עדכונים חיים

העימות הנשיאותי | טראמפ טען - "ישראל לא תתקיים תוך שנתיים" תחת האריס, שהשיבה אש

שני המועמדים לנשיאות ארה"ב נפגשו סוף כל סוף לעימות רווי במתקפות הדדיות. טראמפ: "האריס שונאת את ישראל". האריס: "זה ממש לא נכון"

העימות החל. דונלד טראמפ וקמלה האריס העימות החל. דונלד טראמפ וקמלה האריס (צילום: רויטרס)
בר שפר
פוסט נעוץ נעוץ
דונלד טראמפ, קמלה האריס צילום: REUTERS/Brian Snyder,REUTERS/Vincent Alban

העימות הנשיאותי: סיקור בלייב

סגנית הנשיא קמלה האריס והנשיא לשעבר דונלד טראמפ עתידים להיפגש בפעם הראשונה ולהתעמת זה מול זו בפילדלפיה בשעות הבוקר המוקדמות היום (רביעי), בעימות הנשיאותי הראשון - ואולי היחיד - ביניהם. העימות, שאורכו 90 דקות, בהפקת רשת ABC News, מעניק להאריס, שעלייתה בסקרים נעצרה, הזדמנות להציג את עצמה בפני קהל אמריקאי רחב יותר, כאשר נותרו פחות מחודשיים עד ליום הבחירות.

האריס בחרה בעמדת הדוכן הימנית על הבמה. שני המועמדים יישארו בעמידה למשך העימות בן 90 הדקות. לא יהיו הצהרות פתיחה, אך כל מועמד יקבל שתי דקות בסוף לתת את נאום הסיכום שלו לעם האמריקאי. טראמפ ייתן את הצהרת הסיכום האחרונה לאחר שזכה בהטלת המטבע. המועמדים אינם רשאים להביא פתקים לבמה. הם יקבלו רק עט, פנקס נייר ובקבוק מים. הם לא יכולים לתקשר עם צוות הקמפיין שלהם במהלך ההפסקות המסחריות. המיקרופונים שלהם יהיו פעילים רק כשיגיע תורם לדבר ומושתקים בשאר הזמן. האריס וטראמפ יקבלו שתי דקות להגיב לשאלות המנחים ושתי דקות לתגובות נגד. הם אינם רשאים לשאול שאלות זה את זו.

בר שפר
דברי הסיכום בסוף העימות. טראמפ והאריס צילום: רויטרס

העימות הנשיאותי מסתיים: האריס מבטיחה לייצג את כל האמריקאים, טראמפ מזהיר ממלחמת עולם שלישית

לאחר סבב דברי הסיכום של שני המועמדים, העימות הנשיאותי בין קמלה האריס ודונלד טראמפ הגיע לסיומו.

האריס, המועמדת הדמוקרטית, הדגישה את מחויבותה לייצג את כל האמריקאים, ללא קשר להשקפת עולמם הפוליטית. "עוד בעבודתי כתובעת אף פעם לא שאלתי אף אחד אם הוא רפובליקני או דמוקרטי. שאלתי אותם איך הם מרגישים. אני מתכוונת להיות נשיאה של כל האמריקאים. אנחנו לא חוזרים לאחור," אמרה האריס.

בר שפר

העימות הנשיאותי: סיקור בלייב | טראמפ על זהותה של האריס: "לא מעניין. כל מה שתבחר להיות מקובל עליי"

השאלה הזו התייחסה למתקפות החוזרות ונשנות של המועמד הרפובליקני והנשיא לשעבר, דונלד טראמפ, כלפי מוצאה האתני של סגנית הנשיא, קמלה האריס. ובפרט, הערה אומללה מחודש יולי בו אמר כי היא "הפכה לשחורה", ואמר בזמנו "היא תמיד הייתה ממוצא הודי, ורק קידמה את מורשתה ההודית. לא ידעתי שהיא שחורה עד לפני מספר שנים, כאשר לפתע היא ׳הפכה׳ לשחורה, וכעת היא רוצה להיות מזוהה כשחורה. אז אני לא יודע, האם היא הודית או שחורה?".

האריס, מצדה, בחרה להתייחס להיסטוריה של טראמפ בנושאי גזע. היא הזכירה את המודעה שפרסם לפני עשורים הקוראת להוצאתם להורג של "החמישייה מסנטרל פארק" בניו יורק, וכן את הפצת השמועות הכוזבות בנוגע למוצאו של הנשיא לשעבר ברק אובמה. האריס טוענת כי טראמפ משתמש בגזע ככלי לפילוג, במקום להתייחס לאמירותיו השקריות על כך שהיא "הפכה לשחורה" - שהייתה השאלה המקורית. "אני חושבת שזו טרגדיה שיש לנו מישהו שרוצה להיות נשיא ומשתמש בגזע כדי לפלג אנשים", אומרת האריס בתגובה.

