העיתון היהודי-בריטי "ג'ואיש כרוניקל", כלי התקשורת היהודי הוותיק בעולם, הודיע ביום שישי בערב כי לאחר חקירה מקיפה בנוגע לכתב הפרילנס, אילון פרי, שנחשד בפברוק טענות הקשורות למלחמת חרבות ברזל, סיים עימו את ההתקשרות. בעקבות כך, כמה מהפרשנים הבכירים ביותר של כלי התקשורת הודיעו על התפטרותם במחאה על התנהלות העיתון.

יהודי בריטניה מפצירים בממשל: "אל תנטשו את ישראל בעת צרה" | ריאיון

בהודעה שפורסמה באינטרנט, העיתון ציין כי אילון פרי עורר שאלות גם לגבי הביוגרפיה שלו, כולל טענות כי שירת כלוחם קומנדו במבצע אנטבה וכי היה פרופסור באוניברסיטת תל אביב במשך 15 שנים. "בעוד אנו מבינים כי הוא אכן שירת בצה"ל, לא היינו מרוצים מחלק מטענותיו", מסר ה"ג'ואיש כרוניקל", מבלי לפרט יותר. "לפיכך הסרנו את כתבותיו מהאתר שלנו וסיימנו כל קשר עם מר פרי".

העיתון הוסיף: "ה'ג'ואיש כרוניקל' שומר על הסטנדרטים העיתונאיים הגבוהים ביותר בשוק מאוד מתחרותי ואנו מצטערים עמוקות על שרשרת האירועים שהובילה לנקודה זו. אנו מתנצלים בפני קוראינו הנאמנים ובוחנים מחדש את התהליכים הפנימיים שלנו כדי שזה לא יישנה".

החקירה החלה לאחר שהעיתון פרסם כתבה של פרי החודש, בה טען כי נחשף מסמך ברצועת עזה המוכיח שמנהיג חמאס יחיא סינוואר תכנן להבריח את עצמו ואת חלק מהחטופים הישראלים מעזה דרך ציר פילדלפי ומשם לאיראן. פרי עצמו טרם הגיב לפיטוריו או לטענות נגדו.

בתוך כך, כמה מהפרשנים הבכירים ביותר של כלי התקשורת היהודי, הסופר והעיתונאי היהודי-בריטי, ג'ונתן פרידלנד, הסופר והקומיקאי היהודי-בריטי דיוויד באדיאל והעיתונאי היהודי-בריטי דיוויד אהרונוביץ׳ הודיעו על התפטרותם במחאה על התנהלות העיתון.

במכתב חריף לעורכי העיתון, ג'ייק ואליס סימונס, כתב פרידלנד: "השערורייה האחרונה הביאה חרפה גדולה על העיתון, כשפרסם סיפורים בדויים והביע על כך את החרטה הקלה ביותר — אך זו רק השערורייה האחרונה". פרידלנד מתח ביקורת נוקבת על הקו העיתונאי של ה"ג'ואיש כרוניקל", באומרו: "לעיתים קרובות מדי, ג'ואיש כרוניקל נקרא כאמצעי אידיאולוגי מפלגתי ושיקול הדעת שלו פוליטי יותר מאשר עיתונאי".

הוא הוסיף כי הבעיה המרכזית היא חוסר השקיפות בבעלות על העיתון: "לא יכולה להיות נשיאה אמיתית באחריות בגלל שהעיתון מוחזק בידי אדם או אנשים שמסרבים לחשוף את זהותם". העיתון נמצא בבעלות קרן הנאמנות קסלר, אשר שולטת באופן מלא בעיתון, אך זהות המממנים שלה אינה ידועה לציבור.

פרידלנד ציין כי הוא ואחרים דרשו שקיפות בנושא זה במשך זמן רב, אך ללא הועיל. פרידלנד, אשר כותב בעיתון באופן קבוע מאז 1998, הביע צער עמוק על החלטתו להתפטר. הוא ציין את היחס הטוב שקיבל מהעורך ואת הקשרים ההיסטוריים והמשפחתיים העמוקים שלו לעיתון: "כשנולדתי, זה דווח בעיתון, כך גם נישואיי ומותם של קרוביי. אבי המנוח החל לכתוב בו בשנת 1951. בינו לביני, 'פרידלנד' הופיע בקביעות על דפי העיתון במשך קרוב ל-75 שנים״.

ארונוביץ' שיתף מחדש את הערותיו של פרידלנד וכתב: ״עשיתי את אותו הדבר״. באדיאל גם כן שיתף מחדש את הפוסט של פרידלנד. דובר מטעמו של הסופר והקומיקאי אמר: ״לדיוויד אין תוכניות לכתוב עוד טורים עבור העיתון, אך אין הערות נוספות בשלב זה״.