הרב אליעזר ברלנד, מנהיג קהילת שובו בנים, יצא ביום שלישי מהארץ, בניסיון להגיע לקברו של רבי נחמן מברסלב באומן שבאוקראינה ולשהות בראש השנה הקרוב במקום יחד עם חסידיו. ברלנד, שהורשע בישראל וריצה עונש מאסר, הוא מסורב כניסה לאוקראינה בשנתיים האחרונות - וספק אם יצליח להיכנס למדינה.

גורם מקורב לרב הודה כי יש נגדו ״חותמת שחורה״, שמונעת את כניסתו לאוקראינה, אך ציין: ״הרב מלומד בניסים. ברור שבדרך הטבע הוא לא יוכל להיכנס לאוקראינה, ואנחנו מקווים שיהיה נס״. בעבר עלו דיווחים כי הרב ברלנד ניסה להיכנס לאוקראינה לאחר שהתחבא בתוך תא מטען של רכב כשהוא ומקורביו התקרבו לביקורת דרכונים בגבול.

דאג הזהב של קמלה: הנשק הסודי של האריס במירוץ לנשיאות
המלך עבדאללה נתן חמצן לאחים המוסלמים - וחרץ את גורלו

הרכבת האווירית לאומן תצא לדרך בימים הקרובים, ולמרות המלחמה עם רוסיה - אלפי חסידים מישראל צפויים לשהות בסביבת קברו של רבי נחמן באומן. מרביתם יטוסו דרך מדינות אחרות, כמו פולין, רומניה והונגריה, ומשם יגיעו לאומן בהסעות וברכבים, בנסיעות שיימשכו 7־13 שעות.

המלחמה באוקראינה (צילום: REUTERS/Alex Babenko)
המלחמה באוקראינה (צילום: REUTERS/Alex Babenko)

חלק מהנוסעים נתקלו בקושי לטוס דרך מולדובה שנחשבת לקרובה ביותר לגבול עם אוקראינה. מולדובה מסרבת לאפשר לטיסות צ׳ארטר לנחות בשדה התעופה בקישינב בגלל חוב כספי ומחלוקות נוספות עם ישראל. במשרד החוץ מנסים לפתור את המשבר, אך עד כה ללא פריצת דרך.

בשבוע האחרון התברר לאלפים מחסידי ברסלב שקנו כרטיסי טיסה בטיסות שהיו אמורות לנחות במולדובה, שהרשויות במדינה לא מתכוונות לאפשר לחסידים להשתמש בשדה התעופה בדרכם ליעד הנכסף באומן, כשהטענה הרשמית היא שזאת בעקבות אי־התערבות רשמית של מדינת ישראל בנסיעתם של ההמונים.

בשנתיים החולפות רבים הגיעו דרך מולדובה, וזאת בעקבות המלחמה באוקראינה, וכעת, לפי הערכות, יותר מ־16 אלף איש שכבר הזמינו טיסות דרך מולדובה קיבלו הודעות ביטול מחברות התעופה - דבר שגורם למשבר ולכאוס חסר תקדים. מדובר במשבר חמור ביותר, שאם לא יטופל בזמן עתיד להביא אותנו למראות קשים ובלתי נעימים מצד אלפי חסידי ברסלב, שמבחינתם אין אפשרות אחרת בנמצא מלבד להגיע לאומן בימי ראש השנה.