לאחר ההחלטה ההיסטורית להגיש כתב אישום נגד נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, בכירים במפלגה הרפובליקנית התייצבו לצדו ותקפו בחריפות את בית המשפט האמריקאי. התמיכה של חברי המפלגה בנשיא לשעבר מרמזת על מקומו בתוך המפלגה, למרות השערוריות האחרונות, ושולחת רמז עבה למושל פלורידה, רון דה סנטיס לקראת הבחירות לנשיאות ב-2024.

בלילה שבין חמישי לשישי, החליט חבר המושבעים במנהטן כי הנשיא לשעבר יואשם בגין תשלום דמי שתיקה לשחקנית הפורנו סטורמי דניאלס. החקירה במנהטן נמשכה קרוב לחמש שנים, כאשר על פי החשד, שולמו לשחקנית כ-130 אלף דולר לשחקנית הפורנו. התשלום בוצע, כך על פי החשד, בימיו האחרונים של הקמפיין לנשיאות ב-2016. בתוך כך, חברי המפלגה הרפובליקנית האשימו את בית המשפט ב"שחיתות", ובכך שבמהלך השנים האחרונות, הדמוקרטים "השתלטו" על מערכת אכיפת החוק, כדי לרדוף את יריביהם הפוליטיים. הסנאטור האמריקאי טד קרוז צייץ כי "כך פועלות דיקטטורות".

מחאה מחוץ לבית המשפט הדן בעניינו של דונלד טראמפ (צילום: gettyimages)
מחאה מחוץ לבית המשפט הדן בעניינו של דונלד טראמפ (צילום: gettyimages)

רוב הדמוקרטים הזהירו מפני קריאות מסוג זה על מוסדות אכיפת החוק, שלטענתם, התרחשו באופן שגרתי במהלך ארבע שנות הכהונה של טראמפ בבית הלבן. חברת הקונגרס הדמוקרטית, זואי לופרגן, אשר הייתה חברה גם בוועדה לבדיקת אירועי הקפיטול, אמרה כי "מנהיגים פוליטיים צריכים לעמוד לצד שיטת הממשל האמריקאית".

לאחר שטראמפ הודיע ב-18 במרץ כי הוא עלול להיעצר, פתחה המפלגה הרפובליקנית בבדיקת חבר המושבעים, וטענו כי התובע המחוזי, אלווין בראג, "ניצל לרעה את סמכות התביעה", לאחר ש"חיפש במשך שנים אחר כל בסיס להגיש כתב אישום נגד טראמפ". בראג מצדו, שלח מסר לצוות הבדיקה של המפלגה הרפובליקנית והזהיר אותם כי לא יתקפו את מערכת המשפט במדינה. למרות זאת, היו נציגים רפובליקנים שהלכו צעד אחד קדימה, כמו ריאן מאסט, שהצהיר כי אין לו אמון בחבר המושבעים.

דונלד טראמפ הכריז על התמודדות בבחירות 2024 (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ הכריז על התמודדות בבחירות 2024 (צילום: רויטרס)


על פי מה שדווח עד כה, עולה כי טראמפ יעמוד בפני יותר מ-30 סעיפים הנוגעים להונאה. יתר כתב האישום נותר חסוי. לפי דיווחים בארצות הברית, אחד מעורכי דינו של טראמפ אף טען כי האחרון צפוי להסגיר את עצמו ביום שלישי הקרוב.

טראמפ הגיב בחריפות לכתב האישום ומסר כי "מדובר ברדיפה פוליטית והתערבות בבחירות ברמה הגבוהה ביותר בהיסטוריה. מהרגע שירדתי במדרגות במגדל טראמפ, ועוד לפני שהושבעתי לנשיא ארצות הברית, הדמוקרטים השמאליים הרדיקליים ביצעו נגדי ציד מכשפות. הדמוקרטים שיקרו, רימו והתנהלו באובססיה כדי לנסות 'להפיל את טראמפ', אבל עכשיו הם עשו את הבלתי מתקבל על הדעת - הפלת אדם חף מפשע לחלוטין במעשה של התערבות בוטה בבחירות".

"אף פעם בהיסטוריה של האומה שלנו זה לא נעשה", הוסיף טראמפ, "הדמוקרטים רימו אינספור פעמים במהלך עשורים, אבל הפעלת הנשק של מערכת המשפט שלנו כדי להעניש יריב פוליטי, שהוא במקרה נשיא ארצות הברית וללא ספק המועמד הרפובליקני המוביל לנשיאות, מעולם לא קרה לפני כן".