בר שפר

העימות הנשיאותי: סיקור בלייב | המלחמה בעזה עלולה להוות נקודת תורפה עבור האריס

על פי סקר שערכו ה-AP ו-NORC באוגוסט, לא ניכר יתרון משמעותי להאריס או לטראמפ בכל הנוגע לאמון הציבור האמריקאי ביכולתם לנהל את המלחמה בעזה. עם זאת, נושא זה עלול להתגלות כנקודת חולשה עבור האריס בקרב מפלגתה שלה. רק כשישה מכל עשרה דמוקרטים מביעים אמון רב יותר בהאריס מאשר בטראמפ בכל הנוגע לטיפול במלחמה בעזה - הדירוג הנמוך ביותר שלה מבין הנושאים שנבדקו בסקר. יתרה מזאת, כרבע מהדמוקרטים הצהירו כי אינם נותנים אמון לא בטראמפ ולא בהאריס בנושא זה.

בר שפר

העימות הנשיאותי: סיקור בלייב | מלחמת רוסיה-אוקראינה

"אמרת שתוכל לעצור את המלחמה תוך 24 שעות", נשאל טראמפ על פלישת רוסיה לשטחה הריבוני של אוקראינה לפני כשנתיים, כאשר נשאל אם ברצונו לראות את אוקראינה מנצחת במלחמה נגד רוסיה, הסתפק טראמפ בתשובה לקונית: "רצוני הוא שהמלחמה תיפסק. אני רוצה להציל חיים. זה הרבה יותר חמור מהמספרים המזויפים שאתם מדווחים. אני רוצה לסיים את המלחמה. אני מכיר את זלנסקי. אני מכיר את פוטין היטב. הם מכבדים אותי, הם לא מכבדים את ביידן, למה שהם יכבדו אותו? הוא לא הרים טלפון לפוטין כבר שנתיים". טראמפ ממשיך "איפה הנשיא שלנו? אנחנו לא יודעים אפילו אם הוא הנשיא שלנו, יש לנו נשיא שלא יודע שהוא בחיים".

קמלה האריס נשאלת את אותה שאלה. "קודם כל, אתה לא מתמודד מול ג׳ו ביידן. אתה מתמודד מולי" היא עקצה את המתמודד הרפובליקני שזלג שוב במהלך העימות לפורטה שלו - מתקפות נגד הנשיא ביידן. "אם טראמפ היה נשיא, פוטין היה יושב עכשיו בקייב" [בירת אוקראינה. ב"ש].

בר שפר

העימות הנשיאותי: סיקור בלייב | מלחמת ישראל-חמאס

קמלה האריס: "בואו נבין ראשית איך הגענו לכאן. ארגון הטרור חמאס רצח בשבעה באוקטובר 1,200 אנשים, הם אנשים שהשתתפו בפסטיבל מוזיקה. חמאס גם אנס קורבנות. המלחמה חייבת להסתיים והיא חייבת להסתיים מיידית. אנחנו עובדים מסביב לשעון בשביל הפסקת אש. בפתרון הזה חייב להיות ביטחון לאזרחי ישראל וגם לפלסטינים. אני תמיד אאפשר לישראל להגן על עצמה, בפרט נגד האיום האיראני ושלוחותיה. אבל אנחנו חייבים לדבוק בפתרון שתי המדינות".

טראמפ: "אם אני הייתי נשיא. זה מעולם לא היה מתחיל. אם הייתי נשיא, פוטין מעולם לא היה פולש לאוקראינה. כשהיא מדברת על ישראל - היא שונאת את ישראל, היא אפילו לא פגשה את בנימין נתניהו כשהוא הגיע לקונגרס. אם היא תהיה נשיאה אני מאמין שישראל תחדול מלהתקיים תוך שנתיים, ובאותה נשימה, היא שונאת את הקהילה הערבית. הכל יעלה בלהבות, הערבים, היהודים, ישראל. הכל לא יהיה".

קמלה האריס: "זה לגמרי לא נכון". היא מגיבה לטענותיו של טראמפ שהיא "שונאת את ישראל", וממשיכה "במהלך כל הקריירה שלי תמכתי בישראל ובישראלים. הוא מנסה להסית את האמת שהיא שדונלד טראמפ חלש במדיניות הביטחון והחוץ שלו. זה ידוע שהוא מעריץ דיקטטורים. זה ידוע שהוא אמר לפוטין שהוא יכול לעשות ככל שיעלה על רוחו ולפלוש לאוקראינה. זה ידוע שהוא החליף מכתבי אהבה עם קים ג׳ונג און [מנהיג צפון קוריאה. ב"ש]. אותם מנהיגים מעודדים את חזרתו של טראמפ".

