העיתונאי הצבאי הרוסי הידוע ולדלן טטרסקי נהרג ו-16 אנשים נוספים נפצעו בפיצוץ בבית קפה בסנט פטרסבורג היום (ראשון) במה שנראה כחיסול השני על אדמת רוסיה של דמות הקשורה קשר הדוק למלחמה באוקראינה.

משרד הפנים הרוסי אישר את מותו של טטרסקי, שנחשב לתומך נלהב של פוטין, ואמר כי 19 בני אדם נפצעו. עוד דווח כי הפיצוץ נגרם ממטען חבלה וכי לא היה אינדיקציה מי עומד מאחורי הנחת המטען. ועדת החקירה הממלכתית של רוסיה פתחה בחקירת רצח. צפו ברגעי הפיצוץ:

טטרסקי, ששמו האמיתי היה מקסים פומין, החזיק ערוץ עם יותר מ-560,000 עוקבים בטלגרם והיה אחד הבולטים מבין הבלוגרים הצבאיים המשפיעים שתמכו במלחמת רוסיה באוקראינה, ומתח לא פעם ביקורת על כישלונות הצמרת הצבאית.

בין היתר היה טטרסקי בין מאות המשתתפים שהוזמנו לטקס המפואר של הקרמלין בספטמבר האחרון להכרזה על סיפוח המחוזות באוקראינה לרוסיה. 

העיתונאי הצבאי הרוסי ולדלן טטרסקי (צילום: רויטרס)
העיתונאי הצבאי הרוסי ולדלן טטרסקי (צילום: רויטרס)

לפי חלק מהדיווחים, מקור אלמוני אמר כי המטען המאולתר הוחבא בפסל מיניאטורי שנמסר לטטרסקי בעת שפנה לקבוצת אנשים בבית הקפה. ברשתות פורסם סרטון בו נראה טטרסקי, עם מיקרופון ביד, מקבל פסלון של חייל עם קסדה. נאמר כי הפיצוץ אירע דקות לאחר מכן.

בלוגרי המלחמה של רוסיה, מבחר של כתבים צבאיים ופרשנים עצמאיים עם רקע צבאי, הגיבו בהלם על הידיעה על מותו של טטרסקי. "הוא היה במקומות הכי חמים של המבצע הצבאי המיוחד והוא תמיד יצא בחיים. אבל המלחמה מצאה אותו בבית קפה בפטרבורג", אמר סמיון פגוב, הבלוגר בשם War Gonzo.

אלכסנדר חודקובסקי, דמות מובילה בעד מוסקבה במזרח אוקראינה, כתב: "מקס, אם היית אף אחד, היית מת מ'וודקה והצטננות'. אבל היית מסוכן להם, עשית את העסק שלך כמו אף אחד אחר יכול. אנחנו נתפלל בשבילך, אחי".

אתר אינטרנט של סנט פטרסבורג ציין כי הפיצוץ התרחש בבית קפה שהיה שייך בעבר ליבגני פריגוז'ין, מייסד הצבא הפרטי של וגנר שנלחם למען רוסיה באוקראינה. הפרשן יאיר נבות ציין בטוויטר כי מדובר בפרט חשוב שיכול להצביע על הגורם שעמד מאחורי החיסול. 

"בשבועות האחרונים יחסיו של פריגוז׳ין עם משרד ההגנה הרוסי עלו בשבועות האחרונים על שרטון, בין השאר בשל הביקורת הפומבית החריפה שהוא מתח על הצבא הרוסי וביצועיו בשדה הקרב, וטענותיו שמשרד הגנה הרוסי הפסיק לספק לו תחמושת וציוד שלהם הוא זקוק כדי להתמיד בלחימה במזרח".

"טטרסקי עצמו היה מעין תיבת תהודה של הביקורת של פריגוז׳ין, וביקר לא פעם בעצמו בחריפות את משרד ההגנה הרוסי ואיכות הביצועים של הצבא הרוסי, עוד מהנסיגות המבוהלות מול מתקפות הנגד האוקראיניות בסתיו שעבר. פוטין זעם על פריגוז׳ין בשל הביקורת הציבורית הפומבית הנוקבת נגד הצבא הרוסי וביצועיו, החל בתהליך של פגיעה בו והדרתו מתהליך קבלת החלטות, ואפילו ״ייבוש״ של כוחותיו. פריגוז׳ין עצמו לא שתק כמובן, והחריף את הטון הביקורתי שלו נגד משרד ההגנה והצבא".

"למה זה חשוב? משום שפה טמון אולי המפתח לשלאלה מי עומד מאחורי החיסול של טטרסקי - האופציה שאוקראינה עומדת מאחוריו קיימת, אך סבירותה נמוכה מאוד, מהרבה סיבות. יש סבירות גבוהה הרבה יותר שטטרסקי חוסל למעשה כאות אזהרה לפריגוז׳ין עצמו, ובשל הביקורת העקבית והארסית שלו נגד משרד ההגנה והצבא הרוסי. ואם אכן כך, אזי אנו צופים במאבקי כוחות פנימיים סביב המלחמה באוקראינה, ומעל כולם מביט הנשיא פוטין, ומשסה את הכוחות הפנימיים אלה באלה. העיקר שלא ייפנו נגדו".

אם טטרסקי היה יעד לחיסול ממוקד, זו תהיה ההתנקשות השנייה על אדמת רוסיה של דמות הקשורה למלחמה באוקראינה. כזכור, שירות הביטחון הפדרלי של רוסיה האשים את השירותים החשאיים של אוקראינה באוגוסט האחרון בהריגת דריה דוגינה, בתו של פוליטיקאי רוסי אולטרה-לאומני, בפיגוע מכונית תופת ליד מוסקבה שהנשיא ולדימיר פוטין כינה "רוע". אוקראינה הכחישה מעורבות.