה החזקה ביותר מזה עשרות שנים להתמודד מול סין או מול כל אחד אחר בעולם - כל אחד אחר בעולם. ואני מחויב לעבוד עם סין שבה נוכל לקדם אינטרסים אמריקאים ולקדם את העולם. עם זאת, אל תטעו בעניין, כפי שהבהרנו בשבוע שעבר, אם סין תאיים על הריבונות שלנו, נפעל כדי להגן על ארצנו - ועשינו זאת", ציין ביידן.

"ביחד עשינו את מה שאמריקה תמיד עושה, הובלנו. איחדנו את נאט"ו. בנינו קואליציה עולמית. עמדנו נגד התוקפנות של פוטין. עמדנו עם העם האוקראיני. הלילה, שוב מצטרפת אלינו שגרירת אוקראינה בארצות הברית. היא מייצגת לא רק את האומה שלה, אלא האומץ של אנשיה", הוסיף נשיא ארה"ב.