איראן הכריזה לאחרונה על שיתוף פעולה כלכלי רחב היקף עם ארמניה בשווי שלושה מיליארד דולר, מה שמעורר חשש בקרב גורמים במערכת הביטחון הישראלית. לפי דיווח של סוכנות הידיעות הארמנית ARMANPRESS, שהביא את הצהרת השגריר האיראני בירוואן, מהדי סובאני,  "איראן מחויבת להעמקת היחסים עם ארמניה ונחושה לנצל את מלוא הפוטנציאל הזמין בין המדינות".

לפי גורמים ישראלים, החשש המרכזי נובע מהתפקיד ההולך וגובר של ארמניה כנקודת מעבר לסחורות ונשק איראניים, שנשלחים בעיקר לסוריה ולבנון. מכון אלמה הישראלי דיווח כי ארמניה משמשת ציר מרכזי להעברת ציוד צבאי מאיראן לחיזבאללה, דבר המעצים את האיום על ישראל בגבולה הצפוני.

מים ואש ו... חלודה: לא תאמינו כיצד נראה אחד הסמלים הבולטים של תל אביב
"אנשים יצטרכו לבחור בין קניית אוכל לתרופות": סערה בוועדת הכספים

בנוסף לכך, דווח על עסקת נשק סודית בסך חצי מיליארד דולר שנחתמה בין איראן לארמניה. לפי האתר Iran International, במסגרת העסקה איראן תספק לארמניה רחפנים מתקדמים ומערכות טילי הגנה אווירית. על פי מקורות אמריקאיים וישראליים, ארמניה כבר עשתה שימוש ברחפנים אלו במספר עימותים מול אזרבייג'ן, בת בריתה הקרובה של ישראל.

ארמניה (צילום: רויטרס)
ארמניה (צילום: רויטרס)

חבר הכנסת שמעון מושיאשוילי התריע בפני משרד החוץ כי עסקת הנשק כוללת גם שיתוף פעולה מודיעיני והקמת בסיסים איראניים בארמניה. מושיאשוילי ציין כי הדבר עשוי לשמש את איראן כדי לערער את היחסים האסטרטגיים בין ישראל לאזרבייג'ן. הוא קרא לישראל להגביר את המעקב אחר ההתקרבות בין ארמניה לאיראן, ולבחון את ההשלכות הביטחוניות של שיתוף פעולה זה על היציבות האזורית.

מעבר לכך, דווח על עלייה באירועים אנטישמיים בארמניה, כאשר בית הכנסת היחיד במדינה הותקף לפחות ארבע פעמים מאז אוקטובר 2023. חלק מההתקפות בוצעו על ידי פעילי הזרוע הצעירה של תנועת ASALA, שהצהירה על תמיכתה בחמאס ובחיזבאללה והתחייבה להמשיך במאבקה נגד הציונות.