משבר ביחסים? משרד החוץ הרוסי פרסם היום (ראשון) הודעת גינוי חריפה לתקיפה המיוחסת לישראל בדמשק בירת סוריה. בהודעת משרד החוץ נכתב כי מדובר בתקיפה ישראלית ואף הודגש כי "התקיפות על העיר דמשק בסוריה הן הפרה בוטה של החוק הבינלאומי". 

"אנו מפצירים בתוקף בצד הישראלי להפסיק את הפרובוקציות מזוינות נגד הרפובליקה הערבית הסורית ולהימנע מצעדים הכרוכים בתוצאות מסוכנות על האזור כולו", אמרה דוברת משרד החוץ הרוסי מריה זכרובה.

כאמור, כלי התקשורת בסוריה דיווחו אמש כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו בעקבות תקיפה ישראלית בסמוך לבירה דמשק. הצבא הסורי מסר כי חמישה בני אדם נהרגו ולפי משרד הבריאות הסורי 15 נפצעו. בישראל מעריכים כי שלושה מההרוגים בשכונת כפר סוסה נהרגו כתוצאה מירי טילי נ"מ סוריים. שני הרוגים נוספים מהצבא הסורי שעליהם דווח נפגעו כנראה באזור אחר לאחר שבוצע ירי לעבר המטוסים.

הגינוי הרוסי החריף מגיע לאחר שלראשונה מאז פרוץ המלחמה שר החוץ הישראלי אלי כהן ביקר באוקראינה, ונפגש בין היתר עם הנשיא וולודימיר זלנסקי ועם שר החוץ דמיטרו קולבה.

שר החוץ אלי כהן נפגש עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בקייב. צילום: יוסי פונס, לע"מ

מדובר כאמור בביקור הראשון של שר ישראלי באוקראינה מאז פרוץ המלחמה, והוא מתרחש שבוע לפני יום השנה לפרוץ המלחמה - ב-24 בפברואר 2022. השר כהן ביקר במספר ערים, בהם בוצ'ה, באבי יאר והבירה קייב, שם אזעקה נשמעה במהלך ביקורו במקום.

עם הגעתו לעיר בוצ'ה, בה בוצע בשנה שעברה טבח אכזרי על ידי הכוחות הרוסים. עם הגעתו, הוא הניח זר באנדרטה שהוקמה במקום. במהלך ביקורו אמר: "מדובר במקום שספג מתקפה קשה מאוד ונהרגו פה אנשים חפים מפשע. אי אפשר להישאר למראות הללו ואנחנו מקווים שבמקום הזה יוכלו לחזור לימים שקטים וטובים יותר". בהמשך ציין: "נניף את דגל ישראל בשגרירות ישראל בקייב אשר תחזור לפעילות רציפה במטרה לחזק את היחסים בין המדינות".