מלחמת רוסיה-אוקראינה: מאז שהחלה המלחמה העקובה מדם על אדמת אוקראינה, התקשורת ברוסיה פעלה על פי הנחיות הקרמלין והנשיא, ולדימיר פוטין, וסירבה לגנות את הפלישה. במקביל, כלי תקשורת עצמאיים שהעזו להעביר ביקורת נסגרו באופן מיידי, ועיתונאים אף נכלאו בבתי הכלא במדינה. כעת, בפעם הראשונה, כלי תקשורת ממלכתי בולט ברוסיה, עשה צעד אמיץ.

סוכנות הידיעות הרוסית רי"א נובוסטי, אחת הבולטות במדינה, שידרה ביום שלישי האחרון כתבה תחת הכותרת "לא ציפינו לזה", אשר כללה ראיונות עם חיילים שנפצעו במהלך המלחמה, והביעו תסכול מכך שבין היתר, לא קיבלו את הפיצויים שהנשיא פוטין הבטיח. סוכנות הידיעות הרוסית דבקה, מאז פרצה המלחמה בחודש פברואר 2022, בקו של הקרמלין, וזאת לאחר שהפרלמנט העביר חוק חדש, שמטיל 15 שנות מאסר בגין הפצת חדשות כזב על הצבא הרוסי. הקרמלין כאמור, השתמש בחוק כדי לפגוע בכלי התקשורת הסוטים מהנרטיב של פוטין על המלחמה.

מתגייסים טריים לצבא רוסיה (צילום: רויטרס)
מתגייסים טריים לצבא רוסיה (צילום: רויטרס)

בתוך כך, הרשויות המדינה אסרו על כלי התקשורת לכנות את הפלישה כ"מלחמה", אלא רק במונח "המבצע המיוחד", וכך גם עשתה סוכנות הידיעות רי"א בכתבה ששידרה. עם זאת, כנראה שבקרמלין לא אהבו לצפות בשאר הכתבה ובעדויות החיילים. במשך הכתבה המיוחדת, התייחסו בסוכנות הידיעות לכך שפוטין התחייב שהמדינה תשתלם פיצוי בגובה שלושה מיליון רובל לכל חייל שייפצע, והצהיר כי "זו החובה שלנו לתמוך במשפחות החיילים שנפצעו". אך בחודש אפריל האחרון, משרד ההגנה הרוסי פרסם רשימה של קריטריונים, שעל החיילים הפצועים לעמוד בהם, על מנת לקבל את הפיצוי הנדרש.

בתוך כך, סרגיי אברמוב, תושב העיר קרסנויארסק, נשלח להילחם באזור דונייצק לקראת סוף 2022, לאחר שלושה חודשים של אימונים. סרגיי התראיין באומץ לסוכנות הידיעות רי"א וסיפר כי אושפז לאחר שנפגע מפגז. הוא סיפר כי למרות פציעתו, משרד ההגנה רוסי מסבר לשלם לו פיצויים, ועל כן הגיש ערעור לפרקליטות הצבאית. רי"א אף ציינו בכתבה, כי פעילי זכויות אדם השמיעו ביקורת על כך שהצו הנשיאותי של פוטין, שונה מההצהרה שפרסם משרד ההגנה כמה שבועות לאחר מכן.

המלחמה באוקראינה: הרס רב מתקיפה של הצבא הרוסי (צילום: Anastasia Vlasova/Getty Images)
המלחמה באוקראינה: הרס רב מתקיפה של הצבא הרוסי (צילום: Anastasia Vlasova/Getty Images)

חייל נוסף סיפר כי נפצע בראשו לאחר שנלחם באזור זפוריז'יה בקיץ 2022. מאוחר יותר, קיבל מכתב מהפרליקטות הצבאית הרוסית, שהגיע למסקנה כי "זו לא פציעה אלא מחלה", ועל כן, הוא לא זכאי לקבל פיצויים מהמדינה. במקביל, רי"א ציטטו חיילים נוספים שהביעו ביקורת על התנהלות המדינה במלחמה, והצהירו כי "ניצלו" אותם.

כאמור, כלי התקשורת ברוסיה לא נוהגים להעביר ביקורת על המלחמה באוקראינה. בחודש מרץ של השנה שעברה, התרחש אירוע ביזארי במהלך שידור של הערוץ הראשון ברוסיה, כשמריה אובסיאניקובה, עובדת הערוץ, פרצה במהלך מהדורת החדשות עם כרזה הקוראת להפסיק את הלחימה על אדמת אוקראינה. "עצרו את המלחמה! לא למלחמה! אל תאמינו לתעמולה. הם משקרים לכם כאן", נכתב. מיד לאחר מכן השידור נקטע ועל פי הדיווחים היא נעצרה.