נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מסר הערב (שישי) הצהרה ובה אמר כי "צוותנו פועלים להגעה להסכם של הפסקת אש לשישה שבועות, שתוביל לשחרור חטופים ולסיום המלחמה". בלשכת ראש הממשלה אישרו את הפרטים שהוצגו בנאומו של ביידן.

לראשונה מאז פרוץ המלחמה באוקראינה: ארה"ב משנה את כללי המשחק
"גורלנו יהיה כרון ארד": חמאס שחרר הקלטה של החטופה נועה ארגמני

לדבריו: "ההצעה שישראל הציעה כוללת שלושה שלבים. שלב ראשון יימשך שישה שבועות ויכלול הפסקת אש מוחלטת, נסיגת צה"ל מכל מרכזי האוכלוסייה בעזה ושחרור חטופים בתמורה למאות אסירים פלסטינים. יהיו חטופים אמריקאים שישוחררו בשלב הזה וגופות של חטופים יוחזרו. אזרחים פלסטינים יוכלו לחזור לבתיהם כולל לצפון. סיוע הומניטארי יזרום לרצועה".

במהלך ששת השבועות, "ישראל וחמאס ידונו בהפסקת אש קבועה", אמר ביידן, שהוסיף כי המתווכות יפעלו כדי להמשיך את המשא ומתן בין הצדדים. "בשלב השני, ישוחררו כל יתר החטופים, כולל חיילים, והשלב השלישי יכלול תחילת בנייה מחדש של רצועת עזה". 

כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

הוא הוסיף: "אני יודע שבישראל יש מי שלא יסכים להצעה הזו ורוצים שהמלחמה תימשך לנצח, חלקם גם בממשלה. הם רוצים לכבוש את עזה לתמיד, והחטופים לא נמצאים בעדיפות שלהם. אני קורא למנהיגי ישראל לקבל את העסקה הזו", הוא המשיך: "המשך המלחמה ומחשבה על ניצחון מוחלט רק תיתקע את ישראל בעזה, תבודד אותה בעולם ולא תחזיר את החטופים הביתה. אבל העסקה הזו תביא את החטופים הביתה ותבטיח ביטחון לישראל ועשויה להוביל לרגיעה בגבול הצפון".

"חמאס אומר שהוא רוצה הפסקת אש - הוא צריך לקחת את העסקה. עכשיו הזמן לקרוא לחמאס לקחת את העסקה ולסיים את המלחמה", אמר והוסיף כי בצד הישראלי "צריך להרחיב את המנדט של צוות המשא ומתן", אמר. "הגיע הזמן למלחמה הזו להסתיים וליום שאחרי להתחיל".

מלשכת ראש הממשלה נמסר: "ראש הממשלה אישר לצוות המשא ומתן להציג מתווה להשגת יעד זה, תוך עמידה על כך שהמלחמה לא תסתיים עד השגת כל יעדיה, לרבות השבת כל חטופינו וחיסול היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס".

יו"ר "העבודה" יאיר גולן הגיב לדברי ביידן, ואמר: "הנשיא ביידן, ידיד אמת של ישראל, אומר בקולו את מה שכל אחד בישראל הבין כבר בשלבים הראשונים של המלחמה. התנאי להחזרת כל החטופים, הוא הפסקת הלחימה. נתניהו שחק את הישגי צה״ל ואת הסיכוי של החטופים. כעת יש להפסיק את הלחימה ולהחזיר את כולם הביתה".