בבחירות בצרפת שיעור ההשתתפות עד כה עומד על 59.71%, מדובר בשיא שלא נראה כמותו מאז 1981 במדינה, הבחירות עצמם עומדות בסימן השתתפות גבוה במיוחד וכעת תוהים האם יש לכך קשר להתבטאויותיו של כוכב הכדורגל הצרפתי וקפטן הנבחרת הלאומית קיליאן אמבפה שקרא לאנשים להצביע נגד מועמדים פוליטיים קיצוניים.

הדרמה בצרפת: כל מה שצריך לדעת על הסיבוב השני של הבחירות לפרלמנט הצרפתי
יחבור לשמאל הקיצוני? כך מקרון ינסה לחסום את לה פן

״אנחנו יכולים לראות שהקיצוניים נמצאים בשערי השלטון, ויש לנו הזדמנות לבחור את עתיד המדינה שלנו״, אמר אמבפה במסיבת עיתונאים לאחר שמקרון הכריז על בחירות פתע בחודש שעבר. ״אנחנו צריכים להזדהות עם המדינה הזו, אנחנו צריכים להזדהות עם הערכים שלנו, שהם ערכים של גיוון, סובלנות וכבוד״. לאחר הסיבוב הראשון של הבחירות, כאשר אחד מכל שלושה מצביעים תמך במפלגת הימין הקיצוני ״האיחוד הלאומי״ כינה את התוצאות ״קטסטרופליות״ ואמר ״איננו יכולים להפקיד את המדינה בידי האנשים הללו״.

מרין לה פן נפנפה את דבריו של אמבפה על ידי הצגתו של הגיבור הלאומי, שמשחק גם בריאל מדריד, כחלק מאליטה גלובליסטית. ״אני מאמינה שמר אמבפה הוא כדורגלן מצוין״ אמרה בראיון לערוץ התקשורת האמריקאי CNN בחמישי. ״אבל הנטייה הזו של שחקנים, כדורגלנים וזמרים לצאת ולהגיד לצרפתים איך להצביע, ובמיוחד לאנשים שמרוויחים 1,300 או 1,400 יורו בחודש, בעוד שהם עצמם מיליונרים או אפילו מיליארדרים שחיים בחו״ל״.

קיליאן אמבפה (צילום: REUTERS/Carl Recine)
קיליאן אמבפה (צילום: REUTERS/Carl Recine)

ארגונים יהודיים בצרפת קראו לבוחרים לדחות את הימין הקיצוני אך גם את השמאל הקיצוני, תוך סיכון ליצירת חוסר וודאות במחוזות ללא אפשרות אחרת. ״איננו מסכימים להתחבר עם אלה הנוטים להדיר או להכתים את שכנינו, או עם אלה המבעירים את החברה שלנו על ידי הפצת שנאה ואנטישמיות, תחת מסווה של אנטי-ציונות״, אמרו ארבעה נציגים של מוסדות יהודיים בצרפת בהצהרה משותפת.

״אנו בוחרים בערכים האוניברסליים וההומניסטיים שנמצאים בלב היהדות, כמו גם בהסכם הרפובליקאי שלנו. במצפון, אנו מאמינים שלא ניתן לעשות זאת היום״ עם מפלגת ״האיחוד הלאומי״ הימנית קיצונית ומפלגת ״צרפת הבלתי כנועה״ מהשמאל הקיצוני. בין החתומים על ההצהרה - חיים קורסיה, הרב הראשי של צרפת.

בסיבוב השני הזה, בוחרים ב-159 מחוזות בחירה צריכים לבחור בין מועמד של  ״האיחוד הלאומי״ למועמד מגוש השמאל - שחלקם, אך לא כולם, הם ממפלגת ״צרפת הבלתי כנועה״.

לה פן (צילום: רויטרס)
לה פן (צילום: רויטרס)

״האיחוד הלאומי״, שנקרא פעם ״החזית הלאומית״ שורשים קסנופוביים ואנטישמיים. נשיאה הראשון, ז'אן-מארי לה פן, נענש על פי החוק הצרפתי על כך שכינה את תאי הגזים הנאציים ״פרט״ בהיסטוריה. בתו, מארין לה פן, השתלטה על המפלגה ב-2011 והתאמצה לנקות את הכתמים מעברה. היא מיצבה את עצמה כמגינה חזקה של ישראל מאז מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר, ובן טיפוחיה, ז'ורדן ברדלה, ראש המפלגה, התחייב לאחרונה להיות ״מגן לבני ארצנו מהדת היהודית״. אך עשרות מועמדים של ״האיחוד הלאומי״ הואשמו בהצהרות גזעניות, איסלמופוביות ואנטישמיות - מה שמחזק את הרושם שהתנועה השתנתה פחות ממה שמנהיגיה טוענים.

בשמאל הקיצוני נמצאת ״צרפת הבלתי כנועה״, בהנהגת ז'אן-לוק מלנשון, שספג ביקורת על הפחתת חשיבותה של האנטישמיות בצרפת. המפלגה זיהתה עצמה עם המטרה הפלסטינית מאז השבעה באוקטובר, והפכה את המלחמה בעזה לנושא מרכזי במסע הבחירות שלה לבחירות האירופיות והחקיקתיות. תוכנית 'החזית העממית החדשה' לבחירות לפרלמנט קובעת כי צרפת ״חייבת להפסיק לסייע לממשלת ישראל ולדרוש סיום המלחמה בעזה״, להטיל סנקציות נגד ממשלת ישראל, ״להכיר בפלסטין כמדינה״ ולעצור שליחת נשק לישראל. חלק ממועמדי ׳צרפת הבלתי כנועה׳ הואשמו גם באנטישמיות.

מלנשון (צילום: Lionel Bonaventur, AFP via Getty Images)
מלנשון (צילום: Lionel Bonaventur, AFP via Getty Images)

המיתוג מחדש של ״האיחוד הלאומי״ שכנע ״מיעוט״ בקהילה היהודית בצרפת, ומארין לה פן נותרה ״גורם מרתיע״ בקרב הקהילה, כך אמר יונתן ארפי, נשיא המועצה המייצגת של המוסדות היהודיים הצרפתיים, לוושינגטון פוסט. עם זאת, סרז' קלרספלד, ניצול שואה צרפתי-רומני ו"צייד נאצים" מפורסם, עורר סערה כשקרא ליהודים להצביע עבור ״האיחוד הלאומי״ אם יעמדו בפני בחירה בין קיצונים. קלרספלד אמר ל-AP, ״אם 'האיחוד הלאומי' לא תלך בכיוון שאני צופה, אלחם בה ואודה שטעיתי".