בר שפר

העימות הנשיאותי: סיקור בלייב | אירועי השישה בינואר

טראמפ הגיב בתנועת ראש קלה ובחוסר נוחות לשאלתו של דיוויד מיור, אחד המנחים בעימות, בנוגע לאירועי השישה בינואר. הוא הרים את קולו בתשובתו למיור, בטענה כי הנחה את תומכיו לפעול "בשלווה ובפטריוטיות". בהמשך, כמעט בצעקה, הטיל טראמפ את האחריות לאירועים על יושבת ראש בית הנבחרים לשעבר, ננסי פלוסי, ועל ראשת עיריית וושינגטון הבירה. ואמר "אותי הזמינו לנאום" טראמפ התעקש כי אין לו כל זיקה למהומות, וטען שפלוסי וראשת העיר סירבו לבקשותיו לתגבר את כוחות הביטחון באזור. הוא הדגיש את חפותו באומרו: "אין לי שום קשר" לאירועים האלימים שהתרחשו.

תגובתו הנסערת של טראמפ, שהחלה בהכחשה מתונה והסלימה לכדי האשמות קולניות, משקפת את הרגישות הרבה שהוא מגלה כלפי נושא זה. ניכר כי האירועים של השישה בינואר ממשיכים להיות נקודה טעונה במיוחד עבורו, והוא נוקט בגישה התקפית בניסיון להסיט את תשומת הלב מאחריותו האישית לאירועים.

בר שפר

העימות הנשיאותי: סיקור בלייב - הדיון המשפטי של טראמפ

בעקבות התקפותיו של טראמפ על נושא הפשיעה, הגיבה האריס כי לדעתה הערותיו הן ״אירוניות להפליא״, בהתחשב בעובדה שהוא עצמו הואשם בפלילים מספר פעמים. טראמפ הכחיש כל אשמה בכל אחד מהמקרים. בתגובה, הוא המשיך לטעון, ללא ביסוס, כי התיקים נגדו מהווים דוגמה לניצול לרעה של מערכת המשפט.

האריס, שכיהנה בעבר כתובעת, מדברת על מועד הדיון המשפטי הקרוב שלו. מה שמייצר את הניגוד הבולט בינה לבין טראמפ. שהפכה לעמוד התווך של הופעותיה במסע הבחירות, וכעת היא מביאה טקטיקה זו אל במת העימות.

טראמפ: ״אני כמעט נוריתי בראשי בגלל הדברים שהם [הדמוקרטים. ב״ש] אמרו עליי. הם דיברו על רוסיה-רוסיה-רוסיה. זה לא היה כלום בסוף״.

בר שפר

העימות הנשיאותי: סיקור בלייב | האריס: "אנשים עוזבים את העצרות של טראמפ מחמת תשישות"

האריס מעודדת צופים להשתתף בעצרת של טראמפ: "אני עומדת לעשות דבר יוצא דופן ולהזמין אתכם להשתתף באחת מעצרותיו של דונלד טראמפ, שכן מדובר בחוויה מרתקת", אמרה האריס לצופים. "תוכלו להבחין כי במהלך עצרותיו, הוא מרבה לדבר על דמויות בדיוניות כגון האניבל לקטר. הוא יטען כי טורבינות רוח עלולות לגרום לסרטן. כמו כן, תשימו לב שאנשים מתחילים לעזוב את העצרות שלו מוקדם מחמת תשישות", הוסיפה.

נראה כי הערה זו הצליחה לחדור מתחת לעורו של טראמפ, שכן הוא טרח להגיב עליה חרף בקשת המנחה להתייחס לחוק ההגירה שהוא הניא את הרפובליקנים מלתמוך בו. "יש לנו את העצרות הגדולות והמרשימות ביותר בתולדות הפוליטיקה", השיב טראמפ בחמת זעם. האריס הצליחה להרגיז את טראמפ בנושא גודל הקהל. הוא הגיב בזעם והאשים את האריס בהסעת אנשים לעצרותיה.

