יריות נורו הלילה (בין שבת לראשון) לעבר נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ במהלך עצרת בחירות בפנסילבניה. טראמפ הובהל מהבמה על ידי השירות החשאי. הוא נפצע באזור ראשו ומדמם מאוזנו. אדם שנכח בעצרת נורה למוות. גם היורה נהרג. על פי מספר דיווחים, 5-8 יריות נורו לעבר טראמפ.

עיתון הניו יורק פוסט דיווח הבוקר כי שמו של מבצע הירי לעבר טראמפ, הוא תומאס מת'יו קרוקס, צעיר כבן 20 מפרברי פנסילבניה. מקורות סיפרו לעיתון כי קרוקס התמקם על גג מפעל סמוך, ובמקום שבו חוסל נמצא נשק אוטומטי. גורם ב-FBI מסר הבוקר פרטים נוספים על האירוע, ואמר כי המניע לניסיון ההתנקשות טרם ידוע. לפי שעה, להערכת ה-FBI, מדובר ביורה בודד ולא קיימים איומים נוספים.

בכירים במצרים: "שיחות המו"מ הופסקו"; גורמים ישראלים: "לא התקבל שום עדכון"
מתיחות בצפון בעקבות חיסול בכיר חיזבאללה; שמונה פצועים במטחים

הנשיא לשעבר טראמפ פרסם הצהרה לאחר ניסיון התנקשות: "אני רוצה להודות לשירות החשאי של ארצות הברית, ולכל גורמי אכיפת החוק, על תגובתם המהירה על הירי שהתרחש זה עתה בפנסילבניה. והכי חשוב, אני רוצה להביע את תנחומיי למשפחתו של האדם בעצרת שנהרג, וגם למשפחתו של אדם אחר שנפצע קשה".

"זה לא ייאמן שמעשה כזה יכול להתרחש במדינה שלנו", המשיך. "כשהכדור חדר את החלק העליון של האוזן הימנית שלי ידעתי מיד שמשהו לא בסדר בכך ששמעתי קול רחש, יריות, ומיד הרגשתי את הכדור קורע את העור, ואז הבנתי מה קורה. אלוהים יברך את אמריקה!".

גורמים במשטרת פנסילבניה מעריכים כעת כי החתכים באפרכסת ימין של דונלד טראמפ נגרמו מרסיסי זכוכית שהתעופפו ממכשיר הטלפרומפטר שלפניו, ולא ישירות מהקליע שנורה. תמונות תקריב הראו שעל אפרכסת ימין נראו שני מוקדי דימום קל וכי טראמפ נשאר בהכרה מלאה לאחר תקרית הירי.

נשיא ארה"ב המכהן ג'ו ביידן אמר: "הודיעו לי על תקרית הירי בעצרת בקמפיין של טראמפ. אני שמח לשמוע שטראמפ בטוח ומצבו טוב. אני מתפלל עבורו ועבור משפחתו ועבור כל אלה שהיו בעצרת, בעוד אנו ממתינים למידע נוסף. ג'יל ואני אסירי תודה לשירות החשאי שהביא אותו למקום מבטחים. אין מקום לסוג כזה של אלימות באמריקה. עלינו להתאחד כעם אחד". מהבית הלבן נמסר, כי ביידן שוחח עם טראמפ בטלפון לאחר ניסיון ההתנקשות.

ביידן מתייחס להתנקשות בטראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות (צילום :מתוך רשתות חברתיות אמריקאיות)

רשת הטלוויזיה פוקס ניוז שידרה סרטון של שניות הירי. ברקע נשמעו שלוש יריות לאחריהן נראה טראמפ אוחז באוזנו כשארבעה חתכים זעירים נראים על פניו: שני חתכים על אפרכסת ימין, חתך נוסף מעל לחי ימין וחתך נוסף מתחת לשפה התחתונה שעל פניו.

החתכים הובילו לדימום קל. טראמפ נותר בהכרה מלאה לאחר שהשירות החשאי הפיל אותו לרצפה להגנתו, ונראה כשהוא קם על רגליו והולך בכוחות עצמו אל רכב הפינוי.

רשתות הטלוויזיה בארה"ב אישרו את הדיווח של משטרת פנסילבניה כי מתגברת ההערכה שהפציעה על פניו נבעה מרסיסי זכוכית של מכשיר הטלפרומפטר וכי טראמפ לא נפגע ישירות מקליע הירי.

