איברהים עקיל, מפקד הזרוע הצבאית של חיזבאללה שחוסל אתמול (שישי) בתקיפה אווירית של צה"ל בפרבר הדרומי של ביירות היה אחד מבכירי המפקדים של ארגון הטרור, אחראי על כוחות העילית שלו, והיה ברשימת המבוקשים של ארה"ב במשך שנים, כך לפי סוכנות הידיעות AP. עקיל היה המפקד הבכיר השני של חיזבאללה שחוסל תוך חודשיים, במה שמסתמן כמכה קשה לארגון הטרור.

התקיפה אתמול הגיעה כאשר הארגון עדיין מתאושש ממתקפת הביפרים הקטלנית שעל פי פרסומים זרים מיוחסת לישראל, במסגרתה אלפי זימוניות התפוצצו בו-זמנית. אומדן ההרוגים במתקפת הביפרים טרם מובהק, אך ידוע כי אלפים נפצעו בה ובתי החולים בלבנון קרסו.

הטילים הגיעו לחניון המכוניות במינוס 2: פרטים חדשים על החיסול הדרמטי בביירות  
המתח בשיאו: המהלך החריג של צה"ל; כוננות מד"א עלתה לרמה מקסימלית

איברהים עקיל ו-15 מפקדים בכוח רדואן שחוסלו בביירות (צילום: רשתות ערביות)
איברהים עקיל ו-15 מפקדים בכוח רדואן שחוסלו בביירות (צילום: רשתות ערביות)

עקיל היה חבר במועצת הג׳יהאד, הגוף הצבאי העליון של חיזבאללה, מאז 2008, ומפקד ״כוח רדואן העילאי״, שהיה מעורב בלחימה גם בשטח סוריה וצבר ניסיון בלוחמה בשטח בנוי. מעט ידוע על עקיל, שעלה בסולם הפיקוד הצבאי של ארגון הטרור במשך עשורים. הוא נולד בבעלבכ במזרח לבנון והצטרף לארגון בהקמתו בשנות ה-80.

עקיל היה תחת סנקציות אמריקאיות ובשנת 2023, משרד החוץ האמריקאי אף הכריז על פרס של עד 7 מיליון דולר עבור מידע שיוביל ״לזיהויו, איתורו, מעצרו ו/או הרשעתו״. הוא תואר כ״דמות מפתח״ בחיזבאללה, לקח חלק בקבוצה שביצעה את הפיגוע בשגרירות ארצות הברית בביירות ב-1983 והיה אחראי לחטיפתם של החיילים האמריקאים והגרמנים בלבנון במהלך שנות ה-80. משרד האוצר האמריקאי סיווג אותו ״טרוריסט״ כבר בשנת 2015, ולאחר מכן משרד החוץ האמריקאי הגדיר אותו ״טרוריסט בינלאומי״.

לפני מותו, הפך לאחד משלושת המפקדים הבכירים בחיזבאללה, יחד עם פואד שוקר, שהיה המפקד הצבאי הבכיר בארגון וחוסל גם הוא בתקיפה ישראלית בביירות בחודש יולי. הבכיר השלישי, עלי קרקי, הוא מוביל החזית הדרומית של הארגון.

כוח רדואן, שעקיל היה מפקדו, מוערך בכ-7,000-10,000 לוחמים, שעברו הכשרה ייחודית ומאומנים להוצאה לפועל של מבצעים מיוחדים הכוללים לוחמה בשטח בנוי.

ראש מערך המבצעים של חיזבאללה, איבראהים עקיל (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')
ראש מערך המבצעים של חיזבאללה, איבראהים עקיל (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

פרשן צבאי מטעם סוכנות הידיעות AP אמר בעניין חיסול עקיל: "ישראל צדקה וגם טעתה. היא צדקה בהצהרתה שחיסלה את מי שתכנן לבצע מתקפה דומה לזו שהתרחשה ב-7.10", וציין שאכן אם הייתה מתרחשת פלישה קרקעית של כוח רדואן לישראל - עקיל היה מוביל אותה. עם זאת, מבהיר אותו פרשן - הוא לא עמד בראש כל האופרציה הצבאית נגד ישראל. 

פרשן נוסף של AP הגדיר את עקיל כמפקד מ"הדור הישן" של חיזבאללה, וכמקורב לאיראנים. לפי הפרסום ב-AP, עקיל עבר הכשרת קצינים של שלוש שנים באיראן והשתתף בכל המלחמות בלבנון וכן בסוריה.

פרשן שלישי הסביר שהחל מ-2016 התבצעו שינויים במבנה הפיקוד של חיזבאללה. אז נוצר מבנה פיקודי תלת שכבתי שעקיל היה אחד מעמודי התווך המרכזיים בו. כלומר, מדובר בשיבוש מהותי במבנה הפיקודי של ארגון הטרור חיזבאללה. לפי פרשני AP, ייקח לחיזבאללה זמן להתאושש ולהגיב לאחר החיסול הדרמטי ומתקפת הפיברים הקטלנית.  

בתוך כך, יועץ הביטחון הלאומי של הבית הלבן, ג'ייק סאליבן, התייחס לחיסול מפקד כוח רדואן, שעל ראשו הציעה ארצות הברית פרס של מיליונים, ואמר: "הצדק נעשה, אבל יש חשש שזה יצית את האזור".