רוסיה הפכה למשקיעה הזרה הגדולה ביותר באיאן בשנה האחרונה, כך דווח הבוקר (חמישי) ב"פייננשל טיימס", מפי גורמים רשמיים איראנים. זאת, על רקע הסנקציות הכבדות שהטילו מדינות במערב על איראן, ועל רוסיה, מעל החלה המלחמה באוקראינה. בתוך כך, אהסאן ח'נדוזי, שר האוצר האיראני, אמר כי "רוסיה השקיעה באיראן 2.76 מיליארד דולר במהלך השנה האחרונה, תוך פתיחת פרויקטים שונים בענפי התעשייה והתחבורה".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

עוד אמר שר האוצר האיראני, כי "אנחנו מגדירים את היחסים שלנו עם רוסיה כאסטרטגיים, ואנו עובדים יחד בהיבטים רבים, במיוחד בפן הכלכלי. סין ורוסיה הן שתי שותפות כלכליות, ואיראן תרחיב את היחסים עם רוסיה באמצעות יישום הסכמים אטסרטגיים". זאת, כאמור, על רקע הסנקציות שמדינות המערב הטילו על המדינות בשנה האחרונה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא איראן אבראהים ראיסי (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader/WANA)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא איראן אבראהים ראיסי (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader/WANA)

בתקופה האחרונה נכחו באיראן משלחות רבות מרוסיה, בחיפוש אחר עסקאות שנועדו לעקוף את הסנקציות. על פי גורמים המעורים בפרטים, איראן הייתה להוטה לפתח קשרי מסחר חדשים, על מנת לחזק את הכלכלה בעקבות הסנקציות הקשות. כמו כן, רוסיה הייתה אחראית על שני שליש מסך ההשקעות הזרות באיראן, כך לפי נתוני משרד האוצר בטהרן. ממשלחתו של ראיסי העניקה עדיפות לפיתוח קשרי סחר אזוריים, מאז שנכנס לתפקיד בשנת 2021. בעקבות כך, שר האוצר האיראני הדגיש כי איראן הצליחה להגדיל בחודש שעבר את ייצוא הנפט, לראשונה מזה שנתיים, ולהגיע ל-1.3 מיליון חביות ביום, למרות הסנקציות האמריקאיות.

במקביל, הבנקים המרכזיים באיראן ורוסיה חתמו על הסכם לקישור מערכות תקשורת בין-בנקאיות, על מנת להגביר את הסחר בין המדינות. שר האוצר האיראני אמר כי "רוסיה ומדינות נוספות מעוניינות להשתמש במנגנונים כמו הסכמים כספיים הדדיים. ניהלנו משא ומתן, לא רק עם רוסיה, אלא גם עם סין ושותפות אחרות כמו טורקיה".

כוחות צבא איראנים (צילום: WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)
כוחות צבא איראנים (צילום: WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)

עם זאת, הממשלה באיראן עדיין נאבק כדי לה להכיל את החולשה הכלכלית שאחזקה ברפובליקה האסלאמית, כאשר האינפחציה זינקה ביותר מ-47%. הכלכלנים באיראן מאשימים את הרשויות ובהדפסת הכסף "המוגזמת". חרף הטענות של הכלכלנים, ח'נדוזי הגן על הממשלה, ואמר כי היא מתכננת לבצע רפורמה בבנק המרכזי, אשר יעצור את דהירת האינפלציה. 

כזכור, במהלך המלחמה באוקראינה, דווח רבות על כך שרוסיה רוכשת כטב"מים איראניים. הוול סטריט ג'ורנל אף דיווח כי שתי המדינות מקדמות תכניות להקמת מפעל חדש לייצור כטב"מים על אדמת רוסיה. לפי הדיווח, מדובר במפעל שיוכל לייצר לפחות 6,000 מל"טים בתכנון איראני. לטענת הגורמים שצוטטו בכלי התקשורת האמריקני, משלחת איראנית רמת דרג נחתה ברוסיה בתחילת ינואר כדי לבקר באתר שבו מתוכנן לקום המפעל, וזאת על מנת לסגור את הפרטים האחרונים טרם הוצאת הפרויקט לפועל.