גורמי פיקוח ממשלתיים בעלי סמכות על משרד החוץ והפנטגון מתכוננים לפרסם את תוצאות חקירות מרובות הבוחנות את אספקת הנשק האמריקאי לישראל על ידי ממשל ביידן למבצע הצבאי בעזה, ו"מספר" חקירות קשורות נוספות נמצאות בעיצומן או מתוכננות, כך נמסר לוושינגטון פוסט היום (רביעי).

דוחות המפקח הכללי הקרובים, שעדיין אינם פומביים, באים בעקבות תלונות מתוך הממשל האמריקאי כי ייצוא נשק בשווי מיליארדי דולרים לישראל הפר חוקים האוסרים על העברת סיוע צבאי אמריקאי לממשלות שביצעו הפרות גסות של זכויות אדם או חסמו את תנועת הסיוע ההומניטרי.

העצרת הכללית של האו"ם אישרה את הצעת הרש"פ על אמברגו נשק לישראל
דיווח: ממשלת גרמניה הקפיאה את ייצוא הנשק לישראל

בבית ספר בעזה (צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
בבית ספר בעזה (צילום: REUTERS/Mohammed Salem)

ממשל ביידן הכיר בסבירות שישראל השתמשה בנשק אמריקאי בעזה תוך הפרת החוק הבינלאומי, אך טוען כי המשך העברות הנשק מוצדק להגנת המדינה. ישראל טוענת כי הנפגעים הפלסטינים הם באשמת חמאס, הפועל בקרבת אזורים אזרחיים בשטח הצפוף, ומכחישה הגבלת גישה לסיוע.

חקירות המפקח הכללי מייצגות אחת מהבדיקות הפנימיות האחרונות על ממשל המתעקש להזרים נשק לישראל למרות ביקורת על הטקטיקה הצבאית של המדינה ומספר ההרוגים האזרחיים העצום בעזה. החקירות מתקיימות בזמן שכמה מבעלות הברית הקרובות ביותר של וושינגטון, כולל בריטניה, קנדה, יפן, הולנד, ספרד ובלגיה, הגבילו העברות ציוד צבאי לישראל בשל חששות משפטיים ופוליטיים שהנשק עלול לשמש לביצוע פשעי מלחמה.

לא הבית הלבן ולא שגרירות ישראל בוושינגטון הגיבו לבקשת תגובה. נזכיר כי הרוב המכריע של הנשק לישראל מארה"ב.

נזכיר כי זאת לאחר שעולים האמירות של בכירים במערכת הביטחון ובממשלה, ביניהם יואב גלנט שאמר שמרכז הכובד עובר לצפון, והרמטכ"ל שרמז: "יש יכולות שעוד לא הפעלנו, אנחנו מכינים את התוכניות קדימה. כל פעם כשעובדים בשלב מסוים - שני השלבים הבאים מוכנים לצאת שלב אחד קדימה".