האירוע הדרמטי שבו התפוצצו מכשירי הקשר של חיזבאללה ממשיך להדהד באזור, כאשר מומחים מנתחים את השלכותיו האסטרטגיות. בראיון מיוחד, שפך אחמד בח'שאיש ארדסטאני, חבר ועדת הביטחון הלאומי של הפרלמנט האיראני, אור על האירוע ומשמעויותיו בתקשורת המקומית. 

ארדסטאני הודה כי "לישראל יש יתרון הן מבחינה טכנולוגית והן מבחינת ראייה אסטרטגית, ואף שואבת השראה מסרטי הוליווד". הוא הוסיף כי "הפיצוץ של אלפי מכשירי התקשורת של חיזבאללה למעשה שיתק את יכולת ההבנה של הארגון ויצר מבוכה בקרב מנהיגיו".

לדבריו, "קיומה של חדירה מודיעינית בחיזבאללה הוא טבעי לחלוטין, כפי שלצערנו אנו עדים לחדירת האויב גם במנגנוני המודיעין שלנו". הוא הביע אי-הסכמה עם הצהרת שר המודיעין האיראני לגבי היעדר חדירה בפרשת חיסול איסמעיל הנייה, בטענה כי "קשה להאמין שמיקומו המדויק של הנייה דלף ללא חדירה מודיעינית". 

הבית שבו שהה איסמעיל הנייה בטהרן (צילום: רשתות חברתיות)
הבית שבו שהה איסמעיל הנייה בטהרן (צילום: רשתות חברתיות)

 
ארדסטאני הדגיש כי "חשיפת מקום הפגישה של אברהים עקיל בוודאי נבעה מחדירה לחיזבאללה", והשווה זאת לחיסולים קודמים של מפקדי הארגון. הוא ציין כי "גורמים איראניים היו מעורבים ברכישת מכשירי הקשר של חיזבאללה, ולכן על שירותי המודיעין האיראניים לחקור את העניין". בהתייחסו לתרחישים אפשריים, ארדסטאני שיער כי "ייתכן שישראל גילתה כי שניים ממכשירי הקשר היו תחת האזנה, או שפעלה מתוך זעם על פגיעת חיזבאללה במתקן מודיעיני חשוב".

לסיום, ארדסטאני העלה השערה מפתיעה לגבי מותו של הנשיא האיראני לשעבר, אברהים ראיסי, בהתרסקות מסוק כי ייתכן שהתפוצצות מכשיר הקשר שלו הייתה הגורם לאסון, אם כי הדגיש שאין ודאות לגבי תרחיש זה. 

נשיא איראן ראיסי (צילום: רשתות ערביות)
נשיא איראן ראיסי (צילום: רשתות ערביות)

כזכור, ממצאי החקירה שפורסמו לאחרונה על ידי סוכנות הידיעות האיראנית פארס, האירו לכאורה באור חדש את הנסיבות שהובילו להתרסקות המסוק בה נספה הנשיא לשעבר אברהים ראיסי. הדו"ח מצביע על שילוב קטלני של נסיבות שהביאו לאסון.

על פי החוקרים, עיכוב בלתי צפוי בלוח הזמנים הצפוף של הנשיא גרם לדחיית הטיסה לשעות בהן תנאי מזג האוויר היו מאתגרים במיוחד. בנוסף, התגלתה חריגה משמעותית ממגבלות המשקל המותרות של המסוק. חריגה זו נבעה, בין היתר, מנוכחותם של שני נוסעים מעבר לתקן המאושר. החוקרים מדגישים כי השילוב בין תנאי הסביבה הקשים והעומס החריג על המסוק הכביד מאוד על יכולת הטייס לשלוט בכלי הטיס. תנאים אלו, בסופו של דבר, הובילו לתוצאה הטרגית.