ראש ממשלת בריטניה, קיר סטארמר, מצא עצמו במוקד סערה ציבורית ופוליטית בעקבות חשד להפרת כללי הפרלמנט. העיתון ״סאנדיי טיימס״ חשף אמש (ראשון) כי סטארמר לא הצהיר כנדרש על רכישת פריטי לבוש יוקרתיים עבורו ועבור רעייתו, ויקטוריה סטארמר, על ידי התורם הגדול ביותר שלו, ואהיד עלי.

הלורד עלי, דמות מוכרת בנוף הפוליטי והעסקי הבריטי, הוא טייקון מדיה וחבר בית הלורדים מטעם מפלגת הלייבור מאז 1998. הונו האישי, המוערך בכ-200 מיליון ליש״ט, מיצב אותו כאחד התורמים המשמעותיים ביותר למפלגת הלייבור. עלי, שכיהן בעבר כיו"ר חברת האופנה המקוונת Asos, מימן שירותי סטייליסט אישי, ביגוד ותיקונים עבור בני הזוג סטארמר, הן לפני והן לאחר כניסתו של סטארמר לתפקיד ראש הממשלה ביולי האחרון.

א יידישע מאמא: הכירו את הגברת הראשונה הבאה של בריטניה
מוגדר כציוני, לצד אמירות מדאיגות: מי האיש שינהיג את בריטניה?

בהתבטאות ראשונה אחרי הפרשייה אמר סטארמר: ״חשוב לי שהחוקים ייאכפו", והוסיף שהיה ״מרוצה מאוד״ מכך שצוותו ״פעל אקטיבית להישמע לכללים״.

על פי הדיווח, סטארמר עצמו קיבל וחשף השנה תרומות בשווי כמעט 19,000 ליש״ט עבור בגדי עבודה ומספר זוגות משקפיים מהלורד עלי. בנוסף, הלורד הוציא 20,000 ליש״ט על מגורים עבור ראש הממשלה במהלך מערכת הבחירות, וסכום דומה על הוצאות ״משרד פרטי״. תרומות אלו, לכאורה, דווחו כנדרש.

שר החוץ הבריטי, דיוויד לאמי, התגייס להגנת ראש הממשלה בראיון ל״סקיי ניוז״ היום (שני) וטען בתוקף כי ״אין זו סוגיה של שקיפות״, והדגיש כי ״ראש הממשלה מבקש לציית לכללים״. בתגובה לשאלה האם ראוי שראש ממשלה המשתכר כ-160,000 ליש״ט בשנה יקבל תרומות ביגוד, ציין לאמי כי בבריטניה, בניגוד למדינות אחרות כמו ארצות הברית, אין תקציב ייעודי לביגוד ראש הממשלה. הוא הוסיף: ״כך קורה שמנהיגי אופוזיציה עוקבים וראשי ממשלה המבקשים לייצג את המדינה בזירה הבינלאומית, משתמשים בתורמים למימון תקציב זה״.

דובר משרד ראש הממשלה מסר ל״סקיי ניוז״ כי מדובר בהשמטה שתוקנה לאחר ״בקשת ייעוץ מהרשויות עם הכניסה לתפקיד״. הדובר הדגיש: ״האמנו כי פעלנו בהתאם לכללים, אולם בעקבות בדיקה נוספת החודש, הצהרנו על פריטים נוספים״.

סטארמר, שנבחר לתפקידו רק לפני כחודשיים וחצי תחת הסיסמה ״מנקים את הפוליטיקה״, צפוי להתקשות בהסברת הסתמכותו על איל הון לצורך רכישת בגדים והפרשה תטיל צל על כהונתו הטרייה כראש ממשלה.