בר שפר

העימות הנשיאותי: סיקור בלייב - נושא ההפלות

השאלה הבאה עסקה בהפלות, אחד הנושאים הבוערים בבחירות הנוכחיות. טראמפ נשאל על הרקורד שלו בנושא ההפלות - כשבתשובתו התפאר ביטול פסק הדין רו נגד וייד, ואז טען שהממשל שלו יהיה "נהדר לנשים ולזכויות הרבייה שלהן". טראמפ חזר על הטענה השקרית שהדמוקרטים הם אלו שרצו לסיים את רו נגד וייד.

ביטול פסק הדין רו נגד וויד התרחש בשנת 2022, תחת ממשל ביידן, אך היו אלו שני השופטים השמרנים שמינה טראמפ בתקופתו כנשיא, לבית המשפט העליון האמריקאי, שהביאו לביטול פסק הדין.

לפי הוושינגטון פוסט, טראמפ הבהיר ליועציו שהוא מאמין שנושא ההפלות לבדו עלול לעלות לו בבחירות. יותר מכל נושא אחר, הוא חרד ומהסס לגבי כיצד למקם את עצמו בנושא ההפלות. הוא ניסה למתג מחדש את עצמו כמתון ולהימנע מלהיתפס לגבי כמה שבועות הוא מאמין שיש לאכוף איסור.

בר שפר

העימות הנשיאותי: סיקור בלייב - כלכלה ויוקר המחיה

השאלה הראשונה עסקה בכלכלה המקומית, והאריס הזכירה את הביוגרפיה שלה כבת המעמד הבינוני. היא הסבירה שהיא רוצה ליצור "כלכלת הזדמנויות" והאשימה את טראמפ ברצון לעזור לעשירים ולהטיל "מס מכירות של טראמפ" על המעמד הבינוני. התקפה נפוצה מצידה. מס המכירות שהאריס התייחסה אליו הוא תוכניתו של טראמפ להטיל מכסים נרחבים על יבוא זר, במיוחד מסין. טראמפ הגן על מדיניות הסחר שלו, וציין שממשל ביידן השאיר את המכסים שלו במקומם, ואמר שהמכסים החדשים שלו יהיו "משמעותיים".

יועציו של טראמפ התאימו את המסרים הכלכליים שלו לקהל יעד ספציפי. הסוקר הבכיר של טראמפ, טוני פבריציו, זיהה כ-11 אחוזים מהבוחרים במדינות המתנדנדות שהוא מכנה "ניתנים לשכנוע". בוחרים אלה, שעדיין לא החליטו, מתוסכלים באופן לא פרופורציונלי מהמצב הכלכלי - במיוחד מהמחירים הגבוהים - ומהמצב הכספי האישי שלהם.

בר שפר

העימות הנשיאותי בין דונלד טראמפ לקמלה האריס | שידור חי

מעריב אונליין
הנשיא ביידן בניו יורק צילום: Eric Lee/The New York Times

העימות הנשיאותי: סיקור בלייב - עדכון חמישי

לפני זמן לא רב, לנשיא ביידן היו תוכניות אחרות להלילה. אך עם פרישתו מהמירוץ לנשיאות, הוא החליט לבלות את הערב בחגיגת יום ההולדת של נכדתו במנהטן.

ביידן טס לניו יורק בשעות אחר הצהריים המאוחרות ונסע ישירות למסעדת קמפניולה באפר איסט סייד, מסעדה איטלקית ותיקה המפרסמת את עצמה כ"מסעדת כפר". שם הצטרף לנכדתו פיניגן ביידן, שחגגה יום הולדת 24 ביום שני, לאירוע משפחתי. הוא סיים בזמן כדי להגיע למלונו ולצפות בעימות בשעה 21:00 (שעון ארה"ב).

הנשיא, שבעבר הניח שהוא יהיה זה שעל במת העימות הלילה, שוחח מוקדם יותר ביום עם סגנית הנשיא קמלה האריס. "כמובן, הוא מאחל לה בהצלחה", אמרה קארין ז'אן-פייר, מזכירת העיתונות של הבית הלבן. "הוא גאה בה מאוד". ז'אן-פייר סירבה לומר אם ביידן, שהתעמת עם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ שלוש פעמים ב-2020 ו-2024, הציע לממלאת מקומו עצות כלשהן להתמודדות עם המועמד הרפובליקני, או אם היא ביקשה כאלה.

ביידן החליט לבלות את הערב בניו יורק כדי שיוכל להגיע לגראונד זירו מוקדם בבוקר יום רביעי לציון יום השנה ה-23 למתקפות הטרור של 11 בספטמבר 2001. הוא יצטרף להאריס, וככל הנראה הם יוכלו להחליף רשמים על תפקודה בעימות. לאחר מכן, שניהם יסעו לשנקסוויל, פנסילבניה, ומאוחר יותר לפנטגון, להנחת זרים באתרים האחרים שהותקפו באותו יום לפני כמעט רבע מאה.