ארבעת החתכים על פניו של טראמפ (צילום: רויטרס)
ארבעת החתכים על פניו של טראמפ (צילום: רויטרס)

ראש הממשלה בנימין נתניהו צייץ בחשבון הטוויטר שלו באנגלית: "שרה ואני היינו בהלם מהמתקפה לכאורה על הנשיא טראמפ. אנו מתפללים לשלומו ולהחלמתו המהירה". השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אלוהים יברך את טראמפ". שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כתב גם כן ברשתות החברתיות: "מתפלל לשלומו של הנשיא טראמפ". היו"ר הרפובליקני של בית הנבחרים של ארה"ב, מייק ג'ונסון אמר: "תפילות לנשיא טראמפ". הסנאטור הרפובליקני ריק סקוט: "מה שקרה הוא ניסיון התנקשות ברור בנשיא טראמפ".

בתו של טראמפ, איוונקה כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "תודה על האהבה והתפילות עבור אבי ועבור שאר הקורבנות של האלימות חסרת ההיגיון של היום בפנסילבניה. אני אסירת תודה לשירות החשאי ולכל שאר קציני אכיפת החוק על פעולותיהם המהירות. אני ממשיכה להתפלל למען המדינה שלנו. אני אוהב אותך אבא, היום ותמיד". אריק טראמפ צייץ תמונה של אביו מניף את אגרופו באוויר וכתב: "זהו הלוחם שאמריקה צריכה!".

צוותי הביטחון של טראמפ שומרים בחשאיות על מיקום הפינוי של טראמפ. במחוז באטלר שבפנסילבניה שם התקיימה העצרת. באזור שני מתקנים רפואיים קרובים: בית החולים באטלר ממוריאל הוא הקרוב ביותר, ומציע מגוון מקיף של שירותים רפואיים, כולל טיפול חירום ושירותי טראומה. בית החולים הכללי אלגני בפיטסבורג הוא מרכז טראומה מתקדם המספק אפשרות קרובה לטיפול בטראומה.

על פי גורמי רפואה, טראמפ סובל ככל הנראה מחתכים קלים מרסיסי זכוכיות. הוא עבר תחילה עצירת דימום על ידי איש השירות החשאי שהצמיד מטלית לפניו. בבית החולים הוא יעבור ניקוי וחיטוי של החתכים. במידה שאחד מהם יימצא עמוק, יודבקו החתכים בדבק ביולוגי מיוחד המתייבש במהירות וכמעט שאינו נראה.

במידה שיתגלה חתך עמוק או רחב, הוא ייאלץ לעבור תפירה בהרדמה מקומית, אולם יש להניח שאופציה זו לא תוצע. בתוך כך יעבור חיסון אנטי טטנוס המקובל לאחר פציעות. טראמפ לא צפוי להתאשפז, לאחר שעל פי הידוע לא עבר חבלת ראש ומצבו הכללי טוב אולם יש להניח שיתבקש למנוחה ותוצמד לו השגחה רפואית ב-24 השעות הקרובות.

אנשי השירות החשאי מניחים מגבון לעצירת הדימום הקל בפניו (צילום: רויטרס)
אנשי השירות החשאי מניחים מגבון לעצירת הדימום הקל בפניו (צילום: רויטרס)

בנו של טראמפ הגיב לאירוע: "המשפחה בפאניקה". פקיד ממשלתי בכיר אמר לחדשות CBS: "טראמפ בסדר, יישמנו אמצעי אבטחה מונעים, והאירוע נחקר לעומק". נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון ורעייתו הילארי מסרו שהם "אסירי תודה" שטראמפ בטוח.

ניסיון התנקשות בדונלד טראמפ (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
ניסיון התנקשות בדונלד טראמפ (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

השירות החשאי של ארצות הברית: "נפתחה חקירה בנוגע לירי, ומידע נוסף יפורסם כשיהיה זמין". ממטה הקמפיין של טראמפ נמסר: "הוא בסדר ונבדק בבית החולים". מנכ"ל טסלה אילון מאסק, אמר בפוסט במדיה החברתית: "אני תומך לחלוטין בנשיא טראמפ ומקווה להחלמתו המהירה".