שלושה אזרחים אמריקאים, שני ספרדים ואזרח צ'כי נעצרו אמש (שבת) בוונצואלה בחשד לתכנון מתקפה על הנשיא ניקולס מדורו וממשלתו. 

משרד החוץ מנסה לפתור: אלפי מאמינים נתקלים בקשיים להגיע לאומן
המלך עבדאללה נתן חמצן לאחים המוסלמים - וחרץ את גורלו

מעצרם של החמישה בא על רקע המתיחות הגוברת בין ונצואלה למעצמות המערב, העומדות על נושא הבחירות השנויות במחלוקת לנשיאות בוונצואלה שהתרחשו ב-28 ביולי, בהן האשימה האופוזיציה במדינה את מדורו בגניבת קולות. 

ניקולס מדורו (צילום: רויטרס)
ניקולס מדורו (צילום: רויטרס)


שר הפנים דיוסדדו קאבלו אמר כי האזרחים הזרים מוחזקים בחשד לתכנון מתקפה על מדורו וממשלתו, וטען: "אנחנו יודעים שלממשלת ארצות הברית יש קשרים לתכנית הזאת".

קאבלו הוסיף כי שלושת האמריקאים והאזרח הצ'כי שנעצרו קשרו את המזימה לכאורה לסוכנויות מודיעין בארצות הברית ובספרד, וכן למנהיגת האופוזיציה בוונצואלה מריה קורינה מצ'אדו. מעבר לכך, קאבלו טען כי "נתפסו יותר מ-400 רובים" והאשים את העצורים בתכנון "פעולות טרור".

מריה קורינה מצ'אדו ואדמונדו גונזלס (צילום: לאונרדו פרננדז, רויטרס)
מריה קורינה מצ'אדו ואדמונדו גונזלס (צילום: לאונרדו פרננדז, רויטרס)


דובר מחלקת המדינה אישר גם כי אחד מלוחמי צבא ארה"ב נעצר גם כן, וציין כי ישנם "דיווחים לא מאושרים על שני אזרחים אמריקאים נוספים שנעצרו בוונצואלה". 

ההאשמות והתנגדות נגד מדורו מסוג זה הן לא הראשונות להתקיים, והן חצו כבר את גבולות וונצואלה. אחד מהשרים בספרד הספיק להאשים אותו בניהול "דיקטטורה", מה שהביא לזימון שגריר ספרד בוונצואלה לשיחה.

גם וושינגטון לקחה צד והודיעה על הטלת סנקציות חדשות נגד 16 אישים בוונצואלה בגין מניעת שקיפות בהליך הבחירות ואי פרסום תוצאות מדויקות, זאת לאחר שמדורו התעקש שזכה בקדנציה שלישית אך לא הצליח לפרסם סיכומי הצבעה מפורטים כדי לתמוך בטענתו זו. 

האופוזיציה בוונצואלה פרסמה את תוצאות הקלפיות, לפיהן המנצח בבחירות הוא אדמונדו גונזלס. הפגנות המוניות של תומכי האופוזיציה גבו את חייהם של לפחות 27 בני אדם והותירו 192 פצועים, כשלצידם כ-2,400 בני נוער שנעצרו.