בר שפר

העימות הנשיאותי: סיקור בלייב - עדכון רביעי

בגיל 78, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ מפגין יותר אנרגיה ומדבר בקול רם וברור יותר מהנשיא ביידן, גיל 81, אך גם טראמפ התבלבל בשמות, בעובדות ומעד בנקודות שונות. נאומיו המתפזרים של טראמפ, הצהרותיו הלא קוהרנטיות לעתים והתפרצויותיו הקיצוניות עוררו שאלות לגבי בריאותו הקוגניטיבית שלו, ולפי סקרים, עוררו ספקות בקרב רוב הבוחרים.

עם יציאתו של ביידן מהמרוץ, טראמפ הוא כעת האדם המבוגר ביותר אי פעם שמתמודד לנשיאות מטעם מפלגה גדולה, ואם ינצח, יהפוך לנשיא המבוגר ביותר בהיסטוריה בסוף כהונתו, כשיהיה בן 82. בעוד שהצליח להתחמק משאלות לגבי כשירותו כשביידן היה יריבו, היריבה שמולה יתעמת בעימות ביום שלישי בשעות הצפייה השיא בפילדלפיה תהיה סגנית הנשיא קמלה האריס, שבגיל 59 צעירה ממנו בכמעט שני עשורים.

בר שפר

העימות הנשיאותי: סיקור בלייב - עדכון שלישי

פחות מעשרים דקות עד תחילת פתיחת העימות. רשת ABC הצהירה כי מנחי הערב, דיוויד מיור ולינזי דייוויס, "יסייעו בניהול הדיון", אך "העימות שייך למועמדים". במילים אחרות: לא תהיה בדיקת עובדות בזמן אמת להצהרותיהם של המועמדים מצד המנחים במהלך 90 הדקות של העימות. ריק קליין, מפיק בכיר ב-ABC, אמר: "איננו מתחייבים לבדוק את כל העובדות, או לא לבדוק אף עובדה, בשני הכיוונים. אנחנו נמצאים שם כדי לשמור על רצף השיחה".

משמעות הדבר היא שהמנחים יתמקדו בהנחיית הדיון ובשמירה על זרימתו, מבלי להתערב באופן פעיל בתוכן הדברים של המועמדים או לתקן אותם במהלך העימות. זאת הניגוד לעימותים קודמים שהתקדמו אבל באופן דומה לעימות הנשיאותי בין  טראמפ לבין הנשיא ביידן שערכה רשת CNN בחודש יוני שעבר.

בר שפר

העימות הנשיאותי: סיקור בלייב - עדכון שני

מושל מינסוטה, טים וולז, הגיע למסיבת צפייה בעימות במרכז העיר מסה, אריזונה, שם הוא יהיה נוכח לפחות בתחילת העימות הערב. מטות הבחירות של סגנית הנשיא קמלה האריס והנשיא לשעבר דונלד טראמפ הודיעו שיהיה להם תמהיל מגוון של תומכים חדשים וחוצי מפלגות בעימות בפילדלפיה שיתקיים הלילה.

מטה האריס הזמין את אנתוני סקרמוצ'י, רפובליקני מניו יורק שכיהן במשך 10 ימים בלתי נשכחים כמנהל התקשורת בבית הלבן של טראמפ, ואת אוליביה טרוי, יועצת לשעבר לסגן הנשיא של טראמפ, מייק פנס. סקרמוצ'י וטרוי, שהפכו למבקרים גלויים של טראמפ, קיימו מסיבת עיתונאים באתר העימות כדי להביע את תמיכתם בהאריס מוקדם יותר היום (שלישי, שעון ארה״ב).

בר שפר
טראמפ נוחת בפילדלפיה צילום: רויטרס

העימות הנשיאותי: סיקור בלייב - עדכון ראשון

טראמפ ירד ממטוסו לבדו הערב בפילדלפיה. הגברת הראשונה לשעבר, מלניה טראמפ, לא נראתה. הוא לווה על ידי קבוצה של יועצים בכירים, אך גם על ידי לורה לומר, דמות אינטרנט פרו-טראמפ הידועה בקידום תיאוריות קונספירציה ואף בהתקפות על חלק מיועציו של טראמפ עצמו. בעוד שצוותו של טראמפ ניסה להגביל את הגישה לדמויות כמו לומר, טראמפ עצמו מעדיף ונהנה מנוכחות כמותה בסביבתו, מתוך החשיבות שהוא מייחס ל״אופי הלוחמני״ שלה.

בר שפר