הפרלמנט של גיאורגיה אישר טיוטת חקיקה המצמצמת את זכויות קהילת הלהט״ב, צעד המהדהד חוקים דומים שאומצו ברוסיה השכנה. החוק, שהוצע על ידי מפלגת השלטון הפופוליסטית ״החלום הגיאורגי״ מוקדם יותר השנה, אושר אמש (רביעי).

החקיקה החדשה כוללת איסורים על נישואים חד-מיניים, אימוץ על ידי זוגות מאותו המין, טיפולים להתאמה מגדרית, תמיכה ציבורית ביחסים ואנשים מקהילת הלהט״ב, וייצוגם בתקשורת. כמו כן, החוק אוסר על קיום אירועי גאווה והצגת דגל הגאווה במרחב הציבורי, ומחייב צנזורה של תכנים אלה בסרטים ובספרים.

"זו מלחמה של ערכים": הלהט"ב באוקראינה משתתפים במלחמה - ללא זכויות במדינה  
אחרי חשיפת ההקלטות: המחאה הוויראלית נגד מפכ"ל המשטרה שסוחפת את הרשת

הפגנות אנטי להט''ביות בגיאורגיה  (צילום: רויטרס)
הפגנות אנטי להט''ביות בגיאורגיה (צילום: רויטרס)

הוגי תוכנית ״החלום הגיאורגי״ טוענים כי החוק נחוץ לשמירה על הסטנדרטים המוסריים המסורתיים במדינה. זכויות להט״ב הן סוגיה שנויה במחלוקת בגיאורגיה, כאשר סקרי דעת קהל מצביעים על התנגדות כללית ליחסים חד-מיניים ומצעדי גאווה לעתים קרובות סופגים התקפות אלימות. חוקת המדינה אף אוסרת על נישואים חד-מיניים.

הנשיאה סלומה זורבישווילי, מהמבקרים הבולטים של ״החלום הגיאורגי״, הצהירה כי בכוונתה להפיל את החוק. עם זאת, לממשלה ובעלי בריתה יש די מושבים בפרלמנט כדי לעקוף את הווטו שלה. יש לציין כי סמכויות הנשיאה הן בעיקרן טקסיות.

באישור החוק, גיאורגיה הולכת בעקבות רוסיה, אליה נראה כי הממשלה השלטת נוטה בחזרה עם התקרבות הבחירות באוקטובר, על אף שאיפותיה של טביליסי להצטרף לאיחוד האירופי. הרשויות הרוסיות בעשור האחרון אסרו גם הן על תמיכה ציבורית ב״יחסים מיניים לא מסורתיים״ וכן על טיפולים להתאמה מגדרית, בין היתר. בית המשפט העליון של רוסיה אף הוציא למעשה מחוץ לחוק את פעילות הלהט״ב על ידי סיווג ארגונים למען קהילת הלהט״ב בתור ״ארגונים קיצוניים״.

מרבית מדינות מזרח אירופה מתמהמהות מאחור בכל הנוגע לזכויות להט״ב. בולגריה והונגריה הן שתי מדינות נוספות שחוקקו לאחרונה חוקים נגד ״תעמולה״ להט״בית, ומצטרפות לרשימה ארוכה של מדינות מזרח אירופאיות המדורגות כמקומות לא בטוחים לחברי קהילת הלהט״ב.